נעצר ישראלי החשוד במעורבות ברצח עם בבוסניה ב-1995

אלכסנדר צבטקוביץ' חשוד כי השתתף ב"טבח סרברניצה", שבו נרצחו למעלה מ-1,000 מוסלמים-בוסנים במזרח בוסניה ביולי 1995 ■ הפרקליטות מבקשת להסגירו לבית הדין הבינלאומי בהאג

המשטרה עצרה הבוקר (ג') את אלכסנדר צבטקוביץ', החשוד כי השתתף ב"טבח סרברניצה", שבו נרצחו למעלה מ-1,000 מוסלמים-בוסנים במזרח בוסניה ביולי 1995 - כך דווח בגלי צה"ל.

מעשים אלה הוכרו על-ידי הקהילה הבינלאומית, לצד מעשי רצח נוספים שבוצעו על-ידי כוחות בוסניים-סרביים באותם ימים, כמעשה של רצח עם.

צבטקוביץ', יליד 1968, עלה לישראל יחד עם אשתו וילדיהם ב-2006, וקיבל את אזרחותו הישראלית מתוקף היותו נשוי ליהודיה שעלתה לארץ.

הפרקליטות עתרה לבית המשפט המחוזי בירושלים בבקשה להסגיר את צבטקוביץ' לבית הדין הבינלאומי בהאג.

בעתירה נחשפות העובדות המצמררות אודות הטבח שהתבצע בחוות ברנייבו ביולי 1995. "ביום אחד ובמשך כ-10 שעות הסיעו אוטובוסים רבים מאות אזרחים בוסנים, כאשר רבים מהם כפותים בידיהם ועיניהם מכוסות, אל שטח החווה, שם המתינו להם חיילי יחידת החבלה העשירית של הצבא הבוסני-סרבי. העצירים הובלו מהאוטובוסים בקבוצות של עשרה אל שטח ההריגה, ושם, כשהם עומדים בגבם אל כיתת היורים, נורו ונרצחו בדם קר", מתואר בעתירה.

המשטרה החלה במצוד אחר צבטקוביץ' לאחר בקשה של ממשלת בוסניה-הרצגובינה להסגרתו בגין עבירה של השתתפות ברצח עם. בתום בדיקה קפדנית של החומר וקבלת השלמות והבהרות מהרשויות בבוסניה-הרצגובינה במהלך החודשים האחרונים, החליט שר המשפטים על פתיחה בהליכי הסגרה בעניינו.

על-פי חומר החקירה שנמסר לידי המחלקה הבינלאומית, צבטקוביץ' עצמו לקח חלק פעיל במעשי הרצח והיה בין 8 החיילים ששימשו ככיתת היורים.

בקשת ההסגרה הינה חלק ממערכה משפטית בינלאומית, הבאה לחקור ולהעמיד לדין את האחראים, המתכננים והמבצעים של רצח העם.

על-פי הערכות הרשויות בבוסניה, הנסמכות על בדיקות מומחים של האו"ם ומתבססות על חשיפת קברי אחים שהתגלו באזור החווה, מספר הנרצחים בחווה מוערך בין 1,000 ל-1,200 נרצחים.

מעשי הרצח בחווה היו חלק ממערכה כוללת שניהלו הכוחות החמושים הבוסנים-סרבים כנגד האוכלוסייה המוסלמית של מובלעת סרברניצה במהלך יולי 1995. הקורבנות של הטבח בחווה מצטרפים לקורבנות באתרים נוספים.

בסך-הכול מספר הנרצחים במעשי הטבח (באזור סרברניצה) עומד על כ-7,500 איש.