חיפה כימיקלים: נשבית פעילות בשל מחסור באשלג

"המציאות שנכפתה עלינו על ידי מפעלי ים המלח לא מותירה לנו ברירה אלא להשבית קווי ייצור" ■ היום נודע ל"גלובס" כי יש בכוונת כיל לבחון אפשרות לחידוש אספקת האשלג לחיפה כימיקלים

חיפה כימיקלים הודיעה היום (ג') כי תפסיק בימים הקרובים את פעילות הייצור שלה במתקניה שבמפרץ חיפה ובמישור רותם שבנגב בשל מחסור חריף באשלג הנגרם מהימשכות השביתה של עובדי מפעלי ים המלח.

בחיפה כימיקלים, שצורכת מדי שנה כ-350 אלף טון אשלג המסופק לה ממפעלי ים המלח, אמרו היום כי בשל מבנה שוק האשלג העולמי והשליטה המוחלטת של מפעלי ים המלח על כריית האשלג בישראל, אין בכוחה להשיג חומר גלם זה במקומות אחרים או לייבאו לארץ. כך, בהודעה שפרסמה היום התריעה החברה כי אם המשבר לא ייפתר בימים הקרובים, היא תסגור קווי ייצור ותוציא את עובדיה לחופשה מאולצת: "המציאות שנכפתה עלינו על ידי מפעלי ים המלח לא מותירה לנו ברירה אלא להשבית קווי ייצור. אנו מקווים שיימצא פתרון מהיר והוגן לסכסוך הנוכחי לפני שהנזקים הישירים והעקיפים של ההשבתה יסבו לנו הפסדים קשים, בלתי הפיכים", נמסר מחיפה כימיקלים.

חיפה כימיקלים היא אחת החברות המובילות בעולם בייצור ובשיווק של מוצרי דשן לחקלאות ונחשבת לאחת החברות היצואניות המובילות בישראל. היום נודע ל"גלובס" כי יש בכוונת כיל לבחון אפשרות לחידוש אספקת האשלג לחיפה כימיקלים ממלאים המוחזקים בכמה מחסנים ברחבי הארץ. אספקה זו תאפשר את המשך ההפעלה של קווי הייצור במשך כעשרה ימים.

עובדי מפעלי ים המלח פתחו בשביתה לפני כשבוע, וימים לפני כן שיבשו את העבודה בשל מחלוקות בין הוועד לבין הנהלת כימיקלים לישראל על שיפור תנאי השכר. במסגרת השביתה, העובדים שיתקו לחלוטין את פעילות הייצור במפעל האשלג. עם זאת, הפעילות במפעל הברום והכלור ובתחנת הכוח של כיל מתקיימת כסדרה. במפעלי ים המלח כ-1,500 עובדים, מהם שובתים כ-1,000 ואין בכוונת החברה לשלם להם שכר על ימי השביתה.