אם לבדוק - אז את כולם

יש עמותות של ציבור חרדי וימני, שעלולות לגרום נזק גדול לא פחות מעמותות השמאל

אפשר בהחלט להבין את אנשי הרוח, ורבים אחרים, המתקוממים נגד הכוונה להקים ועדה פרלמנטרית לחקירת מקורות המימון של ארגוני זכויות אדם ושאר ארגוני שמאל, אלא שמדובר במחאה פגומה.

מתנגדי ההצעה אינם נותנים מענה לבעיה שיש ארגונים המתיימרים לעסוק בזכויות אדם, אלא שהם עוסקים בעיקר בעוולות הנעשות, לדעתם, לפלסטינים, בעת לחימה ובכלל - למשל עמותת בצלם. העמותה לא עוסקת בכלל, או כמעט בכלל, בהפרת זכויות אדם על-ידי הפלסטינים, לא רק כלפי יהודים אלא אפילו כלפי בני עמם, כמו למשל הנשים.

מכיוון שזה המצב, בהחלט יש עניין לציבור לדעת מניין בא הכסף למימון הפעולות הללו. באינטרנט אפשר למצוא רשימת תורמים מטרידה מאוד. יש בה ממשלות שיש להן אג'נדה פוליטית ברורה באזור. כלומר, מדינות אלה מבצעות למעשה את מדיניותן באמצעות ארגונים לזכויות כל אדם, כביכול.

מחאה רוחנית פגומה

מחאת אנשי הרוח פגומה מכיוון שהיא דורשת מהציבור הישראלי לוותר על זכותו הדמוקרטית לדעת מי ומה עומד מאחורי הארגונים או לפניהם.

האם גם זה "אסון לדמוקרטיה?" המחאה הרוחנית היתה מוצדקת לו עסקה בשאלות המעשיות של הנושא, כמו מי יבצע את בדיקת הארגונים. המחשבה שפוליטיקאים ינהלו בדיקה כזאת אינה מתקבלת על הדעת. פוליטיקאים אינם בודקים את העובדות, אלא רק את העובדות שנוח להם לבדוק.

לכן, ועדה פרלמנטרית לא יכולה לעשות עבודה עניינית ומקצועית. כלומר: לבדוק צריך, כי זכותו של הציבור לדעת. אבל כדי שתוצאותיה של בדיקה כזאת יהיו אמינות על הציבור, נחוץ שהיא תיעשה על-ידי גוף שאינו פוליטי ומקובל כבעל יושרה. מבקר המדינה הוא בחירה טבעית לעניין זה.

דבר נוסף המעורר התנגדות הוא ההתעסקות של חברי הכנסת מהימין רק בעמותות הנחשבות שמאלניות. אבל יש גם עמותות הפועלות בקרב הציבור החרדי והימני, בהתנחלויות ומחוצה להן. עמותות כאלה עלולות לגרום למדינה נזק גדול לא פחות מזה הנגרם על-ידי עמותות השמאל, לטענת הימין. לכן, אם לבדוק - אז את כולם, גם מהימין וגם מהשמאל.

טוהר המידות - גירסת הסנגור

שוב מקרה של עורך דין שההזדהות עם לקוחו גורמת לו לומר דברים מיותרים ומופרכים. "תהום גדולה מאוד פרושה בין כתב האישום המקורי לבין המתוקן" - אמר עו"ד נבות תל-צור, לאחר שלקוחו ג'קי מצא הורשע הבוקר (א') בעסקת טיעון. מה התהום? "בוטלה העבירה של לקיחת שוחד".

לעומת זאת, מצא נמצא אשם בסיוע למתן שוחד ובהפרות אמונים שהתבטאו, בין השאר, במתן שירותים לאנשים אינטרסנטיים ששלטו בו. על הרשעות אלה אמר תל-צור כי "אין בהן פגיעה בטוהר המידות". אתם מבינים?