ארדואן: "יש להיפטר מליברמן; חמאס אינו ארגון טרור"

ראש ממשלת טורקיה תוקף בחריפות בראיון לאל ג'זירה פעם נוספת את ישראל וטוען כי ממשלת נתניהו היא הגרועה ביותר בתולדות היחסים מול אנקרה

שבוע בלבד לאחר ששר החוץ אביגדור ליברמן ביקש לצנן את הרוחות וקרא לשר החוץ הטורקי להיפגש בירושלים, מתברר כי באנקרה ממש לא ממהרים להחזיר את היחסים בין שתי המדינות למסלולם.

בריאיון שהעניק לרשת אל ג'זירה, תקף ראש הממשלה רג'פ טאיפ ארדואן את ישראל פעם נוספת, כשאת האש סופגת בעיקר ממשלת נתניהו, אותה מכנה ארדואן "הגרועה בתולדות היחסים עם טורקיה". אך האשם העיקרי בהידרדרות היחסים לדברי ארדואן הוא שר החוץ, וקורא לישראל "להיפטר ממנו".

בהמשך הריאיון הדגיש ראש הממשלה כי חמאס אינו ארגון טרור. לדבריו, מדובר בתנועה שנכנסה שנכנסה לממשלה בהליך דמוקרטי.

ליברמן בשבוע שעבר: רוצים דיאלוג אמיתי

בשבוע שעבר דווקא נראה כי הלהבות דעכו. במאמר דעה מיוחד שפורסם "ג'רוזלם פוסט", כתב ליברמן: "אנחנו רוצים לשוב לדיאלוג אמיתי וכן עם טורקיה. אני מזמין את עמיתי, שר החוץ דאוטולו, לירושלים או לכל מקום אחר בו נוכל לדון בכל הנושאים הרלוונטיים לשתי המדינות ולאזור כולו".

"בני ברית יכולים להיות במחלוקת", המשיך ליברמן. "אנו מתמודדים כעת עם המחלוקות הללו, המהוות סימן מובהק של כל מערכת יחסים". עם זאת, השמיע ליברמן גם "קולות ישנים" במאמר האישי. "המשבר ביחסי ישראל-טורקיה לא החל בתקרית ה'מרמרה', אך תוכנן מראש זמן רב באנקרה. הקיפאון ביחסים הוא תוצאה של פוליטיקה פנימית בטורקיה'".

"מזכיר את התקופה שלפני המהפכה באיראן"

"לצערי, האירועים האחרונים בטורקיה מזכירים את איראן שלפני המהפכה של חומייני", הזהיר ליברמן. "כמו טורקיה, גם איראן הייתה בין ידידותיה הקרובות של ישראל ולשתי המדינות היו יחסים דיפלומטים טובים. בצורה דומה, מהפכת חומייני הייתה תוצאה של גורמים פנימיים, ולא היה לה שום קשר לישראל".

ליברמן התייחס גם לטקס קבלת הפנים שנערך לספינת ה"מרמרה", עם הגעתה לנמל איסטנבול. "ישראל לא תהיה שק החבטות ותגיב, כמו מדינות ריבוניות אחרות, לעלבונות שכאלה", הבהיר.