השקעות סולידיות במט"ח? מסתבר שיש דבר כזה

כדי להימנע מסיכון מיותר, נדב אופיר מכלל פיננסים מציע להשקיע באג"ח זרות המדורגות גבוה וצמודות למטבע אטרקטיבי

רוב נתפסת בשוק פעילות הקשורה במט"ח כמסוכנת, בעיקר בשל תנודת המטבעות והמינוף שלעיתים כרוך בכך. אך שוק המטבעות מוכיח כי הוא יכול לייצר למשקיעים אלטרנטיבות. התקופה האחרונה, שבה שוהות תשואות האג"ח הממשלתיות ל-10 שנים בדולר ובאירו ברמה נמוכה היסטורית, מעלה שוב על הפרק את השימוש במט"ח כחלק מאסטרטגיית ההשקעות. אין הכוונה לפעילות ממונפת, אלא להכנסת ני"ע צמודי מטבע לתיק.

"בשוק ישנה תמימות דעים לגבי הסיכון הטמון באפיק הסולידי ובסיכוי הלא מועט לירידת תשואות הבנצ'מרק שצפויה להימשך ב-2011, ועלולה להביא עמה תשואות נמוכות בשוק הסולידי. בעקבות כך פונים משקיעים לחברות בסיכון גבוה יותר, במטרה לקבל תשואה אטרקטיבית. הדבר עלול לחשוף את תיק ההשקעות לבטא גבוהה יותר, קרי להפוך אותו לתנודתי ביחס לשוק, ובכך לחשוף אותו לסיכון מיותר". כך אומר נדב אופיר, אנליסט אג"ח בינלאומיות בבית ההשקעות כלל פיננסים.

גם עבור אלו התולים את ביטחונם בשקל החזק, גורס אופיר כי לא לעולם חוסן. הוא מציין את מה שהפך כבר למנטרה שכיחה: מצבה הביטחוני העדין ממילא של ישראל מחייב את החשיפה שמחוץ לשקל.

על מנת להימנע מסיכון מיותר בתיק ממליץ אופיר לחפש אלטרנטיבות, שיניבו תשואות גבוהות יחסית בדירוגים גבוהים. לשם כך הוא מציע חשיפה למט"ח, שתביא בטווח הארוך לירידה בבטא של התיק ובתלות שלו במטבע הישראלי. אופיר מכוון בהמלצתו לחלק הסולידי של התיק על ידי רכישת אג"ח צמודות מטבע.

"החשיפה המטבעית קיימת בכל אפיקי ההשקעה, סולידי או מנייתי. אך רכישת אג"ח של מנפיקים בעלי איכות אשראי גבוהה, יכולה להוריד את הסיכון הנובע מתנודתיות שער המטבע, ולפיכך היא עדיפה על פני האפיקים הלא סולידיים כגון מניות ואופציות. בתוך החשיפה הסולידית יוכל המשקיע לפזר את השקעותיו במטבעות שונים, ובכך להקטין את התלות במטבע בודד", מוסיף אופיר.

סיכון או סיכוי?

אופיר ממליץ שחשיפה תיעשה באמצעות אשראי איכותי בדירוג גבוה, באמצעות אג"ח במטבעות שבהן התשואה הכוללת גבוהה יותר, כמו הריאל הברזילאי והראנד הדרום אפריקאי. הוא מציין, כי חברות רבות גילו את הביקוש לאג"ח במטבעות אלו, ובהתאם הנפיקו אג"ח שאינן נקובות דולר ואירו. בכך הן יצרו הזדמנויות השקעה אטרקטיביות: המשקיע נחשף מחד לסיכון אשראי נמוך, ומאידך החשיפה המשמעותית שלו היא למטבע.

יש לזכור כי סיכון המטבע הינו משמעותי, ויש לתת עליו את הדעת. מטבעות כמו הראנד הדרום אפריקאי והריאל הברזילאי מאופיינים בתנודתיות רבה. שערו של הדולר האוסטרלי כבר חצה את שערו של הדולר האמריקני, וכעת נסחר סביב רמת השוויון מולו. "נתונים אלה מחדדים את הצורך בפיזור מטבעי בתוך האלוקציה המט"חית שבתיק ההשקעות. למרות הסיכונים הנובעים מהחזקה במטבעות אלה, אני מאמין שהתשואה העודפת באג"ח אלה, וסיכון האשראי הנמוך - תורמים לאטרקטיביות ההשקעה", מציין אופיר.

במיוחד עבור "גלובס" בחר אופיר 4 אג"ח קונצרניות. כל אחת מהן נקובה במטבע שונה: ריאל ברזילאי, ראנד דרום אפריקאי, דולר אוסטרלי ודולר ניו-זילנדי.

ברזיל ודרום אפריקה הן שתיים מחמש הכלכלות הגדולות בקרב המדינות המתפתחות. הצמיחה בדרום אפריקה עמדה ב-2009 על 3.1% ריאלי, ובברזיל על 5.1% ריאלי. מנגד, אוסטרליה וניו זילנד הן מדינות מפותחות ובעלות תמ"ג מהגבוהים בעולם, ולכן הצמיחה בהן נמוכה יותר. ב-2009 עמדה הצמיחה באוסטרליה על 2.3% ריאלי ובניו זילנד על 0.2% ריאלי.

אופיר מציין כי התשואות לפדיון שמתקבלות בהשקעה באג"ח אלה, נעות בטווח 5.8%-9.3%, והתשואה משתנה בהתאם למטבע. "למרווחים במקרה זה אין רלוונטיות, כי לרוב המנפיקים יש דירוג אשראי גבוה יותר מהמדינות שבהן הונפק החוב". כך לדוגמה דרום אפריקה מדורגת A וברזיל -BBB על-ידי S&P. שלושה מהמנפיקים מדורגים בין AA ל-AAA, ומנפיק נוסף בדירוג BBB .

פחות רגישות

"כל האיגרות הינן חוב בכיר, וכולן נפדות בין השנים 2015-2017, כך שהן פחות רגישות לעליית התשואות בעולם במידה שאלו ימשיכו לעלות", מציין אופיר. להלן המלצותיו:

* אג"ח של KFW נקובה בדולר ניו-זילנדי

KFW הינה קרן השקעות הנמצאת בבעלות מלאה של ממשלת גרמניה. הקרן מממנת פרויקטים במדינות מתפתחות, וכן מספקת שירותי בנקאות להשקעה.

* אג"ח של EIB נקובה בדולר אוסטרלי

European Investment Bank הינו הבנק של האיחוד האירופי. תפקידו לממן פרויקטים בתוך אירופה ומחוצה לה בסקטורים כגון תשתיות, תקשורת ובריאות, עם דגש על מדינות אירופיות פחות מפותחות. כ-10% מהפרויקטים שה-EIB מממן הינם מחוץ לאירופה, בעיקר בקולוניות שהיו בעבר בשליטה אירופית.

* אג"ח של SEK נקובה בראנד דרום אפריקאי

Sweden Export Credit הינו מוסד פיננסי המדורג AA בבעלות מלאה של ממשלת שבדיה, המדורגת AAA על ידי S&P. תפקידו העיקרי הוא מימון פעילות יצוא בשבדיה ומימון פרויקטים ברחבי סקנדינביה. האג"ח של הבנק נקובה בראנד דרום אפריקאי לשש שנים וחצי, ומהווה Zero Coupon כמו המק"מ הישראלי.

* אג"ח של ABIBB נקובה בריאל ברזילאי

Anheuser Busch הינה חברת ייצור הבירה המובילה בעולם מבחינת מכירות. ב-2009 הפיקה החברה הבלגית 36.5 מיליארד ליטר בירה. בין המותגים הידועים שלה: באדוויזר, סטלה ארטואה ובק'ס.

11
 11