"איפה הרצינות החוקתית? חוקי יסוד הפכו לחוקים רגילים"

בדיון שהתקיים בהרכב של 7 שופטי בג"ץ, בעתירתו של ח"כ רוני בר-און נגד החלטת הממשלה להעביר תקציב דו-שנתי, מתחו השופטים ביקורת על התיקונים התכופים בחוקי היסוד

שופטי בג"ץ מבקרים את "חוסר הרצינות" המאפיינת את התיקונים התכופים בחוקי היסוד - כך התברר הבוקר (ג') בדיון שהתקיים בהרכב מורחב של 7 שופטי בג"ץ, בעתירתו של ח"כ רוני בר-און נגד החלטת הממשלה להעביר תקציב דו-שנתי.

"מתי נהיה במצב שחוק יסוד יהיה דבר רציני", העיר בדיון השופט אליקים רובינשטיין, "איפה הרצינות החוקתית? נראה כמו שחוקי היסוד הפכו לחוקים רגילים".

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש, ציינה בדיון כי מעמדם של חוקי התקציב שונה ממעמדם של חוקים רגילים, ואולם היא העלתה את השאלה מתי יוכל בג"ץ להתערב ולבטל תיקונים שנעשו לחוקי יסוד, להבדיל מיכולתו של בית המשפט להתערב בחקיקת חוקים רגילים, על בסיס סתירה בינם לבין עקרונות חוקתיים בחוקי היסוד.

השופט עוזי פוגלמן שאל את בא-כוחו של העותר, עו"ד איל רוזובסקי, האם היה עומד על עתירתו אם לא היה מדובר בהוראת שעה המתקנת את חוק היסוד, אלא בתיקון קבוע שלפיו מהיום והלאה יעבוד משק המדינה בתקציב דו-שנתי.

"אם העתירה שכאן לא היתה עוסקת בהוראת שעה", הודה רוזובסקי, "קרוב לוודאי שלא הייתי מגיש אותה, למרות שהיתה פה פגיעה חוקתית משטרית גם בחוק יסוד קבוע".

רובינשטיין ציין בדיון כי אם בר-און, שהוא חבר בית המחוקקים, מבקש לשנות את החקיקה המסמיכה את הכנסת והממשלה לאשר תקציב דו-שנתי - עליו לפעול לתיקון החקיקה.

ביניש אמרה כי "הפגם המרכזי בחוקי היסוד הוא שהחקיקה ניתנת להחלפה בקלות יתרה". פסק הדין יינתן במועד אחר. (בג"ץ 4908/10).