ארגוני הנשים נגד אודי פרידן: "נוהג באלימות מינית; ישלם בלקוחות"

פרידן השתלח בפרסומאית נירה שניידרמן: "היא פתחה את הרגליים והצחנה הגיעה עד לעמוד הראשון", לאחר שהתבטאה נגד ענף הפרסום בראיון ל"ליידי גלובס" וכינתה אותו "בית זונות"

הפרסומאית נירה שניידרמן הצליחה לזעזע את ענף הפרסום בדברים שאמרה בראיון ל"ליידי גלובס" והקימה עליה את בכיריו. בסוף השבוע האחרון תקף הפרסומאי אודי פרידן את שניידרמן ישירות ואמר: "אם יש מישהי שפותחת את הרגליים שלה ב'ליידי גלובס', זה לא אומר שהצחנה צריכה להגיע לעמודי החדשות של 'גלובס'" - ועורר עליו זעם רב בקרב ארגוני הנשים בישראל.

דבריה של שניידרמן - האישה היחידה שהיא גם בעלים יחיד של משרד פרסום, שעוררו את עיקר הסערה, היו: "זה עולם מזויף ולא אמיתי, שאין בו נאמנות לכלום. זה בית זונות אחד גדול. מה שקורה היום במשרדי הפרסום הגדולים זה שאוכלים בורקסים, דופקים אחד את השני ועושים 'שופוני'".

"דבריו של אודי פרידן מדיפים ריח רע של סקסיזם", אומרת דורית אברמוביץ', רכזת קמפיינים לארגוני נשים. "עברו בסך-הכול שבועיים מאז הרשעתו של משה קצב, ולצד ההבחנה הברורה בין ההתבטאות החמורה של פרידן לפשעיו של קצב, צר לי שפרידן לא הפנים את המחיר הכבד שיש לאלימות מילולית ולהפשטת אישה. ארגוני הנשים לא עוברות על מסרים כאלה בשתיקה".

"מי אתה בכלל?"

לדברי אברמוביץ', "תגובתו של פרידן הגדילה את מידת הסקסיזם והפכה אותה ללשון של אלימות מינית המזהה אישה כאובייקט מיני, מבותר לחלקים ופתוח לכל פורץ. טוב יעשה פרידן אם יתנצל פומבית על דבריו הפוגעניים כלפי נשים ויזהה בדבריו ככאלה המעודדים אלימות כלפינו. אולי זה הזמן להזכיר לפרידן כי אין הוא יכול להרשות ללשונו הציבורית להשתלח על-פי הפנטזיות המטרידות שלו".

"אף שיש בתעשיית הפרסום נשים רבות, הן נמצאות בדרגים הנמוכים והבינוניים ולא בראש הפירמידה. כמעט שלא נמצא נשים במוקדי קבלת ההחלטות בענף", אומרת נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים. "חבורת הגברים שחולשת על התעשייה השוביניסטית הזו מונעת מראייה מגדרית צרה. הם מכניסים נשים לתוך סטראוטיפים מגדריים, גם בפרסומות שעושות שימוש בנשים ונופלות לאותם בורות של ראייה מגדרית מנצלת ומדכאת, בלי לקבל אחריות על איך שהחברה שלנו צריכה להיראות.

"ידוע שתעשיית הפרסום מונעת מכסף ואגו. פרידן, שככל הנראה בחר במילים המשפילות שלו משום שלא היתה לו תשובה עניינית לדבריה של נירה - שהיתה אמיצה כדי להציב מראה בפני התחום הזה - שואל בדבריו: 'מי היא בכלל?', שאלה שהיא ביטוי מזלזל ומקטין.

"ואני שואלת, מי אתה בכלל? מי אתה שתזלזל בכוח וביכולות שלה? פרידן, כמו עוד גברים בתעשייה הזו, ייצג בדבריו את מועדון הגברים ששולטים בכל המוסדות הפוליטיים ורואים ראייה אאוטסיידרית את הנשים; את הגברים שבוחרים להתייחס לגוף האישה ולא לפנימיותה.

"פרידן רוצה לשים את נירה, כמו את יתר הנשים, בקופסה קטנה של חוסר כוח וחוסר השפעה. בתעשייה הזו, שמודדת את הכוח שלה רק באמצעות הכסף והנחשבות, זה אומר שהיא לא מספיק שווה, זה אומר שפרידן מנסה לצמצם את ההשפעה שלה, ניסיון אומלל ופתטי".

עלבון לכל הנשים

אברמוביץ' הוסיפה: "תגובתו של פרידן מעוררת בי תרעומת קשה, כי בעצם הביטוי שלו הוא מטיח עלבון בנשים כולן. הוא מתייחס לאיברי גוף ולצורת תצלום, שהוא תצלום אמנותי, מכבד ונאה, והוא בוחר להציג את התצלום הזה כזול ומרשה לעצמו להשתמש בתגובה המשפילה הזו. ברור לכול שפרידן לא היה מעז להגיב כך אם בתצלום היה מופיע גבר.

"מי שמחפיץ נשים, זה יעלה לו אחר כך בציבור הלקוחות. במקרה הזה, שדולת הנשים גם תבדוק את דבריו של פרידן משפטית, ומקווה שגם הציבור הרחב יביע את מחאתו על הדברים".

אודי פרידן מסר בתגובה: "אני מתנצל אם פגעתי ולו באישה אחת ובוודאי בפני כל ארגוני הנשים. אני מעריך ומתייחס באופן הוגן, הגון ושווה לנשים בכלל. היתה פה אי-הבנה, אין לי דבר כנגד נירה, שאני לא מכיר אותה בכלל, אלא כנגד הוצאת השורה מתוך הכתבה לעמודי החדשות שהביאה לידי פגיעה בפרסומאים, שהציטוט הכפיש אותם, ולדעתי גם את הנשים. אני שוב מתנצל במטרה לסגור את הנושא".