עודד שריג: ארכה בהיערכות הגמל לדרישות ההון החדשות

המפקח על שוק ההון באוצר פרסם היום טיוטה שלישית לתקנות, המנוגדת לזו של קודמו בתפקיד, שדרש מהגופים להיערך לדרישת ההון עד סוף 2010 - יוכלו להיערך עד סוף 2014

לאחר כשנה וחצי של בחינה והמתנה, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, בראשות פרופ' עודד שריג, מפרסם טיוטה שלישית לתקנות וחוזר להסדרת דרישות ההון מחברות מנהלות של קופות גמל וקרנות פנסיה. הטיוטה החדשה של שריג כוללת שינויים ניכרים וחשיבה הפוכה מזו של קודמו בתפקיד, בראשם מתן אורכה לגופים להיערכות לדרישות ההון החדשות עד סוף 2014 (במקום עד סוף 2010 בתוכנית המקורית), וזאת תוך הצמדת דרישות ההון לא רק להיקף הנכסים המנוהלים בכל חברת ניהול אלא גם להוצאותיה השנתיות.

בשינויים שמוביל האגף, בהובלת סגנית בכירה לממונה, הילה בן חיים, יש משום הקלה על השחקנים בשוק, שמקבלים זמן ארוך יותר להתארגן לצעד הנדרש, הדרסטי מדי במתכונתו ההתחלתית מ-2009. נזכיר, כי מטרת דרישות ההון היא שתהיה לחברות המנהלות כרית ביטחון מפני סיכונים תפעוליים, שהתממשותם עלולה לחייב הזרמת הון למימון הפעילות השוטפת.

במסגרת הטיוטה החדשה לתקנות ולחוזר הרלוונטיים, האוצר הוציא ממנה את הנוסחה לחישוב דרישות ההון - צעד שהוא לכאורה טכני אך למעשה מהותי למדי, שכן כעת כל שינוי עתידי ידרוש דיון ואישור בכנסת.

האוצר קובע עתה כי חברה מנהלת תידרש להציג הון מינימלי של 0.1% מסך הנכסים המנוהלים על ידה, בצירוף 25% מהוצאותיה השנתיות (למעט הוצאות בגין הפחתה של נכסים בלתי מוחשיים, הוצאות מימון ומס). ההצמדה להוצאות השנתיות נובעת מרצון להתאים את דרישות ההון לתפיסה המובילה בהוראות הסולבנסי 2 (הוראות ותקנות שמוביל האיחוד האירופי, להבטחת כושר הפירעון של חברות ביטוח).

במתווה ההוראות הקודם שפרסם האוצר בנושא, היעד להחלת דרישות ההון החדשות היה כאמור סוף 2010 - שכבר חלף ועבר. כעת, האוצר כולל בטיוטה החדשה הוראת מעבר לפיה חברה מנהלת חייבת להגדיל את ההון הרגולטורי שבידיה עד לסכום הנדרש בתקנות החדשות עד סוף 2014, וזאת באופן הבא: לפחות 30% מההפרש עד סוף 2011; לפחות 60% מההפרש עד סוף 2012; ולפחות 80% מההפרש יושלמו עד סוף 2013.

באוצר מדגישים כי חברה מנהלת המעוניינת לחלק דיבידנד וטרם עומדת בדרישות ההון החדשות המוצעות בטיוטה הנוכחית, תעשה כן רק לאחר שדירקטוריון החברה קיים דיון בנושא. במידה שחלוקת דיבידנד תגרום לאי עמידה של החברה המנהלת בדרישות ההון החדשות המוצעות, היא לא תורשה ליהנות מהוראות המעבר (המאפשרות דחיית העמידה בהוראות לסוף 2014) ותהיה מחויבת לעמוד מיידית בכל דרישות ההון. כלומר, באוצר לא מעוניינים לראות חלוקת דיבידנדים בשום חברה מנהלת של גמל ופנסיה, בטרם יעמדו אלו בדרישות ההון החדשות, גם במחיר אי-חלוקת דיבידנד למשך ארבע שנים.

קרנות הפנסיה הוותיקות פטורות

במסגרת החוזר והתקנות המוצעים כעת, קובע האוצר כי ההון המינימלי הנדרש מחברה המנהלת רק קופות גמל בניהול אישי (IRA), יעמוד על 2.5 מיליון שקל. בנוסף, האוצר מחריג את החברות המנהלות של קרנות הפנסיה הוותיקות, חברות ניהול של קופת גמל המבטיחה תשואה וחברות הניהול של קופת גמל מרכזית לקצבה, שזוכות להנחה. נציין, כי האוצר מציע שחברות ניהול קרנות פנסיה ותיקות שאינן למטרות רווח - ובראשן "עמיתים" שבבעלות המדינה - וקופות גמל מרכזיות לפיצויים שבבעלות הבנקים, לא יידרשו לעמוד בדרישות ההון האמורות, כולל בדרישות המינימליות.

עוד נציין, שהאוצר מאפשר הפחתה מסוימת - של עד 20% מסכום ההון המזערי הנדרש - לחברות הניהול שירכשו ביטוח אחריות מקצועית או ביטוח לכיסוי מעילה באמון העובדים. את ההנחה הזו תקבלנה החברות המנהלות רק כשיעמדו בדרישות ההון החדשות, או בסוף 2014.