המוות הזה הוא סופי

אהוד ברק הוא כמו משה דיין, אלא שאם דיין איבד רק עין אחת, הנה ברק איבד את שתיהן

הפעם, כך יש לי הרגשה, ההספד שלי לא בא מוקדם מדי. המנוחה אכן מתה. שמעתי את הקברנים הבוקר במסיבת עיתונאים. השאלה היא מאיזה מתחומי החיים צריך לשאול את הדימויים למציאות הפוליטית החדשה. אולי מא.ד.י?

המקרה של ה"עבודה" מזכיר מאוד את אבי כהן המנוח. המומחים הכריזו כבר מזמן על מוות מוחי. אבל בני המשפחה הלכו לרבנים וידעונים וסופו של דבר אפילו את האיברים החיוניים אי אפשר לתרום, מי ירצה את השאריות הלא חשובות האלה?

אולי אפשר להבין את המציאות החדשה דרך השירותים הווטרינריים. גוויה נדרסה, מונחת על אם הדרך. מעלה צחנה. איש לא ניגש אליה. כל התנועה מתעכבת. "מישהו יתקשר לעיריה שיקחו את הנבלה?"

אולי משהו מהבורסה? יש פה חברה עם גירעונות עצומים, אפשר להשתמש בהם? לפחות את השלד הבורסאי אפשר לנקות ולהשמיש, והמותג, תיק הלקוחות (הבוחרים) גם שווה משהו. לא?

המשמעות של מות העבודה לא תתחוור היום. זה יקח עוד זמן. הפוטנציאל עצום. יכול להיות שהיום הוסר המכשול האחרון לפני השיפוץ הכללי של המבנים הפוליטיים של ישראל.

המפלגות הנוכחיות לא מייצגות את החלוקה הפוליטית האמיתית של ישראל. מפלגת העבודה היתה במשך שנים ארוכות ספינת הדגל בצי של השמאל. כל עוד היא היתה נוכחת שם, אי אפשר היה לעשות כלום. בכל רגע היתה תקוות שווא ש"הנה הנה" זה יקרה, הם יחזרו.

המפלגה שהקימה את המדינה תציל אותנו מעצמנו ומעצמה. וזה לא קרה כי היא באמת מתה. תפקידה ההיסטורי תם. היא לא מייצגת את הרעיון הסוציאל דמוקרטי, היא לא נטלה על עצמה אחריות של ממש על טעויותיה הגדולות ובהן הקמת ההתנחלויות והחמצות השלום. עכשיו כשהיא איננה נתפנתה הדרך.

כך כנראה תראה המפה הפוליטית החדשה. שתי מפלגות גדולות יתמודדו על האמצע. הליכוד כמרכז ימין, וקדימה כמרכז מעט שמאלה. ליברמן יסחוף את הימין. יאיר לפיד ואריה דרעי יהיו ה"טרנדים" הבאים וינסו לנגוס מהם, מכאן ומכאן. נתניהו הוא כבר גולדה מאיר סרבנית השלום ואהוד ברק יהיה משה דיין של נתניהו בהבדל אחד, דיין היה עיוור רק בעין אחת.

טביעתה של ספינת העבודה, נותנת הזדמנות עצומה להתחדשות השמאל. המסרים הבסיסיים שהעבודה היתה אמורה לייצג נותרו מיותמים. שלום, סוף הכיבוש, כלכלה חברתית, דמוקרטיה ל"כל אזרחיה", הפרדת הדת מהמדינה, שיוויון מלא בין נשים לגברים, יהודים וערבים.

כדי שהשמאל יקום לתחיה הוא צריך לשמוח על מות העבודה, לא להתאבל. להתייצב באומץ וליצור בית פוליטי רחב שישתרע מניצולי העבודה דרך מרצ ועד חד"ש. קום התנער "המחנה הדמוקרטי" - זאת ההזדמנות שלכם.

אברהם בורג היה בעבר יו"ר הכנסת