חובתו של קיסר פייסבוק

בתור אימפריה, הרשת חברתית מחויבת להקנות לכל נתיניה סביבה הגונה ובטוחה

שתי ידיעות שונות בתכלית זו מזו העלו את פייסבוק לכותרות בשבוע שעבר: הראשונה דיווחה על ההנפקה הפרטית שבוצעה על-ידי בנק ההשקעות גולדמן זאקס, ובה גויסו 500 מיליון דולר מלקוחות הבנק, על-פי שווי של 50 מיליארד דולר.

סך הנרשמים לרכישת מניות פייסבוק עלה בהרבה על ההיצע, על אף שהמינימום להשקעה עמד על 2 מיליון דולר. הלקוחות העשירים של גולדמן זאקס עמדו בתור כדי להיות בין המאושרים שיוכלו לספר במסיבות קוקטייל נוצצות שהם מחזיקים במניות של הרשת החברתית הגדולה בעולם.

הכותרת החשובה השנייה בנושא פייסבוק בשבוע החולף היתה הידיעה הטרגית על נער בן 16, שהתעללויות של "חברים" ברשת גרמו לו להתאבד בתלייה.

ראשית, לידיעה הראשונה. פנייתה של פייסבוק להנפקה פרטית מלמדת רבות על השקפת העולם של מנהליה. מעבר לסיסמאות הרגילות בדבר רצונה של פייסבוק להמשיך להגדיל את שליטתה בעולם הרשתות החברתיות, ובמקום להתעסק עם הנפקת מניות לציבור והמשמעויות המתבקשות מהפיכתה לחברה ציבורית, יש פה מסר נוסף:

פייסבוק אינה מעוניינת להתנהל בשקיפות הנדרשת מחברה ציבורית. היא אינה רוצה לדווח על עסקיה לאף רשות, ובטח שלא לציבור הרחב. היא מעדיפה להמשיך להתנהל כחברה פרטית ולשמור ככל האפשר על עמימות סביב הישגיה.

שכן, פייסבוק אוהבת אותנו, ה"חברים" ברשת, משתמשיה הנאמנים, כל עוד אנחנו מעמיסים אותה בנתונים פרטיים, בחוויות ובתמונות, ונחשפים תוך כדי כך לאין סוף זמן פרסום. אבל פייסבוק לא רוצה אותנו בתור בעלי מניות. לא ולא.

בעלי המניות של פייסבוק לא יהיו מאות מיליוני ה"חברים", אלא אותם מאות בודדים של מיליונרים, לקוחות של גולדמן זאקס, שיכולים לרשום בהתראה קצרה שיק על סך 2 מיליון דולר ומעלה, מבלי להתרגש יותר מדי ממחיר המניה.

לא רק פייסבוק אשמה

אני מניח כי סביב הסיפור העצוב של הנער בן ה-16 שהתאבד, יש גורמים רבים. אסור לגולל על פייסבוק את כל האשמה, כי מי שעושה זאת מקל בחומרת מעשיהם של אנשים רעים, שעשו ברשת שימוש של עזר זמין ונוח להתעללות בחלשים מהם.

ואולם, יש מקום להתחיל לדרוש מפייסבוק, הלוא היא אחת המדינות הגדולות בעולם כיום, מידה של אחריות. יש בפייסבוק ידע טכנולוגי ואנשים מוכשרים, כדי ליצור את הכלים שיוכלו לזהות אוטומטית התבטאויות לא ראויות, התנכלויות לחברים, ערמומיות של פדופילים ושאר פשעים של מופרעים.

גם במחיר פגיעה מסוימת בחופש הביטוי או אפילו פרטיות המשתמשים, הגיע הזמן שפייסבוק תיקח אחריות להגנה על משתמשיה, שמיליונים רבים מהם הינם בני-נוער וילדים.

אימפריית פייסבוק מרשימה ובעלת עוצמה. יש לה מאות מיליוני משתמשים, והיא שווה מיליארדים. עשירי וול סטריט רודפים אחריה על מנת שתקצה להם מעט ממניותיה. אך בתור אימפריה, עליה גם לנהוג באחריות כלפי נתיניה ולהקנות להם סביבה בטוחה.

ואם אימפריית פייסבוק אינה טורחת לעשות זאת - ייתכן שתפקידם של המחוקקים במדינות הקטנות המארחות את פייסבוק בעולם הוא לאלץ אותה להתנהג באחריות כלפי האזרח הקטן, גם אם אין לו 2 מיליון דולר לקנות בה מניות.

יזהר שי הוא שותף כללי בקיינן פרטנרס ומנהל פעילות הקרן בישראל