ועדת הכספים אישרה: רוכשי דירות ישלמו 15% מהתמורה

ועדת הכספים אישרה את הצעת החוק: רוכשי דירות ישלמו לרשות המסים 15% על דירות שנקנו לפני 2001 ו-7.5% על דירות שנקנו לאחר 2001 בגין מס שבח

ועדת הכספים אישרה היום (ב') רפורמה במיסוי מקרקעין: רוכשי דירות ישלמו 15% מסך התמורה בעד העסקה לרשות המסים, בגין מס שבח, בתוך 25 יום ממועד החתימה על העיסקה.

השינוי נועד לקיצור הליכי רישום בעלות הרוכש על הנכס, אך יחד עם זאת, נותרת החבות במס שבח על המוכר. האישור הסופי יינתן לאחר הצבעה חוזרת שתתקיים בוועדה.

הרפורמה הוגשה לראשונה לוועדת הכספים, יחד עם חוק ההסדרים, אך פוצלה ממנו בסופו של דבר, בהחלטת הוועדה. מנכ"ל משרד האוצר, חיים שני, הציג את מטרת הרפורמה והסביר שהיא פועל יוצא, ממהלך כולל אותו מקדמת הממשלה לייעול ושיפור הביורוקרטיה הממשלתית.

חיים שני הציג בפני הוועדה ממצאים מדו"ח הבנק העולמי, מהם עולה שישראל מדורגת במקום נמוך בהשוואה ל'מדינות הייחוס' (מדינות ה-OECD ומדינות מפותחות נוספות) בנוגע ל'מערך הביורורקטי' שלה.

הדירוג משפיע על רמת ההשקעות הזרות בישראל. לדבריו, הבנק העולמי השווה 10 קריטריונים ב-180 מדינות וישראל דורגה במקום ה-29, אחרי רוב המדינות המפותחות. מבין הקריטריונים שנבחנו: משך הזמן להקמת עסק, העסקת עובדים, הגנה על משקיעים, רישום נכסים, קבלת אשראי, קבלת היתרי בנייה ועוד. כדוגמה להשוואה הבינ"ל, ציין שני את משך הזמן לפתיחת עסק בישראל, 34 יום, לעומת יום אחד בלבד בניו-זילנד וכ 5-6 ימים ברוב מדינות אירופה.

שני אמר שהממשלה הקימה וועדה בראשותו, שחברים בה מנכ"לי משרדים, לרבות התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, הביטוח הלאומי ולה"ב. עוד אמר, שבשלב ראשון נבחרו שני נושאים לשיפור: קיצור משך הזמן לרישום נכסים וקיצור משך הזמן לרישוי עסק. כאמור, הרפורמה במיסוי מקרקעין נועדה לשפר את משך הזמן לרישום בעלות על נכס ולהפחתתו ל-40 עד 70 יום (כיום מגיע עד ל-150 יום).

לטענת מנהל רשות המיסים, יהודה נסרדישי, הרפורמה ברישום מקרקעין נועדה להיטיב עם הקונה, כיוון שעל-פי-רוב, למוכר אין אינטרס להאיץ את הליך רישום הנכס בטאבו על שמו של הקונה. עתה אמר, יבטיח התשלום לקונה, את השלמת העיסקה וכי העברת מלוא התמורה בעד הנכס, תיעשה רק כאשר הנכס נקי מחובות מס.

במסגרת הדיונים בוועדה, הושגו מספר פשרות עם רשות המיסים, ביניהן - רוכשי דירות ישלמו 15% על דירות שנקנו לפני 2001 ו- 7.5% על דירות שנקנו לאחר 2001, מוכרים שלא יעמדו בזמני הדיווח על העיסקאות, יחויבו בקנס של 200 שקל על כל שבועיים איחור במקום 400 - 500 שקל, כפי שדרשה רשות המיסים וכן בניגוד לעמדת זו האחרונה, תחולת החוק תהיה החל מה- 31.3.2011 ולא מה- 1.1.2011.

במהלך הדיון עלו מספר הסתייגויות של חברי הוועדה, של לשכת עורכי הדין ושל התאחדות הקבלנים. רוב ההסתייגויות נבעו מהחשש, שמא הרפורמה תביא לסיבוך עסקאות הנדל"ן ותיצור מתחים בין הקונים למוכרים.

הוועדה אישרה את הצעת החוק פה אחד, אך האישור מותנה בהצבעה חוזרת עקב בקשת רביזיה ע"י יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני (יהדות התורה). לאחר שתאושר סופית, תועלה לאישור בקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת.