ההפיכה בטוניסיה: בחירות יתקיימו תוך 60 יום

(עדכון) - נשיא טוניסיה נמלט לסעודיה ■ אובמה: "אני מגנה ומוקיע את השימוש באלימות נגד אזרחי טוניסיה, שהביעו את דעותיהם בדרכי שלום, ואני מריע לאומץ ולאצילות של העם הטוניסאי"

מועצת החוקה הטוניסאית פרסמה היום (שבת) הצהרה לפיה ייערכו בחירות במדיה תוך 45-60 יום, בהתאם לחוקה. עד אז, יו"ר הפרלמנט יכהן כנשיא המדינה, ולא ראש הממשלה מוחמד גאנוחי, שהודיע אתמול רשמית כי הוא לוקח על עצמו את תפקיד הנשיא בפועל לאחר ההפיכה והגלייתו של זאין אל אבידאיין בן עלי.

שעות מעטות לאחר שנשיא טוניסיה, זאין אל אבידאיין בן עלי, נמלט אמש מארצו, תחילה למלטה ואחר-כך לסעודיה, בעקבות הפגנות מחאה, הודיע נשיא ארה"ב, ברק אובמה, כי ממשלו מתייצב מאחורי העם בתוניסיה, ש"מאבקו האמיץ למען זכויות אוניברסליות" חולל רעידת אדמה פוליטית במדינה.

"אני מגנה ומוקיע את השימוש באלימות נגד אזרחי טוניסיה, שהביעו את דעותיהם בדרכי שלום, ואני מריע לאומץ ולאצילות של העם הטוניסי", נאמר בהודעת הנשיא. "ארה"ב, יחד עם כל הקהילה הבינלאומית, עדה למאבק האמיץ והנחוש של הטוניסים למען זכויות אוניברסליות, שכולנו חייבים לאמץ, ונזכור עוד זמן רב את המראות של בני העם התוניסי במאבקם לתת ביטוי לדיעותיהם".

"אני קורא לכל הצדדים לשמור על רגיעה ולהימנע מאלימות", נאמר עוד בהודעה. "אני קורא לממשלת טוניסיה לכבד את זכויות האדם ולערוך בחירות הוגנות וחופשיות בעתיד הקרוב, בחירות שישקפו את הרצון האמיתי ואת השאיפות של העם הפלסטיני".

אובמה הוסיף: "כפי שאמרתי בעבר, כל מדינה נותנת ביטוי לעקרונות הדמוקרטיה בדרכה שלה, תוך הישענות על מסורות עמה, ומדינות שמכבדות את הזכויות האוניברסליות של תושביהן הן חזקות ומצליחות יותר מאשר מדינות שאינן נוהגות כך. אין לי ספק, שעתידה של טוניסיה יהיה טוב יותר, אם תניח לקולות עמה להנחות אותה".

שרת-החוץ, הילארי קלינטון, אמרה אמש, כי לארה"ב יש יחסים רבי שנים עם טוניסיה. "אנו מחויבים לסייע לעם ולממשלה שם לכונן שלום ויציבות במדינה ואנו מקווים שהטוניסים יפעלו יחדיו כדי לבנות חברה דמוקרטית חזקה יותר, חברה שמכבדת את זכויות כל האזרחים", אמרה קלינטון.

התבטאויות הממשל אמש על טוניסיה משקפות מפנה משמעותי במדיניות האמריקנית. עד עתה תמכה וושינגטון במנהיגותו של הנשיא בן עלי, למרות שהיתה מודעת היטב לשחיתות שפשתה בממשלתו, כפי שתעיד סדרת מברקים משגרירות ארה"ב בטוניס ב-2008 וב-2009 שנחשפה ע"י וויקיליקס. אחד מהמברקים, מ-23 ביוני 2008, שנשא את הכותרת: "שחיתות בטוניסיה: מה ששלך - שלי", מתאר ללא כחל ושרק את ההשפעה הקשה של השחיתות על הכלכלה המקומית.

"לפי הסקר השנתי של ארגון Transparency International ודיווחים של אנשי קשר של השגרירות, השחיתות הולכת ונעשית קשה יותר", נאמר במברק. "בין אם מדובר במזומנים, שירותים, קרקעות, רכוש, וכן, גם היכטה שלך, השמועות אומרות שמשפחת הנשיא עלי חומדת את נכסיך, וכפי שאומרים לנו, היא תשיג את מבוקשה. מעבר לדיווחים על העסקים האפלים של המשפחה הראשונה, אנו שומעים מאזרחים טוניסיים על שחיתות נמוכת דרג, לרבות שחיתות במגעים עם המשטרה ומגוון של משרדים ממשלתיים".

"ההשפעה הכלכלית היא ברורה", נאמר במסמך השגרירות. "משקיעים טוניסיים, שחוששים מהזרוע הארוכה של 'המשפחה' (כלומר משפחת הנשיא), נמנעים מהשקעות חדשות. שיעור ההשקעות המקומיות במשק נותר אפוא נמוך בעוד שהאבטלה נותרת גבוהה. השמועות העיקשות על שחיתות, יחד עם אינפלציה גואה ואבטלה מתמשכת, מסייעים להצית תחושות תסכול כלפי ממשלת טוניסיה ותרמו למחאות שהיו באחרונה בדרום מערב המדינה. אלה שבצמרת נחשבים המושחתים ביותר, אך קרוב לוודאי שהם יוסיפו לאחוז במוסרות השלטון. אין אפוא שום בלמים לריסון המערכת".

אנליסטים בוושינגטון מציינים, כי רעידת האדמה בוושינגטון עלולה לחולל זעזועים בכל העולם הערבי. מאמר פרשנות ב"וושינגטון פוסט", שנכתב 24 שעות לפני קריסת הנשיאות בטוניס, אך בעיצומן של המחאות שם, מציין, כי האלימות בטוניסיה כבר "היגרה" לאלג'יריה הסמוכה.

"אמצעי התקשורת במדינות ערב מלאים בספקולציות מה תהיה התחנה הבאה של 'התרחיש הטוניסי': מצרים? ירדן? לוב? לכל המדינות האלה נשקף איום מהעליות הגלובליות במחירי המזון והדלק... בכולן יש מספרים גדולים של צעירים מובטלים, חסרי מנוח, וכולן נשלטות ע"י משטרים מדכאים, שלא רק סרבו לאמץ רפורמות פוליטיות בעבר, אלא גם הכבידו עולם על מתנגדים פוליטיים מאז שאובמה עלה לשלטון".

"לא קשה לייחס את המגמה הזו ליחס הנינוח של ממשל אובמה כלפי רפורמות ולרתיעתו מלהגן על זכויות האדם והדמוקרטיה במדינות אחרות", אומר "וושינגטון פוסט".

האנליסטים סקוט קארפנטר ודייוויד שנקר, שעסקו בנושאי המזה"ת בממשלו של ג'ורג' בוש ועתה הם חברים במכון וושינגטון למזה"ת, כתבו בפרשנות: "המצרים, הירדנים והאלג'יראים לא יחמיצו את לקחי טוניסיה".