משבר מים? 80 ס"מ ממפלס הכינרת דולפים מדי שנה

"ידיעות אחרונות": עד 20% ממי השתייה המוזרמים לערים "הולכים לאיבוד" בדרך ■ המשמעות? ישראל מאבדת מדי שנה כ-140 מיליון קוב מים בגלל דליפות שאינן מטופלות

משבר מים? מבדיקה של רשות המים עולה כי לא פחות מ-140 מיליון קוב מים מתבזבזים מדי שנה כתוצאה מדליפות בצינורות המים - כך מדווח הבוקר (ב') העיתון "ידיעות אחרונות". כמות המים הדולפת שווה ל-60-83 סנטימטר במפלס הכינרת.

רשות המים בדקה לאחרונה את ההבדל בין כמות המים המוזרמת לעיר לכמות המגיעה אליה - הבדל הקרוי "פחת מים", כלומר כמה מים אנו מאבדים, על-פי ההערכה, עקב נזילות שאינן מטופלות. למרות שהרשויות המקומיות דיווחו במשך שנים כי 10% ממי השתייה נעלמים, מבדיקה ב-12 יישובים, המנוהלים כעת על-ידי תאגידי המים, מתברר שכ-15 עד 20%% מהמים "הולכים לאיבוד".

יבנה עומדת בראש הטבלה, כששליש ממי השתייה של העיר נעלמים. בחיפה מתבזבזים פי 4.5 מים ממה שדווח, במעלות דיווחו על אובדן מים של 9.8% אך בפועל 24.5% מהמים נזלו בדרך, וברמת השרון 21.4% מהמים לא מגיעים ליעדם.

הסבר אפשרי לפערים הוא שהרשויות המקומיות, שניהלו בעבר את משק המים, לא מדדו את המים שהוקצו לשימוש ציבורי כגון השקיית גנים ומוסדות שונים בעיר. ברשות המים מעריכים כי הרשויות המקומיות קבעו היקף מסוים של אובדן מים בצנרת, ואת החוסרים הנוספים ייחסו לצריכה שלא נמדדה.