ישראל אליהו: "אנו האופציה הכי הגיונית לשליטה בלאומי"

"הכי טבעי שנשאף להיות גרעין השליטה בלאומי, והכי טבעי שירצו אותנו" ■ "האמירה שבנק ישראל לא רוצה בנו לא נכונה, היא ספין של התקשורת"

לישראל אליהו, כמו לאביו שלמה אליהו, אין גינוני כבוד מיותרים. הוא מסתכל בגובה העיניים וממעט להתראיין. אך כשהוא כבר מתראיין, הוא לא מסתתר מאחורי אמירות מעורפלות, ובדומה לאביו, הוא גם משדר כי אין לו ספק שיום יבוא ובנק לאומי יהיה בשליטת המשפחה. "נהיה קבוצת הפיננסים הגדולה בישראל בהחזקות ערך", הוא עונה כששואלים אותו איפה יהיה בעוד כמה שנים.

"אנחנו האופציה הכי הגיונית לשליטה בלאומי", הוא אומר בראיון מיוחד ל"גלובס", "אנחנו ללא החזקות ריאליות, כך שאין לנו ניגודי עניינים ואינטרסים מול פעילויות אחרות במשק; יש לנו ידע והחזקות בתחומי הפיננסים במשך שנים ארוכות; ואנחנו שקופים לחלוטין בפני הרגולציה זה שנים רבות. לכן, הכי טבעי שנשאף להיות גרעין השליטה בלאומי והכי טבעי שירצו אותנו", הוא מסביר. יצוין, כי שלמה אליהו מחזיק כיום בכ-9.6% ממניות בנק לאומי והוא בעל המניות הפרטי הגדול ביותר בבנק - שני למדינה המחזיקה בכ-11.5% מהמניות.

"לא חושב שבנק ישראל מתנגד למשפחת אליהו"

לפני כשנה, בינואר 2010, ישראל אליהו התלווה לאביו באחד מרגעי השיא עד כה במאבק המשפחתי להכרה ממלכתית בזכותם להרכיב גרעין שליטה בבנק לאומי - חלום ארוך שנים של אב המשפחה. ישראל, המכהן כמנכ"ל שלמה אליהו אחזקות, סומן אז כמי שאביו מייעד אותו להמשיך את דרכו, ולנהל בעתיד את ההחזקה החשובה בלאומי.

אגב, ההתפתחות האחרונה בנוגע ללאומי כללה מבחינת אליהו גם חבטה. בסוף נובמבר האחרון בישרו הכותרות כי המשטרה המליצה על הגשת כתב אישום נגד שלמה אליהו, בחשד לעבירות הלבנת הון במיליוני שקלים. כעבור זמן קצר התברר כי האירוע הרבה פחות דרמטי משנראה תחילה, וכי מדובר באי-דיווח למכס - עבירה המסתיימת בדרך כלל בכופר.

- לבנק ישראל יש התנגדות לשליטה של שלמה אליהו בלאומי?

"אני לא חושב שלבנק ישראל יש התנגדות למשפחת אליהו. ואין שום סיבה אובייקטיבית שתהיה. יש לנו גרעין שליטה בבנק איגוד ולא שמענו אף טענה מבנק ישראל".

- בכל זאת, הקונצנזוס גורס שבנק ישראל לא רוצה לראות את אביך שולט בבנק.

"האמירה שבנק ישראל לא רוצה בנו לא נכונה, היא ספין של התקשורת. אנחנו לא מרגישים זאת מבנק ישראל. בנק ישראל בוחן את מי שמגיש לו בקשה ורק אז מחליט אם הוא מאשר או לא, ואנחנו עדיין לא הגשנו בקשה. אנחנו ממתינים שהמדינה תמכור את המניות בלאומי, לאחר כל האמירות שלה במשך שנים".

- ההמתנה להתקדמות בלאומי, למכירת מניות המדינה, פוגעת בכם?

"הנזק המרכזי שנגרם לנו מהתמהמהות של המדינה במכירת המניות הוא שלא נכנסנו לשום תחום נוסף בפיננסים. לא קנינו קרנות פנסיה, בתי השקעות וכו' - כי לא רצינו שזה יתנגש עם לאומי. בזמנו הסתכלנו ברצינות על פסגות כשנרכש מלאומי, וראה איזה רווח יורק עשו מאז. הסתכלנו בעבר גם על מבטחים החדשה, ולא הגשנו הצעות רציניות כי חשבנו שתוך שנה-שנתיים נהיה בלאומי. אי-ביצוע ההשקעות הללו היה במודע ומתוך תכנון לטווח ארוך. כעת המטרה העיקרית של חברת האחזקות היא השליטה בלאומי, וכשזה יתאפשר המחסומים שקיימים יוסרו".

"אין לנו כוונה להתערב בניהול השוטף בלאומי"

מה שצפוי לקרות בבנק לאומי, אם וכאשר שלמה אליהו ומשפחתו יממשו את החלום ארוך השנים, הוא למעשה המשך של מה שיש, עם שיפורים. "בניהול בנק איגוד ובנק לאומי אנחנו לא מעורבים, וגם אין לנו כוונה להיות מעורבים בניהול השוטף. המטרה שלנו היא לקבוע אסטרטגיה וכיוון לטווח ארוך בבנק", הוא אומר.

- אחת הסיבות שבגללן בנק ישראל אינו מאושר מכך שהשליטה בלאומי תהיה בידי אביך, היא המוניטין שיצא לו כשותף קשה. באיגוד אתם בעימות מול יתר בעלי המניות זה זמן.

"לא מדובר בריב שנוכח בבנק יום-יום. תבענו אותם על מינוי מנכ"ל בניגוד להוראות הסכם השליטה, שבכלל הוכתב לנו על-ידי בנק ישראל. הדיונים בנושא בבית-המשפט הסתיימו ואנו ממתינים להחלטה".

- אתה מיועד לתפקיד כלשהו בלאומי?

"חשוב שדירקטוריון לאומי יהיה מורכב מאנשים עם יכולות שתורמים ללאומי. המשפחה לא חייבת לשבת בבורד, מה שחשוב הוא להתוות את הדברים הנכונים. לנו חשוב שלאומי ימשיך להיות בנק מאורגן ומסודר שממצה את הפוטנציאל שלו.

"בלאומי, לדעתי, טמונות עוד הרבה יכולות שלא באות לידי ביטוי מלא. למשל, בהיבט ההון האנושי וה-IT - גם בהסתכלות החוצה - במסגרת החזון של ישראל כמרכז עם יכולות טכנולוגיות פיננסיות עולמי - ההון האנושי פה הוא יתרון ואין סיבה שהגופים הישראליים לא יתנו לו ערך מוסף".

"אני לא רואה את היתרון היחסי שלנו בחו"ל"

ישראל אליהו הוא בנו הצעיר של שלמה אליהו, שהקים במו ידיו את חברת הביטוח אליהו. חברת הביטוח מהווה עדיין עוגן מרכזי מהחזקות המשפחה, הפועלת כיום בשלושה מישורים: ביטוח - בניהול הבן הבכור עופר אליהו; נדל"ן - בניהול הגיס של ישראל, משה גרלניק; והחזקות בבנקאות ועוד באמצעות שלמה אליהו אחזקות - בניהול ישראל אליהו. כולם תחת היד המכוונת והדומיננטית של שלמה אליהו.

"כיום יש למשפחה שלוש זרועות, למרות שזה עדיין לא מובנה ככה - זה עניין של תכנון עתידי", אומר ישראל שמוסיף, "אין אצלנו הגדרה משפחתית של יורש. המטרה היא שהמשפחה תפעל כיחידה מגובשת. מה גם שאבא שלי עוד צעיר (74) ויש לו שנים רבות של עשייה.

"אבא שלי מתמקד במטרה מרכזית בכל פעם. עד שהוא לא ישלים את החזון של להיות בגרעין השליטה של בנק לאומי - הוא יתעסק בזה. זה המיקוד שלו היום, ואני מסייע לו בזה".

- באחרונה הוזכרתם כמועמדים לבצע גם השקעות ריאליות שלא בפיננסים, למשל, בחברת דרך ארץ. זה משהו חדש שאתה מכניס למשוואה בנוסף למיקוד בעיקר?

"אנו חברה עם יכולות פיננסיות גדולות וכל עסקה במשק תעניין אותנו. עד כה היינו בפיננסים, כי זה המיקוד של אבא שלי. עכשיו המיקוד הוא לאומי - וזה הדבר הראשון שנמצה. אבל, כמובן, שהעיניים פתוחות ואנו מסתכלים על עסקאות גדולות במשק שבעבר פחות עניינו את קבוצת אליהו".

- מה דעתך על יציאה להשקעות בחו"ל?

"אחד הערכים של אבי הוא ציונות. לאורך השנים הוא לא הוציא השקעות לחו"ל, מכיוון שלדבריו הוא עשה את כספו בישראל. אין לנו כרגע תכנית לצאת להשקעות בחו"ל, אני לא רואה את היתרון יחסי שלנו בהשקעה בחו"ל".

- איפה אתה רואה את אליהו אחזקות בעוד כמה שנים?

"המיקוד שלה יישאר בפיננסים. נמשיך להיות קבוצה שמדגישה את הערכים החברתיים עליהם היא מושתתת. השיפטינג מהביטוח לבנקאות כבר החל. היו כמה הצעות למיזוג אליהו והשתלטות על חברות גדולות יותר (היו לנו החזקות בהפניקס ובאיילון), אבל לא הלכנו בכיוון של להיות חברה גדולה ומובילה בענף. יכול להיות שזה עוד יקרה - הכול יכול להיות, זו שאלה של מחיר ויתרונות".

- איפה נראה אותך בעוד 15-10 שנים?

"באופן טבעי ההזדהות האישית שלי היא עם החברה ואהיה בעסקים המשפחתיים".

"אם יש מדינה בעולם שהצמיחה שלה מובטחת זו ישראל"

למרות גילו הצעיר, לישראל אליהו קילומטראז' מכובד בעולם העסקי, המשפחתי ובכלל. ב-1994 הוא הקים את מחלקת ההשקעות באליהו חברה לביטוח, אותה ניהל עד 2006. כיום הוא מכהן כמנכ"ל שלמה אליהו אחזקות, יו"ר ועדת ההשקעות של אליהו ביטוח, ודירקטור בכמה חברות-בת בראשן אליהו ביטוח.

את הקשר ההדוק בינו לבין ניהול השקעות אפשר למצוא בעוד תפקיד שהוא ממלא: מנהל חברת אליהו נגזרים, העוסקת בהון המשפחתי. "מדובר במעין 'פמילי אופיס' שמשקיע בנכסים סחירים, בעיקר בחו"ל. הסכום המנוהל בחברה לא מהותי - היקף של כ-15 מיליון דולר", הוא מגלה.

אגב, נושא ה"פמילי אופיס" קרוב ללבו של ישראל אליהו, שלפני כמה שנים הקים את המרכז לעסקים משפחתיים - פורטל על בסיס אחריות חברתית, שמטרתו לחנך את דור הילידים של עשירי ישראל: תכנון העברות בין-דוריות. אתגר שרלבנטי, כמובן, גם למשפחת אליהו, שנמנית על 15 המשפחות העשירות בישראל.

- כגוף שמושקע כמעט רק בישראל, מה דעתך על מצב הכלכלה המקומית?

"אם יש מדינה בעולם שהצמיחה הכלכלית שלה בחמש השנים הקרובות מובטחת זו ישראל. אנו צריכים לעשות פעולות כדי להרוס זאת. לדעתי, ברזיל וישראל הן שתי המדינות הכי אטרקטיביות להשקעה בעולם. לכן, כסף זר ימשיך להיכנס לפה".

- כך שמבחינתך המגמה הנוכחית במט"ח תימשך?

"השקל ימשיך להתחזק מול הדולר. אני לא רואה מצב שייחלש, אלא אם המדינה תלך בדרכים של ברזיל - תטיל מיסוי על זרים ותיתן עדיפות למקומיים. יש לחשוב על זה, אם כי במהלך שכזה יש בעיות והשלכות רבות. בכל אופן, אם זה יקרה יש לתכנן זאת לעומק ולעשות זאת באופן מידתי".

"אבי, שלמה, עבר את כל השלבים של החיים - מעוני מרוד לעושר"

"אבי, שלמה, עבר את כל השלבים של החיים - מעוני מרוד לעושר. היכולת שלו להבין אנשים והרגישות שלו לאנשים תמיד הייתה קיימת והיא עברה באופן טבעי גם אלינו, והיא גם מושרשת בתוך החברה", אומר ישראל, שמבחינתו, "חלק מהאחריות של מי שיכול לתת - זה לתת". כחלק מאותה אחריות שהוא חש מעצם מעמדו וייחוסו, הוא מוביל יחד עם העיתונאית רינה מצליח את עמותת "והדרת".

באתר האינטרנט של עמותת 'והדרת' הם מצהירים כי העמותה "תפעל לחיזוק והעצמה של אוכלוסיית הגיל השלישי בישראל, ולשינוי עמדות החברה ויחסה אל האזרח הוותיק". ישראל אליהו מפרט: "החזון שלנו הוא לשנות את העמדות ולהוביל שינוי תפיסתי בגישה שלנו כחברה לזקן, שנראה אותו יותר כזקן השבט - גם ברמה התקשורתית וגם בתעסוקה.

"ההרגשה הבסיסית שהובילה אותנו ב'והדרת' באה ממקום שלכל אחד יש מה לתת ומה לקבל. האתגר שלנו הוא ליצור את התשתית לעשות זאת בכל הנוגע לאוכלוסייה המבוגרת, לאפשר שימוש נכון יותר במשאב המדהים הזה של האוכלוסייה הזקנה בישראל, בהיבט היצרני והצרכני. במיוחד כשמדובר בדור המייסדים. לפעמים אנו שוכחים שלפני 50 שנה לא היה פה כלום והיום אנחנו מעצמה.

"אי-ההשקעה במשאב זה - בידע וביכולות של האוכלוסייה המבוגרת, תוך הוצאתם מהקהילה ומשותפות בה - היא טעות גדולה מאוד שאנו משלמים עליה גם בהיבט הערכי וגם בהיבט של הצמיחה הכלכלית", מסביר אליהו את הצורך בעמותה.

"לכן", הוא ממשיך, "'והדרת' פועלת בשני מישורים: הראשון - פנייה לחברה לנצל משאב אדיר, קיים ונגיש זה, ובמקביל לתת לאדם המבוגר הרגשה של מועילות ושייכות; והשני - לשמש קול לקהילת הזקנים. במסגרת זו הקמנו שדולה בכנסת, בראשות נחמן שי, שתעמוד על כך שלא פוגעים באוכלוסייה זו בחקיקה".

לעמותת "והדרת" אין תקציב או תרומות - מדובר במועצה שלא נותנת או מתיימרת לתת שירותים בפועל, אלא לשמש כ"שופר לפעילויות חברתיות בתחום ולהגן על זכויות הזקנים באופן כללי". מנכ"לית העמותה היא ריבי בלר. נכון ל-2009 כ-10% מהאוכלוסייה בישראל הינם בני 65 ומעלה, ולפי ההערכות עד 2025 הם יהוו 13% מהאוכלוסייה.

ישראל אליהו
תפקיד: מנכ"ל שלמה אליהו אחזקות
גיל: 41
אישי: נשוי פלוס שלושה
השכלה: תואר ראשון בקולנוע ובכלכלה מאוניברסיטת תל אביב ולימודים באינסיאד
תפקידים נוספים: יו"ר ועדת ההשקעות של אליהו ביטוח, דירקטור בכמה חברות-בת בראשן אליהו ביטוח, ומנהל חברת אליהו נגזרים