"אין סיכוי להיכנס כמשקיע עם המדען הראשי ולעשות כסף"

המיקרו הון סיכון הגיע לישראל עם קימה ונצ'רס של ניאל גזבייה וג'רמי ברבי שמשקיעה ב-100 חברות טכנולוגיות בשלב העוברי ■ ברבי: "אנחנו משקיעים בממוצע בחברה לשבוע"

זמן האחרון מדברים בתעשייה על כך שחסר מימון לחברות עובריות, וכי ההשקעות הגדולות נעשות בחברות בשלות. השקעות בחברות הקטנות נקראות "מיקרו הון סיכון", וכעת הטרנד מגיע לשוק הישראלי עם קרנות שמתמחות בנושא.

קרנות מיקרו הון סיכון מנהלות הון מוגבל של עד 20 מיליון דולר, ומשקיעות בחברות בתחילת דרכן סכומי כסף קטנים.

כך, קימה ונצ'רס, קרן הון סיכון לחברות בשלב ה-Seed, השקיעה בשנה החולפת בחמש חברות עובריות ישראליות וב-60 חברות בתחילת דרכן ברחבי העולם.

סיפור הוליוודי

ניאל גזבייה, טייקון צרפתי, וג'רמי ברבי, יזם, אנג'ל ומי שעוסק בחברות אינטרנט מאז אמצע שנות ה-90, הקימו את קימה ונצ'רס לפני כשנה. המטרה היא לתמוך ב-100 חברות בשלב ה-Seed בכל העולם, באמצעות מימון ראשוני לשלב הפיתוח וסיוע ביצירת קשרים מסחריים עם לקוחות גדולים.

גזבייה, כך נודע לאחרונה, מתעניין גם במכרז של משרד התקשורת הישראלי למפעיל סלולרי נוסף.

גזבייה הוא הבעלים של חברת התקשורת FREE, שמספקת שירותי אינטרנט בפס רחב, נתונים, תוכן וטלפוניה. לפני חודשים אחדים זכה גזבייה במכרז התדרים שהוציאה רשות התקשורת הצרפתית, וכעת הוא נמצא בשלבים מתקדמים של הקמת רשת סלולרית ברחבי צרפת.

לברבי יש סיפור הוליוודי. הוא יהודי חרדי, ולפני שש שנים עלה לישראל עם אשתו ושני ילדיו. היום, בגיל 32, הוא כבר אב לשמונה, ואנג'ל שהשקיע ב-25 חברות.

קימה ונצ'רס לא מנהלת הון מוגדר, אלא שמה לה למטרה להשקיע סכומים שבין 500 דולר ועד 200 אלף דולר בכל חברה.

"להשקיע בכמה שיותר חברות"

"הבנו שכדי להצליח כמשקיע בחברות עובריות, צריך להשקיע בכמה שיותר, וגם ללוות אותן", אומר ברבי בראיון בלעדי ל"גלובס".

- ומה יקרה כשהחברות יצמחו, תמשיכו ללוות אותן?

ברבי: "בהסכמים שלנו עם החברות נכתב שהתנאים שלנו יושוו למשקיעים בשלבים מאוחרים יותר, כשאנחנו מביאים בחשבון דילול מסוים.

"כך נהוג לעשות בכל מקרה בסבבי הגיוס השונים, האחזקות של משקיעים קודמים מעודכנים על-פי הערכת השווי החדשה".

קימה ונצ'רס השקיעה בחברות באירופה, בסין, במקסיקו, בקנדה ובישראל.

- איך מנהלים את כל ההשקעות האלה מבני ברק?

"באמצעות התכתבות באימייל, שיחות וידיאו. זה אפשרי, ודאי בשלבים המוקדמים. אנחנו מלווים את היזמים ביצירת המוצר, בהגעה מהירה לשוק.

"אני אומר לחברות שלנו, תביאו בחשבון שהכסף שגייסתם מאיתנו הוא הכסף האחרון שתצליחו לגייס. כך שיחתרו כמה שיותר מהר להכנסות.

"כבר יש לנו כמה חברות שהגיעו לאיזון בקרן, וזה עושה אותן אטרקטיביות להשקעת המשך מקרנות הון סיכון".

- מה הם הקריטריונים שעל פיהם אתם בוחרים להשקיע בחברות?

"אנחנו מחפשים חברה שיש לה רעיון שיכול לעבוד, שהוא פותר בעיה ושיש לזה שוק. אנחנו מתעניינים בחברות בתחומי הרשתות החברתיות, מסחר מקוון, כלים לחברות קמעוניות, משחקי וידיאו, תיירות, טלקום, חומרה, ומשחקים על רשתות חברתיות".

היזמות אצלו בגנים

- ראית חברות כאלה בישראל?

"ראיתי חברות ויזמים מצוינים, אבל גם הרבה בעיות. כבר סירבתי לחברה שהיה לה רעיון מצוין כי היא קיבלה כסף מהמדען הראשי. אין סיכוי להיכנס לחברה כזו כמשקיע ולעשות שם כסף, זה לא סביר שהמדען הראשי בישראל נותן הון לחברות ולוקח 40% מהחברה.

"הבעיה הזאת היא גם הבעיה של כל חברות החממה בישראל, זה מקשה להשקיע בהן".

היזמות של ברבי כנראה נמצאת אצלו בגנים. "בגיל 8 קיבלתי את המחשב הראשון שלי. בשנת 1994 כשהייתי בן 16 התחברתי לאינטרנט והתחלתי להיות פעיל בפורומים טכנולוגיים. כתבתי לאחד העיתונאים, הוא ענה תוך כמה שעות וכך התחלתי לעבוד במגזין המחשבים Pc Direct. קיבלתי אינטרנט בחינם ותשלום על הדברים שכתבתי. הפכתי למומחה וכתבתי גם עבור CNN אירופה, ניהלתי את הפורום של הטור דה פראנס וכתבתי את הספר Surfez sur Compuserve, שמספר על האינטרנט בשנות ה-90, כשהייתי בן 17".

מאז סוף שנות ה-90 היוזמות שלו הן עסקיות יותר. ב-1997 הקים את Net2one.com, שמאפשרת שירותי קליפ לחדשות, בדומה למה שמציעה גוגל ניוז, ומכר אותה בשנת 2004 ל-Presse Plus.

בשנת 2006 הקים את Zlio שממומנת על-ידי מנגרוב קפיטל, שהשקיעה גם בסקייפ בתחילת דרכה.

זליו מאפשרת הקמת חנות מקוונת המוכרת מוצרים שניתן לקנות ברשת. בנוסף, ברבי הוא בעל מניות ב-15 חברות סטארט-אפ, ובהן Wilogo, Architurn, Olx ו-Treepodia.

כמו-כן, ברבי הוא יועץ לסידקאמפ ויועץ בכיר לקרן ההון סיכון ופרייבט אקוויטי אפולו.

זליו, כך לדברי ברבי, הייתה מועמדת לרכישה בידי גוגל בשנת 2003, אך המהלך לא יצא לפועל: "ב-2007 גוגל פשוט הרגה אותנו. החברה ממשיכה לפעול אבל בפרופיל נמוך, מישראל ולונדון".

ב-2009 החליט להקים קרן הון סיכון כדי ללוות חברות בשלבים מוקדמים: "התחלתי לדבר עם משקיעים ואנג'לים אחרים אבל זה היה קשה לגבש קבוצה. לפני קצת יותר משנה גזבייה, שהוא חבר ותיק, הציע שנקים את גוף ההשקעות בלי שותפים נוספים, והלכתי על זה".

- איך משתלטים על ההשקעות כשהן מפוזרות בכל-כך הרבה חברות מסוגים שונים?

"אנחנו מקבלים בכל יום כ-15 הצעות. אני בודק את החברה ואת השוק, ומציג לגזבייה את החברות המתאימות. הוא מקבל את ההחלטה הסופית.

"עד היום השקענו ב-60 חברות, השקעה לשבוע בממוצע".