צ'רנוי במשפט וינרוט: לא רוצה שיחשבו עליי כעל אל קאפונה

האוליגרך מיכאל צ'רנוי, העד האחרון במשפט השוחד של עו"ד יעקב וינרוט ושוקי ויטה: "את כל הטיפול בענייני המס שלי עשה רו"ח זאב פלדמן. אחרת מה היה צורך לוינרוט לקחת את פלדמן?"

"את כל הטיפול בענייני המס שלי עשה רו"ח זאב פלדמן. אחרת מה היה צורך לעו"ד יעקב וינרוט לקחת את פלדמן? פלדמן הוא בעבורי מומחה גדול בענייני מס, ויעקב וינרוט מומחה גדול בענייני משפט" - כך העיד היום (א') האוליגרך מיכאל צ'רנוי, העד האחרון במשפט השוחד של הפרקליט הפלילי הבכיר, עו"ד ד"ר יעקב וינרוט, ושל פקיד השומה של גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, הנערך בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

צ'רנוי היה מיוצג בידי משרד וינרוט (שהסתייע בשרותיו המקצועיים של פלדמן) מול פקיד השומה ויטה, בנוגע להסדר המס שאליו ביקש להגיע עם רשויות המדינה. במקביל זכה ויטה גם הוא לייצוגו המשפטי של וינרוט, בעניין קידומו ברשות המסים שנבלם באותה תקופה.

לטענת התביעה, הייצוג המקביל של צ'רנוי ואחרים ושכר-הטרחה המופחת שגבה וינרוט מויטה נעשו כחלק ממערכת יחסים מושחתת שנרקמה בין השניים. מנגד, טוענת ההגנה כי לוינרוט לא היתה כל כוונה פלילית בעת שייצג את צ'רנוי וכן את ארקדי גאידמק ולקוחות נוספים מול ויטה. לטענתה, אחת ההוכחות לכך היא שרו"ח פלדמן היה זה שטיפל בכל ענייני המס של משרדו.

בתגובה לדברי צ'רנוי ביחס לחלוקת העבודה בין וינרוט לפלדמן, שאלה אותו התובעת, עו"ד שרון כהנא: "אבל הרי אתה ביקשת פיקוח וליווי צמוד של וינרוט, ושהוא ייצג אותך באופן אישי במכלול העניינים, אז איך אתה אומר היום שרק פלדמן היה מעורב בענייני המס?"

צ'רנוי: "אני לא יודע מי הכניס את הסכם המס, אבל פלדמן טיפל בזה וסיפר לי על זה והביא את ההסכם מרשויות המס. להבנתי, בענייני המס טיפל פלדמן, ומה שהיה קשור משפטית בדק גם וינרוט".

התובעת: "האם וינרוט היה זה ששכנע אותך להגיע להסכם המס?"

צ'רנוי: "לא. כאשר פלדמן הסביר את כל זה יעקב היה נוכח, וברור שהתייעצתי על הצד המשפטי של הסכם המס עם יעקב. הוא יעץ בצד המשפטי בלבד. אני גם לא מאמין שיעקב וינרוט אמר שהסדר המס יכול לעזור בענייני המשפטיים האחרים".

התובעת: "האם כשחתמת על הסכם המס ושלמת למדינה מיליון דולר ואחר-כך כל שנה 150 אלף דולר, הבנת שאתה סוגר את ענייניך עם מס הכנסה בישראל?"

צ'רנוי: "לא חשבתי שום דבר, היה הסכם שלדעתי כיסה הכול".

התובעת: "האם חשבת שמס הכנסה לא יכול לבדוק אותך יותר לגבי נכסיך בחו"ל ושכך גם העיד עו"ד וינרוט בבית המשפט? וינרוט אמר שכאשר יש הסכם שנעשה ברוח טובה עם המדינה, אין סיכויים שרשויות המס יטרטרו אותך".

צ'רנוי השיב כי אינו זוכר, אך אישר כי עד היום הוא משלם מס על-פי ההסכם שנערך עם שוקי ויטה.

במהלך הדיון התייחסה התובעת לדברים נוספים שאמר וינרוט בעדותו, ולפיהם צ'רנוי חשש כי רשויות המס רוצות לעשות לו "תרגיל אל קאפונה" כדי לתפוס אותו על עבירות מס.

"אני לא רוצה שתחשבו עליי כעל אל קאפונה, זה מעליב אותי", השיב צ'רנוי. "אני מבקש לא לצטט את זה יותר כי לא שמעתי זאת מפיו של יעקב. אני מצהיר בפני בית המשפט שאף פעם לא חשבתי את עצמי כעל אל קאפונה".

התובעת הקשתה: "אבל זה מה שוינרוט אמר, שאתה חששת משיתוף-פעולה בין הרשויות".

צ'רנוי השיב: "פניתי לוינרוט כדי לברר איך לפעול מול רשויות המס, ויעקב העמיד לרשותי את רו"ח זאב פלדמן, וזה הכול".

עוד טען צ'רנוי כי במשך שנתיים עד שהגיע לוינרוט, הוא היה נתון בלחץ כבד בלחץ מצד הפרקליטות והמשטרה, שפרסמו בתקשורת שורה של האשמות נגדו, שכללו חשדות במעורבות סמים, הלבנת הון, רציחות ומה לא.

"צריך להפסיק", אמר צ'רנוי. "אני לא הראשון במדינת ישראל שניסו לעשות לו את הדברים האלה. חשתי שיש צורך להסביר הכול ולהשיב על כל השטויות. לצערי לא הפסיקו להשחיר אותי בכל מקום אפשרי, ואז פניתי לוינרוט שייצג מפני השרירות של השלטונות".

במהלך החקירה ביקשה התובעת להצביע על סתירות בגירסתו של צ'רנוי והטיחה בו כי במשפט בזק רצה להוכיח כי לא הסתיר את מעורבותו בעסקת רכישת המניות על-ידי איש העסקים גד זאבי (פרשה שבגינה השניים עומדים לדין), ולכן אמר שכולם ידעו שהוא הבעלים של חברת טנידה ושל יתר החברות שנקשרו בשמו. לעומת זאת, אמרה לצ'רנוי, "במס הכנסה אתה לא רוצה לשלם מס, ולכן אמרת שהכול נוהל בנאמנות. איפה אתה אומר אמת? בבית המשפט, בבזק? או במס הכנסה?"

צ'רנוי השיב: "אני אומר אמת גם פה וגם פה. אמת היא לא שירה שלומדים בעל-פה. אולי ביטאתי את האמת במלים שונות, אבל האמת נשארה אמת. המשמעות היא העיקר ולא מלה זו או אחרת שאמרתי פה ושם".

התובעת: "למרות מה שסיפרת כאן וגם במשפט בזק, במס הכנסה וינרוט הצהיר בשמך כי כל הנכסים והחברות ששמך נקשר בהם לא נשלטים על-ידך ולא מנוהלים על-ידך".

צ'רנוי: "אני נתתי לוינרוט ייפוי-כוח, ואני מקווה שהכול נעשה נכון. בענייני היום-יום אכן לא שלטתי בחברות. לא אמרתי למס הכנסה שום דבר הפוך ממה שאמרתי כאן ובעדותי בפרשת בזק".

עוד אישר צ'רנוי בעדותו כי ב-2002, כששכר את שרותיו של עו"ד וינרוט, הוא סיכם איתו שישלם לו מיליון דולר בתשלום ראשון ולאחר מכן 35 תשלומים חודשיים של 100 אלף דולר כל אחד. בנוסף, הסביר צ'רנוי כי הוא סיכם עם וינרוט כי אם יטהר את שמו - הוא ישלם לו בונוס וכן 3 מיליון דולר נוספים, בכפוף להצלחה בייצוג.

צ'רנוי הוסיף: "עד היום אני ממשיך לשלם למשרד וינרוט 50 אלף דולר בחודש עבור הייצוג המשפטי שלי".

בדומה לעדותו בדיון הקודם הסביר צ'רנוי כי 3 המיליון הדולר הנוספים ששילם לוינרוט לא נגעו לענייני המס בישראל, אלא לטיפול בענייניו המשפטיים בחו"ל.

וינרוט מיוצג בידי עורכי הדין פרופ' דוד ליבאי, דן שינמן, נבות תל-צור, נוית נגב, איריס ניב-סבג, דפנה ליבאי, גרשון גוטובניק, ירון קוסטליץ ועודד גזית. שוקי ויטה מיוצג בידי עורכי הדין אלון רון ומורן כרמון. המדינה מיוצגת בידי עורכי הדין שרון כהנא, יפעת שטיין ורותם שגיא מפרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה).