מכרז תפור בבנק ישראל? יש לבטל מינוי יונתן אתר

חוות דעת חיצונית קובעת: יש לבטל את מינוי של יונתן אתר למזכיר הועדה המוניטארית בבנק ישראל עקב פגמים רבים במכרז

פגמים חמורים התגלו במכרז הפנימי למינוי מזכיר הועדה המוניטרית והמועצה המנהלית, שני הגופים אשר עתידים לקום בבנק ישראל על פי הנדרש בחוק בנק ישראל החדש. כך עולה מחוות דעת חיצונית שביצע משרד עורכי דין אורנה לין ושות' והוזמנה על ידי יו''ר ועד עובדי בנק ישראל, ניצה קסיר עקב תלונות רבות ואף אשמות חמורות על "תפירת מכרז".

בשבוע שעבר הודיע בנק ישראל כי רו"ח יונתן אתר, מבקר בכיר בביקורת הפנימית של בנק ישראל, מונה לתפקיד, זאת למרות שאתר הצטרף לבנק ישראל רק בשנת 2004 ואיננו מתמחה במדיניות מוניטארית. אתר מונה לתפקיד במסגרת מכרז, שניהלה ועדת מכרזים בראשות המשנה לנגיד, צבי אקשטיין. חוות דעת החיצונית הוזמנה, עוד בטרם פורסמה זכייתו של אתר. יצויין כי היועצת המשפטית של בנק ישראל, עו''ד טידה שמיר, חיברה חוות דעת אשר אישרה את המינוי.

"המפורט בחוות דעת זו מביא אותנו למסקנה כי דין המכרז להתבטל, משנפלו בו פגמים היורדים לשורשו של עניין ובין היתר אי קביעת אמות מידה וקריטריונים מראש, קביעת אמות מידה וקריטריונים שאינם בהכרח עולים בקנה אחד עם מסמך המכרז שפורסם ושינוי אמות מידה וקריטריונים הנוגעים לתיאור התפקיד מבחינת השכלה וידע מקצועי נדרש, במהלך חיי המכרז", נכתב בחוות דעת המתפרסת על פני 17 עמודים. עוד נכתב כי על המכרז להתבטל בשל "עמימותו ומרחב התמרון הרב מדי שמותיר ביד ועדת המכרזים שהיה ניתן לנצלו למתן יתרון למי מהמועמדים שניגש למכרז ולמידות של מי מהם".

בתגובה נמסר מבנק ישראל: "חברי ועדת המכרזים פעלו לאורך כל הדרך בתום לב ובהגינות מירבית, משיקולים עניינים ומקצועיים בלבד, כשמטרתם האחת היא לבחור את המועמד המתאים ביותר לתפקיד מכלל המועמדים שהגישו את מועמדותם למכרז. בנק ישראל מחזיק בחוות דעת משפטית לפיה לא נפלו פגמים במכרז וכי החלטת ועדת המכרזים עומדת בעקרונות היסוד של דיני המכרזים והמינהל הציבורי. הבנק מבקש להדגיש, כי ועד העובדים הארצי היה שותף מלא, כמתחייב על פי חוקת העבודה בבנק, להליכי המכרז, על כל שלביו, הן באמצעות נציג הועד בוועדת המכרזים והן באמצעות נציג הועד בוועדת הביקורת שמונתה לצורך מכרז זה. הטענות מטעם נציג הועד בוועדת הביקורת הועלו לראשונה לאחר שוועדת המכרזים, על דעת כל חבריה ובכללם נציג הועד הארצי, בחרה במועמד אשר זכה בניקוד הגבוה ביותר במכרז. למותר לציין, כי אין חולק על כך שיהונתן אתר, שנבחר לתפקיד, הנו מועמד ראוי ומתאים ביותר".

ניצה קסיר, יו"ר ועד העובדים הארצי של בנק ישראל, אמרה בתגובה כי "ועד העובדים כהרגלו עומד על המשמר גם בכל הנוגע לתקינות המנהלית של פעילות הבנק. נציגי הוועד בוועדות הביאו את עמדתם הבלתי תלויה ובהתאם לחוות הדעת המשפטית שקיבלו. ועדת המכרזים קיבלה החלטה ברוב קולות בניגוד לדעתם הנחרצת של נציגי הוועד".