מנכ"ל מגל: "אני רואה את האור בקצה הדרך - צריך לעבור אותה"

איתן ליבנה מסכם שנה סוערת עם מאבק שליטה שהתחולל בחברה, ומסתכל באופטימיות אל עבר 2011: "אנחנו בונים את עצמנו לתוצאות חיוביות עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות"

לפני כחודש דיווחה מגל מערכות על חתימת ההסכם הגדול ביותר שלה מאז הוקמה - חוזה לאבטחת הנמל הימי בעיר מומבסה שבקניה, בהיקף של 21.4 מיליון דולר. "את ההצעה למכרז הזה הגשנו תוך כדי מאבק השליטה בחברה", משחזר איתן ליבנה, מנכ"ל ונשיא מגל, בראיון ל"גלובס".

בקיץ האחרון התחוללה סערה של ממש ביצרנית מערכות האבטחה, וזאת לאחר שהמנכ"ל שאותו החליף ליבנה, יואב שטרן, קרא לבעלי המניות של מגל להדיח את דירקטוריון החברה ואת העומד בראשו, יעקב פרי, תוך שהוא תוקף באופן חריף את האופן שבו נוהלה מגל בשנים האחרונות, אשר הביא לירידה בהכנסות, למעבר להפסד תפעולי ולצניחה של כ-75% במניית החברה בפרק זמן של 4 שנים.

שטרן הציג דירקטוריון חלופי, ארגן מימון ביניים מקרן פלנוס וכן שיתוף פעולה עם Optex היפנית - אחת מהספקיות של מגל - אולם בהצבעה שנערכה ב-12 באוגוסט, תמכו 60% מבעלי מניות הציבור בהמשך כהונת הדירקטוריון הנוכחי.

* איך שכנעתם את בעלי המניות להצביע עבורכם?

"פרי ואני ערכנו סדרת פגישות לפני האסיפה עם בעלי המניות, גם עם המתנגדים וגם עם התומכים, והצגנו את עמדותינו ואת התוכניות לשינוי בחברה. לדעתי העמדה הנחרצת של נתן קירש, בעל המניות הגדול בחברה, שהוא תומך בדירקטוריון הקיים ומתחייב לסייע לחברה, השפיעה עליהם. קירש אמר בצורה ברורה - 'אם הבורד מתחלף, אני לא אזרים כסף לחברה'".

"אם המהלך היה מצליח, בעלי המניות היו נשארים עם דירקטוריון חדש, חברה בקשיים בלי בעל מניות עיקרי ובלי כסף. היה להם שיקול עסקי קר בקבלת ההחלטה הנכונה. אגב, אף אחד מהם לא רץ למכור את המניות מאז, ומבחינתנו כעת בעלי המניות הם קהילה אחת וצבעם לא מעניין יותר".

* איך הייתה ההתנהלות מול העובדים במהלך האירוע?

"האירוע יצר רעש בארגון, הן בארץ והן בעולם, אבל מה שגרם לי לאסוף את העובדים ולערב אותם הייתה הפנייה הישירה של שטרן אליהם. כינסתי את העובדים והסברתי להם מה קורה, מתוך רצון שלא לגרור את הארגון כולו לתוך הסערה - והייתה סערה. אמרתי להם שיש ניסיון ואני מקווה שהוא לא יעלה יפה, ואסור להם להיגרר אליו, והמטרה שלנו לקדם את העשייה ולא את המאבק".

* איך הייתה לך החוויה של מאבק השליטה?

"זו הייתה התנסות בלתי רגילה. היה כאן ניסיון ציני, של מישהו שכיהן פה כמנהל. עד לפני זמן קצר עבדת כאן, ופתאום אתה עסוק בלקעקע את ההנהלה שהיית חלק ממנה ואת הדירקטוריון שעבדת מולו? האירוע הסתיים כפי שהסתיים, ודקה לאחר מכן לא עסקתי בו יותר, והחברה יצאה ממנו מחוזקת", מסכם ליבנה.

חור של 30 מיליון דולר

ליבנה הגיע למגל באוגוסט 2009, לאחר פנייה שקיבל מפרי. כבר אז מצבה של מגל לא היה מזהיר, וחודש לפני שנכנס לתפקיד דיווחה החברה על חור של 30 מיליון דולר בהכנסותיה לשנת 2008, בעקבות הכרה בהכנסות במהלך ביצוע של פרויקטים, כאשר בדיעבד התברר שהחברה לא ידעה לאמוד נכון את שיעור השלמת הפרויקטים, וכתוצאה מכך את קצב ההכנסות מהם.

מדובר היה בתיקון הדוחות השני שחוותה מגל בשנים האחרונות, לאחר שב-2005 הוכרו הכנסות מפרויקט באירופה, אשר בשלב מאוחר יותר בוטל, מה שאילץ את מגל להפחית כ-10% מהכנסותיה בשנה זו, לאחר שהלקוח לא שילם את חלקו.

* באיזה מצב הייתה מגל כשהגעת?

"באתי מתוך הכרה שיש פה חברה בתקופה קשה, ולא הסתירו ממני את הבור בדוחות. היה ברור שהחברה נמצאת באירוע טראומטי ברמה הפרסונלית, לאחר שהניהול עבר טלטלה, והמצב העסקי של החברה לא היה טוב. יצא לי לנהל חברות במשבר, וברמת העניין האישי זה היה לי מעניין ובמידה רבה אתגר אותי. מה שעוד משך אותי לתפקיד הוא עולם התוכן של מגל, שבו אני מרגיש נוח ושמחבר אותי לתחום שבו עסקתי באלישרא".

הקריירה המקצועית של ליבנה החלה באלישרא, לאחר שהשתחרר משירות קבע בחיל הים ב-1984. ליבנה עבד בחברה במשך עשר שנים, שבארבע האחרונות מביניהן היה סמנכ"ל השיווק של החברה וחבר בהנהלתה. אז עבר ליבנה לנהל את מפעלי הפלדה של יוסי פקר בערד ובקריית מלאכי, וב-2000 הגיע לחברת ההשקיה אלגו, שהייתה אז חברה ציבורית מפסידה של חיפה כימיקלים, והעביר אותה לפסים של רווחיות. שש שנים עבד ליבנה באלגו, עד שקיבל הצעה מגיל מלצר, אז היו"ר של אפריקה ישראל, לבוא ולנהל את תדיראן טלקום.

* איך תמנעו מצב שבו תהיה שוב בעיה בהכרת ההכנסות?

"השקענו תוך כדי המאבקים שהיינו מעורבים בהם בהקמת מערכת דיווח ובקרה פנימית, ורמת הבקרה שלנו על התקדמות הפרויקטים היא בשני סדרי גודל אמינה ובטוחה יותר מכפי שהיה בעבר. אני חושב שאנחנו 'און דה סייף סייד' בחלק הזה", אומר ליבנה.

לקראת הנפקת זכויות

בשנה האחרונה עברה החברה מיהוד תהליך התייעלות, שבמסגרתו צמצמה את מספר העובדים בישראל ב-25%, מיזגה את פעילות הפיתוח והתפעול בארה"ב לתוך זו הקיימת בקנדה ושינתה את המבנה הפונקציונלי בהנהלתה. "המהלכים האלה שיפרו את יכולת התמרון ונותנים לנו נקודת פתיחה טובה ל-2011", אומר ליבנה. "האתגר הוא גדול, אנחנו נמצאים היום בשלב של סיום ההתייצבות, אבל אני רואה את האור בקצה הדרך, שאותה עוד צריך לעבור".

מגל צפויה לבצע בשבועות הקרובים הנפקת זכויות לבעלי המניות בחברה במטרה לגייס 15 מיליון דולר, כאשר קירש התחייב כי יקנה את כל הזכויות אשר בעלי המניות האחרים לא יממשו. בינתיים העמיד קירש לחברה מימון בינים בהיקף של 10 מיליון דולר במטרה לממן את פעילותה.

* למה מיועד הכסף שיגויס בהנפקת הזכויות?

"לכסף יש שלושה יעדים אסטרטגיים: הראשון הוא לשפר את תזרים המזומנים של החברה מול המערכת הבנקאית. יש לנו קו אשראי בקנדה, אבל שאר החברות נעזרות במקורות מגל בישראל.

"השני הוא לאפשר את תוכניות הפיתוח של החברה בישראל ובקנדה. אנחנו משקיעים סכומים נכבדים בפיתוח, שמגיעים ל-4 מיליון דולר בשנה.

"המטרה השלישית היא לחשוב על השקעות אסטרטגיות, שאני מקווה שיהיו מוצלחות. זה יכול להיות רכישת טכנולוגיה, מיזוג או רכישה של חברה, וזה נושא שמעסיק אותנו באסטרטגיה העתידית של החברה. הכסף יעזור לנו לבצע את המהלך הזה".

* מהם הסיכונים שהתוכנית האסטרטגית לא תתממש?

"ישנם סיכוני המטבע, שיכולים לפגוע בתוצאות, אך זה מחוץ לשליטתנו, והמצב השני הוא משבר קיצוני בשוק העולמי. בפעילות המתמשכת אנחנו רואים סבירות גבוהה מאוד שהתוכנית תתממש, אנחנו בונים את עצמנו לתוצאות חיוביות ב-2011 עם צמיחה דו-ספרתית בהכנסות, וזאת על סמך נקודת התחלה מבוססת יותר. אני לא רואה סיכונים משמעותיים לחברה ב-2011, ורואה הרבה יותר סיכויים מאשר סיכונים".

* אתה רואה את עצמך ממשיך במגל בשנים הקרובות?

ברוב התפקידים הקודמים הייתי בחברות שש שנים ויותר, ולא כיהנתי בתפקידים קצרים. אם אתה שואל אותי היום, אני רוצה להיות פה עוד שלוש שנים. התחום מעניין אותי, האתגר ענק ואני בא לעבודה בשמחה".