כחלון למפעילי שיחות לחו"ל: הפסיקו להטעות את הצרכנים

משרד התקשורת שוקל לחייב פרסום נפרד לתעריפי שיחות לחו"ל למספרים נייחים וניידים - או לחייב קביעת תעריף אחיד לשניהם

שר התקשורת משה כחלון ממשיך לעשות סדר בשוק. משרד התקשורת יוצא בשימוע נוסף לחברות התקשורת - הפעם על רקע התוספת שגובות החברות עבור שיחה בינלאומית שיעדה טלפונים סלולריים, בניגוד למגמה הקיימת כיום בעולם.

חברות השיחות הבינלאומיות מפרסמות לצרכנים מחירים אטרקטיביים, מסבירים במשרד התקשורת, בעיקר במסגרת מבצעים - אך "בפועל הלקוח משלם תוספות משמעותיות ללא ידיעתו, והתעריף המפורסם ללקוחות אינו חל על מספרים ניידים".

לדברי המשרד, "למרות שתעריפי שיחה לרשת סלולרית פחתו במדינות רבות ברחבי העולם, המפעילים הבינלאומיים הישראליים גובים תשלום נוסף עבור יעדים אלה - גם במדינות בהן לא נדרשת כלל השלמה מסוג זה, והם אף מייקרים בשנים האחרונות את תעריפי השיחות הבינלאומיות שיעדן רשת סלולרית.

"כתוצאה מכך, התוספת בגין השלמת שיחה לטלפונים ניידים בחו"ל גבוהה באופן משמעותי מעלות השלמת השיחה, והדבר מייקר חלק ניכר מהשיחות הבינלאומיות ללא הצדקה. לא פחות חמורה היא בעיית השקיפות - כשאופן הצגת התוספת במחיר לרוב עמום, לעתים עד כדי הטעיה של ממש, כשלעתים (במקרה הטוב) מוזכרת התוספת רק בכוכבית קטנה בתחתית העמוד".

כעת מודיע המשרד, במסגרת שימוע שהוא עורך למפעילים הבינלאומיים, כי בכוונתו לנקוט באחד משני פתרונות: לקבוע תעריף מרבי לתוספת עבור השלמת השיחה ליעד סלולרי, או לחלופין - לקבוע כי מפעיל בינלאומי יחויב לגבות מחיר אחיד וכולל ליעדים בינלאומיים ניידים ונייחים, עבור כל מדינה בנפרד.

כדי להגביר את השקיפות למנויים, יחויבו המפעילים בנוסף לציין את המחירים הנכונים והמלאים לכל יעד בינלאומי, ולהפריד תעריפים שונים - כך שיהיה ברור האם התעריף הוא עבור יעד נייח או יעד סלולרי.

"בראש ובראשונה בכוונתי לסכל מצב שבו תיגרם הטעיית צרכנים", אומר שר התקשורת. "אין סיבה שבזמן שעלויות השיחה הלכו ופחתו בצורה ניכרת, המחיר שהצרכן משלם נותר גבוה כל-כך".