כלום לא בטוח: המצוקות המרכזיות בחיסכון הפנסיוני

בכירי תחום החיסכון הפנסיוני דיברו בוועידת "עדיף" על הכורח להגדיל נתחי שוק במחירי הפסד, על תוחלת החיים ועל שאר מצוקות הענף

הרגולציה רבה מדי, תוכנית משרד האוצר האחרונה לא תסייע לשוק, הבטחת תוחלת החיים בביטוחי המנהלים בשלב מוקדם מאוד בחיי החוסכים בעייתית, המנטליות בענף מאפשרת ויוצרת תחרות חריפה על הגדלת נתחי שוק גם במחיר הפסד, בדגש על המכרז הפנסיוני הגדול שמוביל צה"ל, ועוד ועוד.

כל האמור לעיל משקף את ההרגשה הרווחת בענף הביטוח, הנמצא תקופה ניכרת בתהליך שינוי ועדיין רחוק מהתייצבות, כפי שעולה מדברים שנשאו בכירים בענפי החיסכון הפנסיוני שהשתתפו בוועידת "עדיף" ה-10.

אריק יוגב, משנה למנכ"ל מגדל וראש חטיבת הלקוחות בחברה, התייחס לאחד ממוקדי העניין הגדולים בענף כיום. "המכרז הפנסיוני של צה"ל הוא דוגמה לכך שתחרות לא תמיד מיטיבה, ולעתים אף יכולה לגרום נזק. מתוך אחריות, בחרנו שלא להשתתף במכרז גם במחיר של נתח שוק".

דורון גינת, משנה למנכ"ל הראל ומנהל החטיבה לחיסכון לטווח ארוך בחברה, הגיב ואמר, כי "מכרז צה"ל הוא אכן מכרז יוצא דופן. זה לא מכרז רגיל והרווחיות בו לא משתקפת כמו בכל עסק אחר. אבל זה כנראה המכרז הארוך האחרון שנפגוש, ולהערכתנו בטווח הארוך במונחי רווחיות נגלה שעשינו החלטה נכונה. אנו שחקנים שרצים לטווח ארוך".

גם דברי בני שיזף, משנה למנכ"ל הפניקס ומנהל תחום חיסכון ארוך-טווח בחברה, הצטרף לגינת ואמר ש"המכרז של צה"ל בהחלט מאפשר להרוויח". גם יעל גרינולד, סמנכ"לית באיילון ומנהלת אגף חיסכון לטווח ארוך בחברה, התייחסה למכרז הפנסיה של צה"ל, ואמרה כי "תמחור המכרז אינו הפסדי. לא מדובר בסטנדרט שהנהיגה בזמנו 'חברים ומרוויחים' של ההסתדרות".

מגדל, נציין, יחד עם כלל ביטוח, בחרו שלא להשתתף במכרז צה"ל - בצעד לא שכיח. מנגד, הראל, איילון יחד עם פסגות והפניקס, שמות דגש רב על זכייה במכרז והתחרו ביניהן בחריפות.

בעיה של תוחלת

מעבר לסוגיית התחרות החריפה בענף, גם במחיר של "זכייה" בהפסדים, עלתה בוועידה סוגיה בעייתית נוספת מבחינת הענף, הקשורה בהבטחת תוחלת החיים בפוליסות ביטוחי המנהלים, שאף מסכנת את יציבותן של חברות הביטוח, לפחות לדברי יהודה בן אסאייג, מנכ"ל קרן הפנסיה מבטחים החדשה. כל זאת מול התלות הרבה של רווחיות חברות הביטוח בתוצאות שוקי ההון.

"משברים בשוק ההון היו וימשיכו להיות, וזה לא מה שמאיים על יציבות חברות ביטוח. מה שמאיים זה כל מה שנצבר בחברות הביטוח בפוליסות ביטוחי החיים. יש סכנה ממכירת הבטחת מקדם תוחלת חיים, כשלאף חברה אין מושג איך לתמחר זאת ואיך תוכלנה לספק את המענה לכשתידרשנה", אמר בן אסאייג. הוא הוסיף, בין היתר, כי "לעמיתים יש בעיה בכך שיהיה לנו קשה לייצר בשנים הבאות תשואה בדומה לתשואה שרשמנו עד כה. יש מרחק גדול מאוד בין הנחת הריבית לחישוב קצבה עתידית לבין מה שנוכל להשיג לעמית, ואין להתבשם בתשואות הגבוהות כרגע".

גינת אמר בהתייחס לרגולציה כי "אין זה סוד שחדשות לבקרים אנו מקבלים הוראות מהרגולטור, ולא מפתיע שיש להן עלויות גדולות. השאלה אם הן יעילות ונדרשות צריכה להישאל. בכל מקום שאנו רואים רגולציה מכבידה אנו רואים גופים קטנים מתמזגים, מהרווחיות יכולה להיות מושגת רק על-ידי יתרון לגודל". לדבריו, גוף פנסיוני שמנהל פחות מ-10-15 מיליארד שקל "לוקה משמעותית ובאופן ברור בהיבט הרווחיות", ומלבד זאת צריך כמה רגליים, ולא להתבסס רק על מוצר אחד. "רק האיזון בין הגמל, הפנסיה והביטוח נותן רווחיות יציבה לאורך זמן", סיכם גינת.

התוכנית האחרונה של האוצר להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני זכתה לביקורת מהמשתתפים בכנס, בהתייחס לסוגיית דמי הניהול, שאותם מציעה התוכנית לחתוך (בשוקי הגמל וביטוחי המנהלים). חגי בדש, מנכ"ל פסגות גמל, התייחס לדמי הניהול הנכונים לענף הגמל: "קשה לחשוב על המחיר הראוי בענף. לכאורה המחיר הראוי הוא 'עלות פלוס', אבל הרגולציה מקשה על כך. צריך לתת לכוחות השוק לקבוע את מחיר הגמל בשוק", אמר.

גינת, שאחראי לא רק על גמל אלא גם על ביטוחי החיים והפנסיה של הראל, אמר בהקשר זה: "לדעתי השאלה אינה האם דמי הניהול בגמל גבוהים, אלא האם דמי הניהול בפנסיה נמוכים מדי".

תוכנית האוצר האחרונה זכתה לביקורת גם בהיבט אחר. לדברי רמי דיין, משנה למנכ"ל כלל ומנהל חטיבת חיסכון ארוך-טווח בחברה, "הרפורמה מזיזה את המעסיקים הצדה, ושמה את החוסך עצמו במרכז, כך שהעובד יעמוד לבד מול היצרנים. הדבר יוביל להקטנת התחרות ולעלייה בדמי הניהול, וזה יוביל לכך שמי שייפגעו לבסוף הם החוסכים. חופש הבחירה של החוסך הוא אולי רעיון חיובי, אבל הוא עשוי לעלות לו כסף", דברי דיין.

איציק עוז, מנכ"ל משותף בסוכנות ניהול ההסדרים הפנסיוניים | אגם לידרים, אמר בהקשר זה, כי "תוכנית האוצר מראה אי-הבנה שלו בשוק. אין כשל שוק בתחום ניהול ההסדרים. מה שעושה האוצר זה לקחת את התחרות לאחור, לא לקדם אותה".

עם זאת, לדברי גיל יניב, משנה למנכ"ל מגדל ומנהל חטיבת חיסכון ארוך-טווח של החברה, "ההסדרים המפעליים אולי ייחלשו, אבל לא יתפרקו כל כך מהר". עם זאת, הוא מוסיף, "יש פער גדול בין החזון של האוצר לבין המציאות. ההנחה של הפרט המתוחכם שבודק ומשווה לא מתקיימת במציאות", אמר יניב.

הזווית של האוצר

רג'ואן גרייב, סגן בכיר לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, והאחראי על תחום החיסכון הפנסיוני, נתן את זווית האוצר לכמה מהסוגיות שהעלו בכירי שוק הביטוח הפרטי. "משיחות לא פורמליות עם שחקנים בשוק אנו שומעים דברים חיוביים על הרפורמה להגברת התחרות בשוק החיסכון הפנסיוני", אמר גרייב. הוא הוסיף כי "כל רפורמה ורגולציה חדשה מובילה לתגובות מעורבות, אך אם יש כשל זהו תפקיד הרגולטור להתערב בניסיון לפתור את הכשלים".

גרייב התייחס גם להבטחת תוחלת החיים כבר מתחילת החיסכון: "בחודשים הקרובים נבחן את נושא הבטחת תוחלת החיים בפוליסות ביטוח חיים כבר מיום תחילת החיסכון". הוא ציין בהקשר זה: "אנו לא מסתכלים רק מהעין של הצרכן אלא גם מהיבט היציבות, ואנו רואים שבעולם אין מוצר כזה".

ron-s@globes.co.il