תוקף ומלטף: שטייניץ מתנצל בפני סוכני הביטוח

בהבהרה חריגה ששלח להם לפני ימים ספורים כותב השר כי "אין חולק על חשיבות סוכני הביטוח לתפקודו התקין של שוק החיסכון הפנסיוני"

כחודש וחצי לאחר שהטיל דופי בסוכני הביטוח, ובעקבות לחץ חריף מצד לשכת סוכני ביטוח, שר האוצר, יובל שטייניץ, מתנצל בפניהם בפועל. בהבהרה חריגה ששלח להם לפני ימים ספורים כותב השר כי "אין חולק על חשיבות סוכני הביטוח לתפקודו התקין של שוק החיסכון הפנסיוני, ואני בטוח כי מרבית סוכני הביטוח פועלים למען לקוחותיהם באמונה ובשקידה".

שטייניץ מוסיף במכתבו כי "הן בעתות משבר והן בעתות שגשוג כלכלי, סוכני ביטוח, כמו גם יועצים פנסיוניים, הם הגורם המקצועי אליו יכול לקוח לפנות על מנת לקבל סיוע (...) תפקודם המקצועי והאיכותי של סוכני הביטוח לאורך השנים הוא שהביא להרחבת סל המוצרים שרשאים הסוכנים לשווק ללקוח גם לקרנות פנסיה וקופות גמל. התוכנית שהוצגה אינה מבקשת לפגוע בסוכני הביטוח".

"שיקולים זרים"

בסוף נובמבר אשתקד פרסם האוצר את תוכניתו להגברת התחרות והשקיפות בשוק החיסכון הפנסיוני, שבמסגרתה הכריז על צעדים שנועדו להגביר את התחרותיות של קופות הגמל בשוק זה, תוך הורדת דמי הניהול הנגבים מהלקוחות.

במסגרת ההמלצות היו מספר הוראות הנוגעות ישירות לסוכני הביטוח, שבין היתר נוגעות להסרת תגמולים ותמריצים הקיימים בענף כלפי הסוכנים, ועשויים - על פי החשש של האוצר - להוביל אותם להעדפות ממניעים זרים לטובת הלקוח. במסיבת העיתונאים שנערכה עם הצגת התוכנית, התייחס שר האוצר, בין היתר, גם להוראות הנוגעות לסוכני הביטוח והמניעים שהובילו לקיומן.

בין היתר אמר כי "מצאנו שלפעמים הסוכן ממליץ ללקוח לא על מה שטוב לו, אלא על מה שטוב למבצע שלו, כמו טיול הג'יפים שהוא אמור לקבל בסין. אנחנו רוצים ליצור מערך של סוכנים יותר אובייקטיביים ופחות מוטים בגלל שיקולים זרים".

בעקבות דברים אלו, אודי כץ, נשיא לשכת סוכני ביטוח, שלח לשר מכתב נוקב. כעת, בחלוף חודש וחצי, מצא השר לנכון להבהיר את עמדתו.