האוצר בוחן: הבטחת תוחלת החיים כבר מתחילת החיסכון

סגן בכיר לממונה על הביטוח, רג'ואן גרייב: "בעולם אין מוצר כזה" ■ ככל שתוחלת החיים גדלה - קצבת הזקנה פוחתת

"בחודשים הקרובים נבחן באוצר את הבטחת תוחלת החיים בפוליסות ביטוח חיים כבר מיום תחילת החיסכון, כדי שהשוק יידע מהי עמדת הפיקוח ויתיישר בהתאם. בהסתכלות מצד הצרכן, זה מוצר מצוין. אבל אנו לא מסתכלים רק מהצד של הצרכן, אלא גם מהיבט היציבות. בעולם אין מוצר כזה, ואם כבר יש הבטחת תוחלת חיים - אז יש לגביה כללים באשר למכירתו מגיל גבוה יותר. בחו"ל אומרים שכלכלית זו בעיה לכמת את עלות ההבטחה במוצר כזה ולכן הוא לא קיים בשוק". כך אמר היום (ג') רג'ואן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון ביטוח וחיסכון באוצר, בוועידה העשירית של קבוצת התקשורת "עדיף".

גרייב התייחס לאחת הסוגיות החשובות בתחום החיסכון הפנסיוני, הנוגעת לכך שחברות הביטוח בישראל נוהגות להתחייב בפני המבוטח כי הקצבה שיקבל עם יציאתו לגמלאות תחושב לפי תוחלת החיים שנקבעה לו ביום תחילת החיסכון. כל זאת בהתעלמות משינויים בתוחלת החיים, כשבעשורים האחרונים חלו שינויים ניכרים שצפויים להימשך, כאשר תוחלת החיים תמשיך לגדול. נציין כי ככל שתוחלת החיים גדלה - כך קצבת הזקנה פוחתת.

גם יהודה בן אסאייג, מנכ"ל קרן הפנסיה מבטחים החדשה, התייחס לסוגיה ואמר שהבטחת תוחלת החיים מאיימת על יציבות חברות הביטוח בעתיד. "יש סכנה ממכירת הבטחת מקדם תוחלת חיים, משום שלאף חברה אין מושג איך לתמחר זאת", אמר בן אסייאג. חגי בדש, מנכ"ל פסגות גמל, סיפר כי בית ההשקעות נכנס לתחום הפנסיה החדשה, כשהחל להפעיל קרן פנסיה מקיפה וקרן פנסיה כללית. "כוונתנו לחזק את הרגל של החיסכון לטווח ארוך", אמר. חנה פרי-זן, משנה למנכ"ל בנק הפועלים וממונה על החטיבה לנכסי לקוחות, ציינה כי הערכת הבנק גורסת ש"הרכב תיק החיסכון הפנסיוני צפוי להשתנות כך שקרנות הפנסיה החדשות, שכיום מהוות 17% מהתיק, יהוו ב-2015 כ-27% בעוד שמשקל קופות הגמל יצנח מ-34% כיום ל-23%". בוועידה הוכרזו גם הזוכים בטקס נבחרי השנה בענף הביטוח והפיננסים, כפי שנבחרו על ידי עיתונאי הביטוח וקוראי "עדיף". חברת הביטוח: הפניקס; המהלך: עסקת פסגות; בית ההשקעות: הראל פיננסים; גוף הגמל: ילין לפידות; קרן הפנסיה: מיטבית-עתודות של כלל; המוצר: הפלטפורמה הדיגיטלית של מגדל. מערך הייעוץ הפנסיוני בבנקים: דיסקונט. סוכנויות: יונט ומבטח סימון; מפעל חיים: סוכן הביטוח צביקה שואן.