נשיא סין: "מערכת מטבע בינל' מבוססת דולר - תוצר העבר"

הנשיא הסיני שיחל ביום ד' ביקור בארה"ב נשמע פייסני, אך ציין גם שאינו מקבל את הטיעונים האמריקניים שלפיהם בייג'ין צריכה להניח למטבע שלה להתחזק

נשיא סין, הו ג'ינטאו, קרא אתמול לשים קץ ל"מלחמה הקרה של מנצחים ומפסידים" עם ארה"ב והציע שיתוף פעולה חדש, אך התנגד לטיעון שסין צריכה לאפשר למטבע שלה להתחזק.

בסימן לכך שעתיד המטבע האמריקני ממשיך להטריד את הדרג הבכיר ביותר של הממשל הסיני אמר הו שמערכת המטבע הבינלאומית שמבוססת על הדולר היא "תוצר של העבר".

באופן כללי, הנשיא הסיני, שיבוא מחרתיים (ד') לביקור בוושינגטון, דיבר בנימה אופטימית על היחסים עם ארה"ב בראיון נדיר לשני עיתונים אמריקניים, ה"וול סטריט ג'ורנל" וה"וושינגטון פוסט".

"אנחנו צריכים לנטוש את מנטליות המלחמה הקרה של מנצחים ומפסידים", הוא הכריז, "ולכבד את מסלול ההתפתחות של כל אחד מאיתנו".

שיתופי פעולה חדשים

הו הציע שיתופי פעולה חדשים עם ארה"ב בתחומים כמו מקורות אנרגיה חדשים, אנרגיה נקייה, פיתוח תשתיות, תעופה וחלל. הוא גם הבטיח לעסקים זרים בסין שבייג'ין תמשיך לשפר את החוקים ואת הרגולציה שנוגעים להם. הוא דיבר בנימה מעודדת על התחזית להפגת המתחים בחצי האי הקוריאני, שמדאיגים את שתי המעצמות.

עם זאת, הנשיא הסיני ציין גם שהוא אינו מקבל את הטיעונים האמריקניים שלפיהם בייג'ין צריכה להניח למטבע שלה להתחזק. המבקרים אומרים שהיואן הסיני חלש מדי באופן שמעניק לסין יתרון תחרותי בלתי הוגן בסחר הבינלאומי, ותורם לגירעון הסחר הענקי של ארה"ב.

האנליסטים סבורים שהנימה הפייסנית הכללית של הנשיא הו מבשרת טובות לקראת פגישותיו בוושינגטון עם עמיתו ברק אובמה ועם בכירים נוספים בממשל האמריקני.

"הו מבהיר שסין מתכוונת לנוע קדימה בכל הנוגע לפתיחת שוקיה, שחרור משטר החליפין שלה ובנייה מחדש של המערכת הפוליטית, אך היא תעשה זאת בקצב שלה וללא התחשבות בלחצים חיצוניים לרפורמות מהירות או רחבות יותר", אמר אסוואר פרסאד, כלכלן במכון ברוקינגס ובכיר לשעבר בקרן המטבע הבינלאומית.

בשבוע שעבר אמר שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, שסין תשפר את מצבה אם תניח למטבע שלה להתחזק כדי לרסן את האינפלציה. אך הו אמר שסין נאבקת באינפלציה בכמה דרכים, לרבות העלאת ריבית, וכי "אינפלציה אינה יכולה להיות הגורם העיקרי בקביעת מדיניות חליפין של מטבע".

לא מודאג מהאינפלציה

הו אמר למעשה שהאינפלציה אינה כאב ראש גדול, כי המחירים לצרכן "בסך הכול מתונים ובשליטה". האינפלציה בסין עלתה בנובמבר לשיא של 28 חודש. "יש לנו הביטחון, התנאים והיכולת לייצב את רמת המחירים הכוללת", אמר הו.

המחוקקים האמריקנים הם המבקרים הגדולים ביותר של משטר החליפין הסיני. שלושה סנטורים אמריקנים - צ'רלס שומר, דבי סטייבנאו ובוב קייסי - אמרו אתמול שהם יציעו חקיקה כדי לפתור את הבעיה הזו.

החקיקה תטיל קנסות חמורים על מדינות שמשרד האוצר האמריקני יגדיר כ"מניפולטיביות" בכל הנוגע למטבע שלהן. האוצר האמריקני לא הגדיר מדינה כמניפולטיבית מאז יולי 1994, כאשר הוא הצביע על סין כמדינה כזו.

הו כינה את מערך המטבעות הבינלאומי עם ההגמוניה של הדולר "תוצר של העבר". הוא הוסיף, עם זאת, שתהליך הפיכת המטבע הסיני למטבע בינלאומי יהיה "ארוך למדי".

לדברי הו, "נזילות הדולר האמריקני צריכה להישמר ברמה סבירה ויציבה". סין טענה שהחלטת הפדרל ריזרב האמריקני לקנות אג"ח של האוצר האמריקני בהיקף 600 מיליארד דולר תערער את ערך הדולר ותוביל לפיחותי מטבעות תחרותיים של מדינות אחרות. סין, עם יתרות מט"ח של 2.85 טריליון דולר, היא הבעלים הגדול ביותר של חובות הממשל האמריקני.

דבריו של הו מחזקים את הרושם שסין מתכוונת לקרוא תיגר על הסדר הפיננסי העולמי של אחרי מלחמת העולם השנייה שנוצר במידה רבה על ידי ארה"ב והתבסס על הדולר, כתב ה"וול סטריט ג'ורנל" בפרשנותו.