הפרקליטות דורשת: הטיעונים לעונש של קצב - בדלתיים סגורות

טוענת כי הדיון יעסוק בנזק שנגרם למתלוננות, תוך התייחסות לחייהן האישיים - ויש לאפשר לצדדים לטעון ■ הכרעת הדין המלאה במשפטו של הנשיא לשעבר תפורסם ביום ה' בשעה 12:00

‎‎פרקליטות המדינה מתנגדת לפתיחת הדלתיים בעת הדיון בטיעונים לעונש במשפטו של נשיא המדינה לשעבר, משה קצב - כך עולה מתגובת הפרקליטות לבקשת "גלובס" וכלי תקשורת נוספים, שפנו לבית המשפט בבקשה לקיים את דיון הטיעונים לעונש ואת הקראת גזר הדין בפומבי.

במקביל הודיע בצהריים הרכב השופטים בתיקו של קצב, ג'ורג' קרא, מרים סוקולוב ויהודית שבח, כי הכרעת הדין המלאה תפורסם ביום חמישי בשעה 12:00 בצהריים, למעט קטעים שהושחרו על-ידי הפרקליטות, אשר יש בהם כדי לחשוף את זהות המתלוננות או לפגוע פגיעה חמורה בפרטיותן או בפרטיותם של אחרים.

‎‎הגנה על הפרטיות

‏ימים אחדים לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב פירסם את תקציר הכרעת דינו של קצב, שבמסגרתה הורשע הנשיא לשעבר בשתי עבירות אונס ובשורת עבירות מין נוספות, פנה "גלובס", בצוותא עם כלי תקשורת נוספים לבית המשפט, בשורת בקשות שעניינן פתיחת דלתיים ופרסום מסמכים שונים שבתיק בית המשפט, כולל פרוטוקולים של העדויות שנשמעו בדלתיים סגורות.

‏בית המשפט ביקש הן מהפרקליטות והן מסנגוריו של קצב להגיב לבקשה. בתגובתם של הסנגורים, עורכי הדין אביגדור פלדמן, ציון אמיר ואברהם לביא, נמסר כי הם "אינם מתנגדים לבקשה על כל סעיפיה". הם הדגישו כי הסכמתם היא לפתיחת הדלתיים ולפרסום כלל הפרוטוקולים והמסמכים, "ולא לפרסום סלקטיבי של עדים כאלה או אחרים".

‏לעומת זאת, הודיעו אנשי הפרקליטות, עורכי הדין רונית עמיאל, נסים מירום ומיטל אילן, כי הם מתנגדים לכל הסעיפים. "הפרקליטות מודעת היטב לחשיבותו הציבורית של משפט זה ולעניין הציבורי שהוא מעורר", נכתב בהודעתם לבית המשפט, "ואולם אין אלה מצדיקים פגיעה בזכויות המתלוננות להגנה על פרטיותן, כבודן וצנעת חייהן".

‏בעניין הדיון בטיעונים לעונש, אומרת הפרקליטות כי "במהלך טיעוניהם יעסקו הצדדים, בין היתר, בנסיבות האירועים, בהיקפי הפגיעה והנזק שנגרמו למתלוננות, תוך התייחסות לחייהן האישיים. על מנת לאפשר לצדדים לטעון בחופשיות בנושאים אלה, סבורה התביעה כי יש מקום לסגור את הדלתיים במעמד הטיעון לעונש ולפרסם את הפרוטוקולים של הטיעונים לאחר הסרת התייחסויות אלה".

בשאלת פומביות השמעת גזר הדין, מציעה הפרקליטות ללכת באותו מתווה שננקט בהכרעת הדין, כלומר להקריא באולם תמצית של גזר הדין, ולאפשר לפרקליטות למחוק קטעים מגזר הדין המלא, לפני שיימסר לפרסום.

‎‎התנגדות לפרסום העדויות

‏בימים האחרונים מסרה הפרקליטות לבית המשפט את הצעתה לביצוע מחיקות מנוסח הכרעת הדין המלאה, שתתפרסם ביום חמישי.

הפרקליטות מתנגדת למחיקה מינימלית של פרטים המזהים את המתלוננות בלבד, ולטענתה יש למחוק מהכרעת הדין גם "פרטים הנוגעים לצנעת חייהן ולפרטיותן במובן הרחב, בהקשר למתלוננת א'".

לטענת הפרקליטות, המחיקות אינן נובעות מרצון לשמור על "טעם טוב". "איננו עוסקים בטעם טוב כזה או אחר, אלא אנו מבקשים לשמור על צנעת חייהן של המתלוננות", נימקה הפרקליטות.

‏בד-בבד, הפרקליטות מתנגדת גם לפרסום פרוטוקולי העדויות של המתלוננות ושל "סובביהן". "התביעה סבורה כי לא ניתן להבטיח שמירה על פרטיותן של המתלוננות רק בטשטוש פרטי זהותן, שגן זו שזורה לאורך רצף עדויותיהן, באופן שאיננו ניתן להפרדה אמיתית מן הראיות עצמן, ויש בגילוי תכני העדות כדי להביא לפגיעה במתלוננות", נטען.

גם המתלוננות עצמן הביעו חשש מפני פרסום הפרוטוקולים ואת התנגדותן לפרסום כזה. הפרקליטות טוענת כי פרסום הפרוטוקולים עלול גם להרתיע מתלוננות עתידיות מלפנות לרשויות האכיפה.

‏כעת אמור בית המשפט להכריע בשאלות הנוגעות לפומביות הדיון בשלב הטיעונים לעונש וגזר הדין, ופרסום העדויות שנשמעו במשפט.

הכרעת הדין המלאה, למעט הקטעים המושחרים, שתתפרסם ביום חמישי בצהריים, צפויה לעורר הדים רבים, שכן תהיה זו הפעם הראשונה שבה יוכל הציבור להתרשם ממלוא הנימוקים, הראיות וטענות התביעה וההגנה, שנשמעו במהלך המשפט, ושהביאו את בית המשפט לתוצאה הסופית המרשיעה והחד-משמעית. ‏‎‎‏