"הנזקים לאיילון נגרמו מכך שהורחקנו מניהול לטובת זרים"

מייסד איילון, לוי רחמני, מדבר על התוצאות הלא-מזהירות ("המכונה הטובה לא טופלה כיאות") ועל מכירת החברה ("אינה עומדת על הפרק, אבל אני לא פוסל דבר והכול ייבחן עניינית")

במהלך שנות התשעים של המאה הקודמת הכניס לוי רחמני שותף לקבוצת הביטוח והפיננסים איילון, שאותה הוא מוביל מאז שהקים אותה. כשאותו שותף, המשקיע דוד פישר מארה"ב, ביקש לעלות ליותר מ-50% בהחזקותיו במניות איילון, רחמני לא הסכים לכך. "אמרתי לו שאת החברה בניתי בעשר אצבעות, ורק אלוהים יכול להוציא אותה מידי", הוא מספר בראיון בלעדי ל"גלובס".

כיום, שנים רבות לאחר אותה התרחשות, קבוצת איילון, הנסחרת בשווי של 360 מיליון שקל, היא עדיין החברה של משפחת רחמני, אלא שהפעם לוי רגוע הרבה יותר בנוגע למי שמחליף אותו כראש הקבוצה. "יש דור שלישי ויש המשכיות", הוא אומר בהתייחס לבנו נגה, שמכהן כיו"ר איילון ביטוח, ומוסיף: "איילון היא חברה משפחתית: יש את משפחת אליהו, משפחת המבורגר ואותנו".

אגב, אחרי האפיזודה המיותרת מבחינתו עם פישר, לרחמני - זקן השבט בין ראשי ענף הביטוח המקומי - הייתה שותפות עם לא אחר מאשר שלמה אליהו, שכמו לוי הקים גם הוא חברת ביטוח מאפס, ונמנה עם ותיקי הענף. לאליהו, שהחזיק ב-36% ממניות איילון, יצא ברבות השנים שם של שותף קשה, שאינו חושש מעימות. מבחינת רחמני התיאור הזה עושה עוול לאליהו. "בניגוד למה שאומרים, ששלמה אליהו קשה כשותף, אני רק יכול לומר שהוא היה שותף אידיאלי והתנהג בצורה הכי יפה שאפשר", הוא אומר.

איילון עומדת למכירה או עשויה להתמזג עם גוף פיננסי אחר?

"לא. מכירת החברה לא עומדת על הפרק. יחד עם זאת, באופן כללי אני לא פוסל שום דבר, והכול ייבחן עניינית, ואם שתיים ועוד שתיים מביא עשר, אז נעשה את החשבון".

את כל חייך הבוגרים עשית בעסקי הביטוח המשפחתיים. השנה תהיה בן שמונים. עד מתי תנהל את הקבוצה?

"הבעיה היא לא הגיל שלי. נגה מנהל את חברת הביטוח ואין שום בעיה. כל עוד אתה על הרגליים - אתה בא לעבודה".

"לא מעניין אותי איפה אנחנו בענף"

איילון עברה דרך ארוכה, ולוי רחמני הוא למעשה הדור השני של המשפחה הירושלמית הוותיקה (הוא כבר מזמן תל אביבי) בעסקי הביטוח. "אני דור שני בביטוח. למעשה, ב-1 בספטמבר 1951 , בהנחייתו של אבי, ירדתי לתל אביב לפתח את עסק המשפחה.

"ייצגנו אז בארץ את ניו זילנד חברה לביטוח. היה לי חדר קטן אחד ליד גימנסיה הרצליה בתל אביב, עם מזכירה שעשתה את הכול לצדי. נסעתי באופניים ומשם התחלתי", הוא מספר על ההתחלה הצנועה של החברה, שכיום יושבת בבניין רב-קומות בבעלותה, באזור הבורסה ברמת גן.

"ב-1976-1977 ייסדנו את חברת הביטוח איילון, בשיתוף (27%) עם ניו זילנד חברה לביטוח. ב-1985-1986 קנינו את חלקם וב-1987 הפכנו לחברה ציבורית. כל השנים הללו אני מנכ"ל ויו"ר הקבוצה.

"התחלתי לפעול לפי החזון שלי מ-2000. רציתי לקנות קרן פנסיה ובית השקעות לפני כולם, כשלא הבינו מה אני רוצה. ראיתי כבר אז לאן צריך ללכת - וזה המקום שבו אנחנו והשוק נמצאים כיום. גם את הקשר עם הצבא זיהיתי לפני אחרים, וב-2003 תחילת 2004 הובלתי חתימה על הסכם לפנסיה לכל אנשי הצבא במגן זהב. עברו מאז שבע שנים, וזה עדיין לא הסתיים".

יחד עם זאת, לא הכול ורוד באיילון, שאכן פעלה בשנים אלו בכיוונים הנכונים, בדומה לקבוצות הגדולות ממנה, אך התקשתה להציג תוצאות טובות כמוהן, באופן יחסי לגודל, לאורך השנים. כתוצאה מכך המשקיעים בבורסה לא מתחברים למניית החברה, שבחמש השנים האחרונות השילה 44% ובעשר השנים האחרונות ירדה בכ-29%.

איילון לא נמנית עם חמש קבוצות הביטוח הגדולות. אתם במקום השישי, במרחק ניכר.

"מדברים על חמש הגדולות ואנחנו למטה, אבל לנו אין בעיה עם זה. אנו גדולים מספיק ומנהלים כבר כיום את כל מה שצריך. אנו מעין נושאת מטוסים שיש עליה את כל מה שנדרש לניהול מוסד פיננסי - גמל, פנסיה, ביטוח חיים, ביטוח כללי, סוכנויות, בית השקעות, מכירות ועוד. יש לנו כל היסודות הנדרשים".

נושאות מטוסים יש, כידוע, קטנות וגדולות. לפני כעשור, למשל, מנורה הייתה בשורה אחת אתכם, והיום היא אחת מחמש הגדולות. מה השתנה?

"אני נותן להם ולבעלים מנחם גורביץ קרדיט על האומץ לרכוש את מבטחים החדשה, שאותה אגב גם אני רציתי לקנות. אני חי עם זה בשלום ואין לי בעיה עם זה. מעולם לא שאלנו איפה אנחנו בתוך הענף וזה לא מעניין אותי".

אבל מעבר לעניין של כבוד - אתה יכול להתחרות במגדל ובכלל? אתה באותו מגרש כמוהם?

"תלוי במה. בכל דבר שקשור למקצועיות, כיסויי ביטוח, ביטוחי משנה ועוד אני יכול להתחרות בהם ומתחרה. אני לא יכול להתחרות בהם בעסקים שהם ירצו לעשות גם בהפסד בשביל פרסטיז'ה. מה שמעניין אותי זה להיות רווחי".

אבל למרות המבנה הנכון, ובניגוד למתחרות שנהנו מתקופת הגאות האחרונה, אתם מפסידים בתקופה של צמיחה בשוק.

"זה קרה מסיבה פשוטה מאוד: הנזקים נגרמו מכך שהורחקנו מניהול החברה לשנים ואנשים זרים ניהלו את החברה לפי שיפוטם", אומר רחמני.

לוי ובנו נגה הורחקו מניהול החברה ומהתערבות בה למשך כמה שנים בעקבות פרשת קרטל הביטוח, שבה הורשעו השניים. ביולי 2005 הגיעו השניים להסדר עם המפקח על הביטוח, שלפיו לא יישאו בתפקידים בחברת הביטוח - לוי רחמני למשך שבע שנים עד אוקטובר 2012 ונגה רחמני למשך שלוש שנים - תקופה שהגיעה לסיומה בסוף 2008, כשנגה התמנה ליו"ר איילון ביטוח, ומאז הוא האיש החזק בה.

רחמני: "לא יכולנו לתת הוראות והם עשו בחברה כרצונם. היה גידול בעקומת הנזקים לצורך הגדלת המחזור, והתוצאות של החברה הורעו. המכונה הטובה לא טופלה כיאות. כעת, כשנגה עומד בראש איילון ביטוח וחזר לנהל, יש להיכנס ולנהל נכון ולבקר וזה לוקח זמן. כעת, תחת נגה, החברה מקבלת תנופה מחודשת ונראה זאת בשנה הקרובה".

בתקופה שבה הורחקו לוי ונגה מניהולה, נוהלה איילון ביטוח על-ידי אהרון מרקוביץ', שכיהן כמנכ"ל מ-2005 ועד סוף 2008 (כך שכבר שנתיים הוא איננו בתפקיד, ואיילון ביטוח מנוהלת בעיקר על-ידי נגה רחמני). מרקוביץ' אמר בתגובה: "מאזני החברה לשנים 2005-2007 - הגידול בכמות הסוכנים, התוצאות החיוביות - בעיקר בענף המרכזי, ביטוחי הרכב - והגידול בביטוחי החיים, כל אלה מדברים בעד עצמם. שנת 2008 הייתה גרועה לכל הענף. מעבר לכך לא אתייחס", אמר.

מה לדעתך המגמה הצפויה בשוק הביטוח בהסתכלות קדימה?

רחמני: "מחירי הביטוח נמוכים מדי ומדאיגים מאוד. יש תחרות חריפה בשוק על כל עסקה, שנובעת מכך שכולם התרגלו להרוויח מההשקעות. זה לא יכול להחזיק מעמד לטווח ארוך: בעולם הנוכחי של הריביות הנמוכות זה יהיה קשה מאוד, וזה יביא להעלאת תעריפים מצד מבטחי המשנה".

"רוצה לחתום קבע בצה"ל"

היעד האסטרטגי החשוב ביותר בתקופה זו מבחינתו של לוי רחמני הוא מכרז צה"ל. כבר שנים ארוכות שבאיילון נערכים לו ומעוניינים לזכות בו, וזאת משום גודלו - שמתבטא בהפקדות של מאות רבות של מיליוני שקלים מדי שנה (לפי הערכות לפחות 300 מיליון שקל לשנה). שיעור ההפקדות יגדל מדי שנה ואף יותר מיכפיל את עצמו ברבות השנים. בהתחשב בהיקפים אלו, סביר שתוצאות המכרז ישנו את פני השוק הפנסיוני, והגוף הזוכה עשוי להפוך לאחד הגדולים בשוק בתוך שנים ספורות.

בשנת 2010, לאחר שנים של התמהמהות, הוציא צה"ל את המכרז לדרך, ולקראת סופה בחר באיילון ובית ההשקעות פסגות שחבר אליה למכרז, ובהראל, כשני הגופים שעולים לגמר. "מכרז צה"ל הוא מטרה שלנו כבר עשור. עבדתי על זה הרבה זמן", אומר רחמני.

המפסידה הגדולה הייתה הפניקס, שעברה למישור משפטי נגד עורכי המכרז מצה"ל ומשרד הביטחון, והאשימה את שתי מתחרותיה. בין היתר נשמעו האשמות על כך שמעצם היותו של משה בנבנישתי, בעבר רמ"ח פרט בצה"ל, מבכירי איילון, "מזדקר החשש לניגוד עניינים ולמשוא פנים במכרז".

"אלו האשמות טיפשיות", אומר רחמני. "זה שטויות. איפה הם היו כל המכרז? הרבה קודם הם ידעו שבנבנישתי היה בצבא".

מה דעתך על הצעדים המשפטיים שנוקטת הפניקס נגד מכרז שבו הפסידה?

"איילון לא הייתה עושה זאת. איפה הם היו כמה שבועות כשהם חשבו שהזכייה לא מוצדקת? אנחנו לא נלך לבג"ץ, צריך גם לדעת להפסיד בכבוד".

מגדל וכלל בחרו לא להשתתף במכרז, שלדעת רבים יהיה אפילו הפסדי מבחינת מי שתזכה בו. בצה"ל אתה מוכן להפסיד?

"מצדנו, אנו לא זוכים בכל מחיר. ההסכם של מי שיזכה הוא לשנים רבות, כך שבתחילה יהיה הפסד להקמה אבל לאורך זמן יהיה בזה רווח. אני יכול להרוויח מעט, אבל אני לא עובד בשביל להפסיד. עד היום לא הלכנו על עסקי פרסטיז'ה".

מדוע מכרת לפסגות כ-20% מקרן הפנסיה מגן זהב לצורך המכרז?

"מכרתי להם את מגן זהב בזול כדי להביא לצה"ל את הנבחרת הכי טובה. רציתי לבוא לצבא עם ההצעה המתאימה והטובה ביותר - חברת ביטוח ותיקה ובית ההשקעות הגדול בארץ".

מה יקרה עם ההחזקה של פסגות בקרן הפנסיה מגן זהב אם תזכו במכרז צה"ל?

"זו שאלה מוקדמת מדי, אבל זה גם לא בוער. טרם ישבתי עם זהבית כהן (מנהלת אייפקס ישראל ובעלת השליטה בפסגות, ר.ש)".

מה יקרה לאיילון אם תפסידו במכרז צה"ל?

"מכרז צה"ל אסטרטגי מבחינתי, אבל איילון התפתחה יפה מאוד בפנסיה ותתקיים היטב איתו או בלעדיו. מה גם שיש לנו בית השקעות רציני".

בשנים האחרונות רכשתם בעצמכם פעילויות פיננסים קטנות ובינוניות. אתה מתכוון להמשיך בכך?

"כעת אין משהו, אבל זה תלוי בהתפתחות. לגופים פיננסיים קטנים אין זכות קיום כי הרגולציה הורגת אותם".

לאחרונה עלתה איילון לכותרות בהקשר לאסון השריפה בכרמל. ימים אחדים לאחר היוודע האסון באוטובוס צוערי השב"ס פורסם באחד העיתונים שבאיילון בוחנים כיצד להעביר את האחריות הביטוחית על הנספים באוטובוס למשרד הביטחון. גם בשוק הביטוח היו כאלו שסיפרו כי איילון ממהרת להסביר ולהבהיר סוגיה ביטוחית לכאורה "יבשה" - מדוע האחריות לפיצוי אינה שלה בכל הנוגע למי מנוסעי האוטובוס שנפטר מחוץ לאוטובוס. ההרגשה הייתה שאיילון מנסה להתחמק מתשלום. מבחינת לוי רחמני זה היה מתחת לחגורה.

איך ההידברות מול משרד הביטחון על האוטובוס של הסוהרים?

"איך שקרה האסון מיד פתחנו מוקד לטובת הלקוחות וכעבור כמה ימים התחילו לדבר על הסוגיה. אמרתי שאנו לא מתייחסים לזה עד סוף השבעה ושיש חוק בישראל כך שאין דאגה והאנשים יטופלו על-ידי משרד הביטחון שישלם מיד, ואחרי זה יבוא אלינו ויתבע אם צריך. אגב, משרד הביטחון לא דיבר איתנו ואין לו דרישה מאיתנו. פשוט רצו ללבות אש נגדנו".

הייתם בדיון עם מישהו לגבי הכיסוי בביטוח חובה באוטובוס?

"לא היה דיון בנושא ולא יכול היה להיות. אנחנו עומדים מאחורי כל התחייבויותינו למבוטחים בהתאם לפוליסות".

אז אין עימות ביניכם לבין משרד הביטחון על אוטובוס הצוערים?

"לחלוטין לא, יחסינו טובים. נפגעתי מכל הפרסומים הללו. הפרסומים שאנו בחנו מהתחלה לא לשלם היו פשוט מרושעים. לאף אחד מהמבוטחים שלנו שנפגעו בשריפה אין טענות נגדנו כיום, נהפוך הוא".

מה אנחנו צריכים ללמוד מאירועי שריפת הכרמל לגבי רעידת אדמה?

"לא מדובר רק ברעידת אדמה, אלא בכל קטסטרופה, נזקי טבע ושריפה. לצערי המדינה, התעשייה, הפרטים וכו', לא לקחו את הנושא ברצינות הראויה, ויש להסיק מסקנות ולהקציב את האמצעים לזה.

"צריך להבין שמגה נזק יהיה הרבה יותר קשה מהשריפה בכרמל, ויפה שעה אחת קודם. אגב, יש עוד בעיות שלא נערכים להן אצלנו, למשל מגדלים רבי-קומות: מכבי האש לא ערוכים למבנים של יותר מ-14 קומות, ואיך תחלץ אנשים מהקומות הגבוהות, או איך תכבה את האש?"