למרות השיאים בבורסה, הצעות הרכש ממשיכות לזרום

ההצעות למחיקה מהמסחר של מניות ארפל וקיסריה, מצטרפות לחמש הצעות שהוגשו בחודש שעבר

בימי המסחר הראשונים של 2011 פורסמו הצעות רכש לשתי חברות קטנות שמניותיהן נסחרות בבורסה - ארפל וקיסריה - בהמשך למספר הצעות רכש אחרות שהוגשו במהלך חודש דצמבר, שכמחצית מהן נחלו הצלחה.

ארפל, חברת מוצרי האלומיניום, עדכנה אתמול כי קיבלה הצעה לרכישת מניות השלד הבורסאי שלה בהשקעה של כ-4 מיליון שקל. בעל השליטה בחברה, אריה נקש, פרסם בנובמבר האחרון הצעה לרכישת פעילותה תמורת 13.2 מיליון שקל - סכום שרובו הגדול יחזור לידיו באמצעות חלוקת התמורה כדיבידנד לבעלי המניות הקיימים. במקביל, סיכם נקש על מכירת השלד הבורסאי לצמד "ציידי השלדים", עו"ד ויקטור תשובה ואבי בן דוד, תמורת כ-3.6 מיליון שקל.

כעת, קבוצת משקיעים המיוצגים על ידי איתמר בוחניק, מציעה לנקש סכום דומה תמורת מניות השליטה בשלד הבורסאי, ובנוסף היא מציעה לרכוש את חלק בעלי מניות המיעוט בחברה (18%) תמורת כ-400 אלף שקל נוספים.

בינתיים, מי שדרכו כבר סלולה למחוק את מניות החברה שבשליטתו מהמסחר הוא אלברט נסימי, בעל השליטה בחברת הנדל"ן קיסריה. נסימי פרסם ביום חמישי האחרון הצעה לרכישת כ-14% ממניות החברה שמחזיק הציבור תמורת כ-5.5 מיליון שקל - שווי הגבוה בכ-70% ממחיר המניה. זאת, לאחר שבשבועיים שקדמו לפרסום ההצעה, זינקה מניית קיסריה ב-46%.

ממפרט הצעת הרכש שפרסמה קיסריה אתמול עולה כי החברות מאה נט ומיטב שירותי בורסה (גאון טרייד), המחזיקות יחד כ-9.5% מהמניות, כבר הודיעו לחברה על כוונתם להיענות בחיוב להצעה.

הכישלון של אפריקה תעשיות

במבט כללי יותר על מצב הצעות הרכש בתקופה האחרונה, ניתן לציין כי למרות רמות השיא בהן נמצא שוק המניות המקומי כעת, החודש הקודם הביא עמו לא פחות מחמש הצעות רכש: בנגב קרמיקה, ראשטוב, מאקפל, מתמ וכלל פיננסים.

בתחילת דצמבר הודיעה אפריקה תעשיות כי נכשלה בניסיון למחוק את החברה הבת נגב קרמיקה מהמסחר בהצעה ששיקפה את מחיר השוק (לאחר זינוק של יותר מ-100% במניית נגב בשנה האחרונה) הקובע שווי של כ-270 מיליון שקל לחברה.

בהמשך החודש, בחברה אחרת, גם שני מקצי שיפור לא סייעו לחנן שחף למחוק מהמסחר את מניות ראשטוב, לאחר שמחזיקי המניות לא נענו להצעותיו, שהאחרונה בהן העניקה פרמייה של כ-9% על מחיר המניות של חברת המיכשור הרפואי.

לעומת שתי החברות הללו, המסחר במניות חברת ההשקעות מאקפל הופסק בחודש שעבר, לאחר שבעלת השליטה, מנופים פיננסיים של ג'קי בן זקן, הצליחה לרכוש את מניות הציבור בפרמיה של כ-14% על מחיר השוק. הנכס העיקרי של מאקפל הוא 81% מקרקע של כ-580 דונם בעיר הבירה של קזחסטן, אסטנה.

הצעת רכש מוצלחת נוספת שהושלמה בדצמבר הייתה של חברת הנדל"ן מתמ (מבני תעשיה ומלאכה). בעל השליטה בחברה, שמעון קדם (צ'פאי), הציע כ-20 מיליון שקל תמורת 10% ממניות החברה שהחזיק הציבור - פרמיה של 66% על מחיר המניה הממוצע בחצי השנה שקדמה להצעה.

לצד הצעות אלו, חזרה כלל ביטוח עם הצעה משופרת, שלישית במספר, לרכישת מניות הציבור בחברה הבת, בית ההשקעות כלל פיננסים. ההצעה מהווה שיפור של 47% לעומת ההצעה הראשונה שהוגשה בחודש ספטמבר, ועדיין לא ברור אם תתקבל.