יוון תבנה חומה בגבול טורקיה לעצירת מסתננים טורקיים

השר לביטחון פנים: "האוכלוסיה היוונית הגיעה לקצה גבול היכולת ואינה מסוגלת לקבל עוד מהגרים בלתי חוקיים" ■ האיחוד האירופי וטורקיה לא הגיבו, אך התוכנית צפויה לעורר התנגדות

הממשלה היוונית מתכננת לבנות חומה באורך 206 ק"מ בגבול הטורקי, כדוגמאת החומה בגבול שבין ארה"ב למכסיקו, זאת על מנת שהדבר יעזור ליוון למנוע כניסתם של מהגרים זרים לא רצויים לשיטחה.

כריסטוס פאפוטסיס, השר לביטחון פנים ביוון שהיה בעבר נציב באיחוד האירופי לענייני אנרגיה, הצהיר על כך במהלך ראיון לסוכנות ידיעות באתונה ואמר "שיתוף פעולה עם מדינות האיחוד האירופי מתקדם היטב. כעת אנו מתכננים לבנות גדר הפרדה על מנת לטפל בהגירה הבלתי חוקית - האוכלוסיה היוונית הגיעה לקצה גבול היכולת ואינה מסוגלת לקבל עוד מהגרים בלתי חוקיים. אנו נחושים בהחלט בעניין זה".

בנוסף, אמר השר היווני "אנו רוצים לעשות צעדים נחושים כנגד טבעות מבריחי המהגרים, אשר סוחרות בבני אדם ובתקוותיהם לחיים טובים יותר".

פאפוטסיס השווה את תוכנית בניית החומה לחומה שהוקמה לאורך 1,050 ק"מ בארה"ב לאורך הגבול המכסיקני ועוברת במדינות אריזונה, קליפורניה, ניו מכסיקו וטקסס. עלות הגדר האמריקנית ב-5 השנים האחרונות עמדה על 1.8 מיליארד אירו והיא מגובה במצלמות, ברדארים, בפטרולים של ג'יפים. גובהה 4.5 מטר. בתחילה התנגדו פעילי זכויות אדם ואנשי איכות הסביבה לגדר, אך מאז הקמתה היא זוכה לתמיכה נרחבת בארה"ב.

האיחוד האירופי וטורקיה לא הגיבו לתוכנית היוונית, אך היא צפויה לעורר התנגדות. האיחוד האירופי הביע בקול את תלונותיו כנגד הגדר שבנתה ישראל כנגד הפלסטינים בגדה המערבית. ההתקדמות האיטית בשיחות על הצטרפותה של טורקיה לאיחוד והמתח ההיסטורי בין טורקיה ליוון עשוי לראות במחסום החדש סמל לאנטיפתיות של האיחוד האירופי לשכנים ממזרח.

באמצע חודש דצמבר אמרה הנציבות האירופית כי תרחיב עד חודש מארס את צוותי פיקוח הגבולות ותוציא 9.8 מיליון אירו בששת החודשים הבאים במטרה להקל על המצב במחנות המהגרים ביוון. הצוות כולל 175 שומרים חמושים מ-25 המדינות החברות באיחוד האירופי אשר פועלים תחת הרשות לפיקוח על הגבולות הפועלת עפ"י אמנת וורשה.

יוון מהווה שער הכניסה המרכזי לאיחוד האירופי למהגרים בלתי חוקיים מאפריקה ואסיה. על פי הנתונים בבריסל 7,586 איש הסתננו באוקטובר לגבול היווני לעומת זאת בנובמבר, לאחר שהוצב הכוח נפל מספרם ל-4,270 איש.