בלופניקס יוצאת דופן, וטוב שכך

לבעלי העניין המוסדיים אין בדר"כ ייצוג בדירקטוריונים של החברות הישראליות שבארה"ב

לפני 7 חודשים כתבנו כאן על מבנה השליטה בבלופניקס, שהופך אותה לחריגה מול עמיתותיה הישראליות. ברוב החברות הישראליות הנסחרות בשוק ההון האמריקני אין בעל שליטה (המחזיק למעלה ממחצית מההון), ולמעשה אפילו לא בעל מניות המחזיק למעלה מרבע מההון. השוק האמריקני מאופיין בביזור, כך שההון של חלק ניכר מהחברות הנסחרות בו מפוזר בקרב מגוון משקיעים מוסדיים אמריקניים.

בבלופניקס, לעומת זאת, יש בעל מניות שמחזיק בכרבע מהון המניות, ואם לא די בכך מדובר בגוף מוסדי - קרן ההשקעות האמריקנית Prescott Group Capital Management. לקרן יש החזקה של 24.4% מהון המניות של החברה (לא כולל אופציות ברות המרה), ולפי תוכניותיה המוצהרות אין בכוונתה לבצע הצעת רכש לעוד 5% מההון, כפי שמחייב חוק החברות הישראלי במקרה שבעל מניות עובר רף של 25%.

עם או בלי הצעת רכש, ייתכן שקרן Prescott כן מתכוונת להעלות הילוך בכוונותיה לגבי בלופניקס. בשבוע שעבר הודיעה החברה, כי אריק גרין (Eric Green) - אחד ממנהלי הקרן - ימונה לדירקטור, וזאת בפעם הראשונה מאז הפכה קרן Prescott לבעלת עניין בחברה הישראלית.

לא מדובר בעניין של מה בכך. לא מעט גופים מוסדיים - שמטרת השקעתם פיננסית נטו - נמנים על בעלי העניין בחברות הישראליות שנסחרות בארה"ב, אך למעטים מהם יש נציגות בדירקטוריונים.

בלופניקס, המספקת שירותי הסבה לתוכנות שונות, קיימה את האסיפה הכללית השנתית של החברה לפני עשרה ימים, וזו אישרה את המינוי של גרין (53). הוא תפס את מקומו בדירקטוריון של גור שומרון, שהחליף את אריה קילמן כיו"ר, בעוד שהאחרון חזר לכהן כמנכ"ל החברה. בלופניקס נסחרת לפי שווי של 58 מיליון דולר.

לפי כתב ההצבעה (Proxy) שפרסמה בלופניקס לקראת כינוס האסיפה הכללית, החברה היא זו שיזמה את המינוי של גרין לדירקטור. אך לא נתפלא אם קרן Prescott פעלה מאחורי הקלעים כדי להחדיר את אחד מנציגיה לחדר הישיבות של החברה.

Prescott השקיעה עד היום 19.2 מיליון דולר ברכישת מניות בלופניקס, והחזקתה בחברה שווה כיום 14.1 מיליון דולר. במילים אחרות, הקרן מופסדת בשיעור של 27% על השקעתה. כך, למרות שמניית בלופניקס התאוששה בחודשים האחרונים (בשיעור של 79% בחצי השנה האחרונה), הקרן האמריקנית עדיין רחוקה מלהרוויח על השקעתה. ייתכן שההצטרפות של גרין לדירקטוריון נועדה לסייע לקרן להגדיל את השפעתה על פעילות החברה ביומיום, במטרה להציף ערך עבור הקרן ויתר בעלי המניות בבלופניקס.