האג"ח שתקבע את הגורל

היום ב-12:30 נקבל תשובה לאן פני פורטוגל, וגורלה שלה ישפיע גם עלינו, והנה ההסבר

האיחוד האירופי, בעידן פוסט המשבר ביוון ואירלנד הבין סוף סוף שהוא איחוד, בטוב וברע. בינתיים, בעיקר ברע. עד לפני כשנה התערבות האיחוד במדיניות הכלכלית של המדינות הייתה מינילית, אין זה המצב כיום.

המדינות החזקות, גרמניה וצרפת, בוחשות עמוק בביצה הפוליטית של פורטוגל ולוחצות על השלטון לבצע תוכנית חילוץ המחייבת צימצום פיסקלי נרחב, במטרה להקטין את הגרעון המיידי והחוב בטווח הארוך.

פורטוגל, כמו יוון ואירלנד לפניה, מסרבת בשלב זה בכל תוקף לסיוע שיחייב אותה לאחריות תקציבית ויכפיף אותה לבעלי חוב "קפדניים". עם זאת, הסיכוי שפורטוגל תוכל להימנע מהגורל של יוון ואירלנד קטן, והיא צפוייה להפוך לאומה השלישית בגוש האירו שתבקש ותקבל חילוץ של האיחוד האירופי וקרן המטבע הבינלאומית.

12:30

בורסת ליסבון איבדה בשנת 2010 יותר מ-10% מערכה, למרות שהבורסות המרכזיות בעולם זינקו לשיאים חדשים. כמו כן, האג"ח של פורטוגל נסחר בתשואה המזכירה אג"ח קונצרני בדירוג נמוך - תשואה של יותר מ-7% ל-10 שנים.

היום (ד') נקבל את תמונת המצב האמיתית ככל האפשר על המצב בפורטוגל ותשובה לשאלה האם תוכל פורטוגל לשרוד ללא סיוע.

סוכנות החוב של פורטוגל עומדת להנפיק אג"ח מדינה בסכום שינוע בין 850 מיליון אירו ל-1.25 מיליארד אירו, לתקופה של שלוש עד עשר שנים. אמנם הסכום אינו גדול, אך הוא מספיק כדי להראות באיזה נתיב צועדת פורטוגל ואת התשואה שהשוק דורש על הסיכון. תוצאות ההנפקה יפורסמו בשעה 12:30 זמן ישראל.

גם אם תצליח פורטוגל למכור את כל האג"ח, העניין המרכזי יהיה התשואה על האג"ח. פורטוגל לא תוכל להמשיך להתחייב לריביות גבוהות כל כך לאורך זמן. אם היא תכשל בגיוס, הלחץ על פורטוגל צפוי להחריף באופן מיידי.

האם הצבע הירוק יחזור לאירו?

גם הזהב נושא עיניים לפורטוגל. התחזקות הזהב נובעת מהציפייה לפיחות באימון המשקיעים באירו. המשך חוסר הוודאות צפוי לחזק את המתכות והסחורות הראליות האחרות. אזכיר, כי הזהב עלה ביותר מ-12% מאז נובמבר - במונחי אירו, וחצה את רף האלף אירו לאונקיה.

אינפו: טל זוהר, זהב אירו
 אינפו: טל זוהר, זהב אירו

בתחום המטבעות, צפוי האירו להחלש, במידה וההנפקה תיכשל. גם בישראל ניתן לראות בברור את השפעה המשבר על שער האירו למול השקל. שער האירו מול השקל חצה לראשונה מאז אוגוסט 2002, את שער 4.6 שקלים כלפי מטה, ונסחר עת כתיבת טור זה, סביב 4.58 שקלים. זאת לאחר שבנובמבר האחרון נסחר האירו בשווי גבוהה מ-5.1 שקלים. פיחות של יותר מ-10% מערך האירו במושגי שקל.

אינפו: טל זוהר, זהב אירו
 אינפו: טל זוהר, זהב אירו

המבחן החשוב של פורטוגל הוא היום. כישלון במבחן זה צפוי להביא לגל נוסף של מוכרי אירו, וקונים לסחורות ראליות הנתפסות כהגנה מאינפלציה.

הצלחת ההנפקה עשויה אולי להשיב מעט צבע ירוק למגמת האירו בטווח הקצר, אך ידרש הרבה יותר מזה על מנת לחדש את המגמה החיובית באירו.

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, בית מסחר לסחורות מט"ח ומדדי מניות שנסחר בבורסה של ניו יורק

לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ למסחר במט"ח לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם