העליון: בית פרטי שפוצל לא זכאי לפטור מלא ממס שבח

בעלי בית פרטי, שפיצלו את הנכס ל-3 דירות וקיבל פטור ממס שבח רק על הדירה הגדולה מבין השלוש, ערעורו על כך לבית המשפט העליון - אך השופטים דחו את ערעורם

בית פרטי שפוצל לכמה דירות לא זכאי לפטור מלא ממס שבח - כך נקבע בפסק דין של בית המשפט העליון, בדיון שעסק בערעור של בעלי בית פרטי באשדוד שפיצלו את הנכס ל-3 דירות וקיבל פטור ממס שבח רק על הדירה הגדולה מבין השלוש.

פנחס ואירית איבגי מחזיקים בבית מגורים ברחוב האר"י הקדוש באשדוד, שכולל 3 קומות ושרשום כבית פרטי אחד. לאחר השלמת הבנייה הושכר הנכס לשנה לשוכר יחיד, אבל בסוף התקופה ביצעו הזוג איבגי שינויים בנכס לצורך השכרתו ל-3 משפחות שונות, במטרה לקבל דמי שכירות גבוהים יותר.

הזוג איבגי ערך הסכם מכר ב-2007, בו הם מכרו את הנכס בכפוף לחוזי השכירות. הם ביקשו ממנהל מס שבח מקרקעין ברחובות לקבל פטור ממס שבח לנכס כולו. לאחר שנציג מס שבח ערך ביקור בנכס, הוצאה להם שומת מס שבח שהעניקה להם פטור בגין הדירה הגדולה מבין השלוש בלבד. סכום שומת השבח עמד על 98,996 שקל.

על החלטה זו הגישו בני-הזוג ערעור לוועדת הערר, שקבעה כי מינהל מס שבח צדק. הזוג איבגי ערערו על החלטת ועדת הערר ללבית המשפט העליון בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים.

מנהל מס שבח, שיוצג באמצעות עו"ד ציפי קוינט שילוני, טען כי הנכס מורכב מ-3 דירות מגורים נפרדות, הן לפי מבחן השימוש בפועל והן לפי המבחן האובייקטיבי.

הרכב שופטי העליון דחו את ערעור הזוג איבגי וקבעו כי מבחינה תפקודית כל קומה שימשה בפועל כיחידת דיור נפרדת, וכי הזוג איבגי בחרו לבצע הפרדה בנכס כך שיכלול 3 דירות נפרדות בכדי להפיק רווח כלכלי, ולכן לא ניתן לקבל את טענתם כאילו מדובר בנכס אחד לצורך קבלת הפטור.