מיהו אורי יואלי - "הזרוע הארוכה והבוחשת של קצב"?

אחד מגיבורי הכרעת הדין במשפט הנשיא לשעבר משה קצב הוא חברו הקרוב, שהיה אחראי בין היתר ל"מסמך ההבנות" סביב פיטוריה וקניית שתיקתה של א' ממשרד התיירות

אחד מגיבורי הכרעת הדין של נשיא המדינה לשעבר הוא אורי יואלי, חברו הקרוב של משה קצב, האחראי ליצירת שתי ראיות שההגנה ביקשה להתבסס עליהן - האחת היא הקלטות קטעי שיחות טלפון בינו לבין א', והאחרת "מסמך ההבנות" שניסח בעת פיטוריה ממשרד התיירות.

"יואלי, שידו בוחשת בכל, שימש זרועו הארוכה של הנאשם, ידע על קשריו עם מקצת מהמתלוננות, סייע לו בהרגעתן, ואף יזם ובנה במו-ידיו ראיות שתוכלנה לסייע לנאשם ביום סגריר", כתבו השופטים.

כדי להרגיע את א' "ולקנות את שתיקתה" בתקופת פיטוריה ממשרד התיירות, ניסח יואלי "מסמך הבנות", המפרט שורת הטבות שקצב היה מוכן לתת לה "אם תעזוב בצורה יפה".

בבית המשפט העידה א': "ישבנו בחדר של השר, רק אני ואורי, והיא ניסה לשכנע אותי למה כדאי לי לעזוב בצורה יפה, ולא בטריקת דלת. ואז הוא מנה את כל הדברים שכתובים".

אף שבחקירותיו במשטרה אמר יואלי שאינו זוכר את המכתב, מאחר שזיכרונו נפגם עקב נטילת תרופות, בבית המשפט הדהים את הנוכחים כשטען כי ההטבות במסמך הן פרי דרישותיה של א', וכי הוא זוכר זאת היטב. השופטים כתבו כי "עדותו לא הותירה עלינו רושם מהימן".

אזכורה היחיד בהכרעת הדין של א' מבית הנשיא - שאיננה חלק מהאישומים נגד קצב - הוא בכך שיואלי היה מעורב בגם בהתנהלות קצב מולה. למשל, כשהשאיל לקצב את הטייפ שבו הקליט את "פגישת הסחיטה" עמה, בלשכת הנשיא. "נוח היה לנאשם לתת ליואלי 'ללכלך את ידיו' כשהוא נותר מחוץ לתמונה", נכתב בהכרעת הדין.

את הדיסק שעליו נצרבו קטעי 7 שיחות בין א' משרד התיירות ליואלי, ובהן היא נשמעת כביכול מבקשת ממנו לסדר לה עבודה בבית הנשיא, פסלו השופטים כראיה. התברר כי יואלי קיים עמה שיחות רבות שאותן הקליט על קלטות, אך צרב לדיסק רק קטעים סלקטיביים, שמהם עלה כביכול כי היא זו שהעלתה מיוזמתה את הרעיון לשוב ולעבוד במחיצת קצב.

"לשיחות היו 3 אפקטים מצטברים", מסיקים השופטים, "הן שימרו את השקט מצידה של א' בתקופה שעיתונאים תרים אחר אינפורמציה לתחקירים; הן יצרו את הודעות א' ביומן בית הנשיא; ותיעדו את א' כמי שלכאורה אומרת במו-פיה כי היא רוצה לעבוד כרל"שית בבית הנשיא".

את הסבריו של יואלי באשר לנסיבות הקלטת השיחות הגדירו השופטים "שקריים בעליל". במהלך המשפט התברר כי דיסק השיחות הוא "ראיה משנית", ולא הראיה המקורית, כלומר הקלטות.

היכן הקלטות? אחיו של קצב, יורם קצב, העיד כי התבקש על-ידי אחיו לדאוג להעתקת שתי הקלטות לדיסק בעת נסיעתו לרומניה, והקלטות אבדו שם. מדוע ברומניה? קצב העיד כי "ביקשתי מאחי שיעתיק את זה שם, כי לא רצינו שמישהו בארץ יעשה עותקים ויעשה בזה שימוש".

אלא שההעתקה מהקלטות לדיסק היתה סלקטיבית. יואלי העיד במשטרה כי בנוסף לשיחות הקליט על הקלטות גם שירים וגם את עצמו שר. לכל אלה אין זכר בדיסק שהוגש על-ידי ההגנה לבית המשפט.

"גם לו סברנו שקטעי השיחות מהווים ראיה קבילה", מסכמים השופטים, "האמור בהם אינו משקף את המציאות להווייתה לאור הוצאת הדברים מהקשרם הכולל. גירסתה של א', ולפיה היא הובלה על-ידי יואלי וקצב להתבטאויות שהושמעו מפיה, לאחר שהובטחו לה הבטחות אינספור, והתקיימו בינה לבין יואלי עשרות שיחות בנושא מציאת עבודה עבורה, והיא שאלה לתוצאות ההבטחה - היא הגירסה המקובלת עלינו".