קר שם בבית

לא ברור למה קבוצות הצמרת מפסידות יותר נקודת דווקא בבית, אבל זה מבטיח שביחד עם הקיזוז, יהיה שמח במאי

דו"ח הבנצ'מארק החדש של אופ"א הוא מסמך מפורט בן 112 עמודים שממפה את הכדורגל האירופי. הוא בודק מאות פרמטרים, כמה מהם בעלי חשיבות גדולה (למשל, שווי הנכסים של המועדונים ב-53 הליגות הבכירות בכל מדינה ביבשת, ורמת המוכנות של הענף לרגולציות הפייננשל פייר-פליי). הדו"ח גם נותן לנו הצצה על כמה נתוני סטטיסטיקה מרתקים. אחד מהם הוא עד כמה גדולה ההשפעה של "יתרון הביתיות".

התוצאות הראו שבעונת 2009/10, ב-51 ליגות שנבדקו ניצחו קבוצות הבית ב-46% מהמשחקים. שיעור משחקי התיקו עמד על 30%, וקבוצות החוץ רשמו ניצחון ב-24% מהמשחקים הנותרים. כלומר: יתרון הביתיות, למרות דעיכה מסוימת בשנים האחרונות עליה מצביע הדו"ח, הוא עדיין בעל חשיבות עצומה.

המגמה היבשתית הזאת לא מעידה על מה שמתרחש העונה בליגת העל שלנו, ודאי כשמדובר על שלוש הקבוצות שמוליכות את הטבלה. אחרי התיקו הביתי עם הפועל ב"ש אתמול, הרקורד של מכבי חיפה בקרית אליעזר כבר עומד על הפסד של 11 נקודות מתוך 27 אפשריות. דווקא בחוץ הולך לירוקים כמעט חלק (25 נק' מתוך 27). גם הפועל ת"א מרגישה יותר נוח מחוץ לבלומפילד (81% הצלחה) מאשר בתוכו (רק 66%). אצל מכבי ת"א הפער בין אחוזי ההצלחה בבית (70%) לחוץ (60%) לא מאוד משמעותי.

הנתונים האלו מעידים על כך שליגת העל היא תחרותית באופן יחסי הרבה יותר ביחס למה שציפו שיקרה בליגת ה-16 קבוצות. אחרי 18 מחזורים, ברור שהקלישאה "אין משחקים קלים" מעולם לא היתה נכונה יותר: 7 קבוצות שונות הצליחו לקחת נקודות משלוש המוליכות העונה.

נכון, יש כמה נמושות: הפועל ר"ג, אשקלון, סכנין והפועל פ"ת - שלא הצליחו להוציא אפילו נקודה אחת משלוש הגדולות. אבל אם מנטרלים את הנמושות מהחישוב - נשארים עם 24 נקודות מתוך 93 אפשריות ששתה העונה דרג הביניים ל"מעמד העליון".

***

המשך הגמגום של הגדולות יכול להתאים בעיקר לאדם אחד - אבי שיטת הקיזוז, אבי לוזון. אם התל-אביביות וחיפה ימשיכו להפסיד נקודות, הן יתקשו לברוח אחת לשנייה. נסו לדמיין מה יקרה כאן אם יתחיל פלייאוף, וכל השלוש האלו ישבו אחת לשנייה על הזנב. חמישה משחקים על כל הקופה, שלושה מתוכם - מפגשים ישירים בין הקבוצות הצמודות. הדרמה הזאת תוכל להתעלות אפילו על זו שנרשמה במחזור הסיום אשתקד.

עבר יותר מדי זמן מאז הפעם האחרונה שבה שלוש קבוצות התמודדו ראש בראש על אליפות עד השריקה האחרונה. זה קרה ב-2002/03, ואז זה הסתיים עם האליפות של קלינגר ונמני במכבי. אחרי העונה הזאת נרשמה צניחה דרמטית ברמת התחרותיות בליגה, כשבמשך 6 עונות רצופות האליפות לא רק שהוכרעה בין 2 קבוצות בלבד, אלא גם לפני מחזור הסיום.

אפשר להגיד הרבה דברים רעים על שיטת הקיזוז. אפילו לוזון בעצמו כבר הבין את החסרונות שלה והצהיר שכלל לא בטוח שהיא תמשיך בעונה הבאה. דבר אחד אי אפשר לקחת ממנה: היא תעשה כאן שמח בחודש מאי.