צ'רנוי: רציתי לשלם 2 מ' ד', וינרוט רצה יותר, לחצנו ידיים על 3 מ' ד'

(עדכון) - ‎מיכאל צ'רנוי העיד במשפט וינרוט-ויטה כי שכר-הטרחה בסך 3 מיליון דולר לא היה קשור כלל להסדר המס בישראל ■ רשימת סכומי שכר-הטרחה של אנשי ציבור לעו"ד וינרוט נחשפת

שלב ההוכחות במשפט השוחד של הפרקליט הפלילי הבכיר, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, ושל פקיד השומה של גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, הנערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אמור להסתיים השבוע.

היום (א') העיד במשפט עד ההגנה האחרון של וינרוט, האוליגרך מיכאל צ'רנוי, שהיה מיוצג בידי משרד וינרוט מול פקיד השומה ויטה, בין היתר בנוגע להסדרי המס שאיתם ביקש להגיע עם רשויות המדינה. במקביל זכה ויטה גם הוא לייצוגו המשפטי של וינרוט, בעניין קידומו ברשות המסים שנבלם באותה תקופה, ולטענת התביעה, הייצוג המקביל ושכר-הטרחה המופחת שגבה וינרוט מויטה, נעשו כחלק ממערכת יחסים מושחתת שנרקמה בין השניים.

בניגוד לטענות התביעה, צ'רנוי העיד כי שכר-הטרחה בסך 3 מיליון דולר שגבה ממנו וינרוט, בנוסף על שכר-הטרחה הראשוני שגבה ממנו (בשיעור 4.5 מיליון דולר ועוד סכום זהה בכפוף להצלחה בייצוג) - לא היה קשור כלל להסדר המס עם הרשויות בישראל, אלא אך ורק לפרשות שונות ברחבי העולם, שבנוגע אליהן ייצג וינרוט את צ'רנוי.

"יעקב רצה לקבל הרבה יותר, ואני רציתי לשלם 2 מיליון דולר. בסופו של דבר לחצנו ידיים על 3 מיליון. היום, בדיעבד, זה לא נראה לי סכום גדול בכלל. כשחתמתי על כך לא ידעתי כמה עבודה תהיה", סיפר צ'רנוי, שציין כי וינרוט הבהיר לו כי בכל הנוגע לענייני המס ייצג אותו רו"ח זאב פלדמן, שעובד איתו, מכיוון שוינרוט אינו עוסק בעניינים הללו.

"וינרוט הוא כמו אבא בשבילי"

צ'רנוי העיד גם על הנסיבות שבעטיין פנה לוינרוט ב-2002 כדי שייצג אותו. "רציתי שוינרוט יעזור לי להתחיל בהליך משפטי בארץ, במטרה לטהר את שמי ולהפריך את הטענות שאני משתייך למאפייה הרוסית. אני כבר 15 שנים מנסה להחזיר את שמי הטוב. אני לא חושב שיש עוד בן אדם שעלה ארצה כיהודי ועובר תהליך כזה. אין לי אבא, ועד היום יעקב וינרוט הוא כמו אבא בשבילי, הוא עזר לי לפתור הרבה מאוד בעיות".

עוד סיפר צ'רנוי בעדותו כי הוא היה זה שהציע לארקדי גאידמק לשכור את שירותיו המשפטיים של וינרוט.

"פגשתי את גאידמק בהילטון", סיפר צ'רנוי, "וראיתי שהוא היה קצת מעוצבן ומתוח. אמרתי לו שאייעץ לו על עורך דין טוב מאוד. אמרתי לו גם שהנקודה החלשה היחידה של עו"ד וינרוט זה שהוא מאוד יקר, אבל היום אני יודע שהוא לא יקר. גאידמק אמר לי שהוא רוצה להכיר אותו".

במהלך עדותו התייחס צ'רנוי גם לפרשת בזק, שבמסגרתה הוא עומד לדין ביחד עם איש העסקים, גד זאבי, באשמה כי הסתירו את מעורבותו של צ'רנוי ברכישת 20% ממניות בזק על-ידי זאבי.

"פניתי לוינרוט באוגוסט 2002, אחרי שבמארס 2001 עצרה אותי המשטרה והואשמתי בהשתלטות על בזק", אמר צ'רנוי. "צחקתי על כך וחשבתי שזו טעות, בסך-הכול נתתי הלוואה לזאבי. מסרתי למשטרה את כל מה שידעתי. בהתחלה שכרתי את שרותיו של עו"ד גד נשיץ, אך עקב מעורבותו בפרשת בזק לא יכולתי להמשיך בכך. הציעו לי את עו"ד רם כספי, עו"ד פנחס רובין ואת וינרוט. נפגשתי עם כולם ובחרתי בוינרוט. הוא שאל אותי אם אני אשם במשהו, ועניתי לו: 'אדון וינרוט, כשחייתי בברית-המועצות הייתי אשם בכך שאני יהודי. הגעתי לכאן לחיות ולעבוד, ואין בי שום אשמה'".

במסגרת עדותו, שנוהלה על-ידי עו"ד איריס ניב-סבג ממשרד שינמן, נגב, ניב, טען צ'רנוי גם כי מרגע שביקש לעשות עסקים בארץ, האשימו אותו במשטרת ישראל כמעט בכל עבירה אפשרית.

"גיליתי שקצינים בדרגות גבוהות ביאחב"ל מאשימים אותי בפשעים חמורים, כולל בסחר בסמים, ובהזמנה של כ-100 מעשי רצח. הדבר היחידי שלא הספיקו להאשים אותי בו הוא שערבבתי דם של ילדים יהודים במצות", אמר צ'רנוי הנסער. "מכל מה שהאשימו אותי נשארה רק פרשת בזק. כאשר נגיע להכרעת דין, אשמח מאוד לשמוע שגם כאן אצא זכאי".

סכומי שכר-הטרחה לוינרוט נחשפים

מוקדם לדיון הותרו לפרסום שמות חלק מלקוחותיו של וינרוט לאורך השנים, ביניהם אישי ציבור בולטים, וכן סכומי שכר-הטרחה שגבה מהם.

רשימת הלקוחות הוצגה על-ידי ההגנה לבית המשפט, כדי להוכיח את טענתה כי שכר-הטרחה המופחת שגבה וינרוט מויטה נבע ממניעים אידאולוגיים, עקב היותו שליח ציבור, וכי הדבר היה נהוג במשרדו מזה שנים.

בין רשימת הלקוחות: הנשיא לשעבר עזר ויצמן; השופט יהודה זפט; נחמה רונן, מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה; יעקב גנות, ניצב במשטרת ישראל; יפתח רון טל, אלוף בצה"ל; ועוד.

עו"ד וינרוט קיבל מנשיא מדינת ישראל לשעבר עזר ויצמן שכר-טרחה של 34.5 אלף שקל; השופט יהודה זפט שילם 16.6 אלף שקל; ניצב יעקב גנות שילם 252 אלף שקל; מנכ"לית המשרד לאיכות הסביבה, נחמה רונן, שילמה שכר-טרחה בגובה 44.5 אלף שקל; ראש הממשלה לשעבר אריק שרון שילם 30 אלף שקל; חבר הכנסת לשעבר מיכאל גורלבסקי שילם 22.1 אלף שקל; השר לשעבר צחי הנגבי שילם מיליון שקל; שר האוצר לשעבר אברהם הירשזון שילם 400 אלף שקל; ואריה דרעי שילם 30 אלף שקל ועוד.