העליון: הנהלת בתי המשפט תקיים מכרז חדש למגשרים

‎ב"גלובס" נחשף כי במכרז הקודם נכלל תנאי לא הוגן שהגביל את הזכאות להשתתף בו

הנהלת בתי המשפט תערוך בתוך חודש ימים מכרז חדש למציאת מגשרים, שאליהם יופנו תיקים מבתי משפט השלום לצורך גישור, ותנאיו יהיו הוגנים ומרוככים יותר לעומת שני המכרזים הקודמים - כך נקבע בשבוע שעבר בדיון שהתקיים בנושא בבית המשפט העליון, בעקבות ערעורה של עו"ד הדס לבני.

לפני כשבועיים נחשף ב"גלובס" כי במכרז שערכה הנהלת בתי המשפט למגשרים נכלל בדיעבד תנאי לא הוגן, ולפיו רק מגשרים שכבר טיפלו בעבר בתיקים שהופנו אליהם על-ידי בתי המשפט, יוכלו להיבחר ולהיכלל ברשימה המצומצמת והמשתלמת של מגשרים שיקבלו תיקים נוספים.

בדיון שהתקיים בפני השופטים עדנה ארבל, חנן מלצר ויצחק עמית, שדנו בערעורה של עו"ד לבני על פסק דינו של השופט נעם סולברג מבית המשפט לעניינים מינהליים בירושלים, אמר עו"ד אורי קידר, שייצג את המדינה, כי יש כוונה להאריך בשנה נוספת את הפיילוט המתנהל בבתי המשפט בנושא המגשרים.

השופטים רשמו לפניהם את הצהרת נציגת המדינה, ולפיה יוארך הפיילוט ותינתן אפשרות למועמדים נוספים לגשת למכרז, שיתקיים בתוך חודש ימים, עד 5 בפברואר.

המדינה גם הבהירה כי "תנאי המכרז יהיו מרוככים יותר וברורים יותר, ובמסגרת אמות-המידה יינתן משקל גם לידע עיוני ולכישורים נוספים, מעבר לניסיון גישור בבתי משפט השלום".

הנהלת בתי המשפט מסרה כי "בכל הנוגע להליך זה ולמכרז הנדון אין מניעה, לאור פסק הדין, להמשיך לעבוד עם המגשרים שנבחרו בשני המכרזים הראשונים".

עו"ד לבני מסרה, באמצעות באת-כוחה, עו"ד נאוה פינצ'וק-אלכסנדר, כי היא "שבעת-רצון. בית המשפט חייב את הנהלת בתי המשפט לערוך מכרז חדש, שתנאיו גלויים וברורים, בהליך מזורז. הנהלת בתי המשפט הונחתה גם להוסיף לאמות-המידה לקבלת המגשרים החדשים לתוכנית המהו"ת גם ידע עיוני וכישורים נוספים, מעבר לניסיון גישור קודם בבית משפט שלום. תקוותנו היא שבכך נסתם הגולל על הניסיון להנציח את מונופול המקורבים בשוק הגישור".

מכרז מבושל

בכתבתו של משה ליכטמן ב"גלובס" נחשף כי המכרז הקודם בעניין המגשרים היה קלוקל ומבושל. זאת, בשל התנאי הנסתר במכרז, שמשמעותו הנצחת השיטה שבה שופטי שלום מעבירים תיקי גישור לעורכי דין מקורבים. בתחום הגישור נוצרה גילדה, הנהנית מתיקי בתי המשפט המועברים לגישור.

שר המשפטים הקודם, דניאל פרידמן, ביטל ב-2008 את תקנות המגשרים ואת רשימת המגשרים. המכרזים שעליהם הוגשה עתירה לבית המשפט לעניינים מינהליים הם לבחירת 100 מגשרים שישתתפו בפרויקט ה"מהו"ת" (מידע, היכרות ותיאום) הנמצא בפיילוט במספר בתי משפט.

תנאי הסף למכרז הקודם, שנסגר במארס 2009, היו: על המועמד להיות בוגר קורס עיוני ומעשי של הליך הגישור, בעל תואר אקדמי, 5 שנות ניסיון, הצגת 6 הסדרי גישור שהופנו למועמד ממערכת בתי המשפט, לרבות בתי המשפט לתביעות קטנות, בתי הדין לעבודה ובתי משפט לענייני משפחה.

עו"ד לבני נדחתה, בשל "ניסיונה המקצועי חסר, משום שאין לה ניסיון בגישור בתיקי בית משפט השלום". השופט סולברג דחה את עתירתה לביטול המכרז, בנימוק שהתנאי הנוסף הוא "מרכיב דומיננטי בקביעת ההערכה", שהיה סביר להפעילו.