נכנסים לקצב חדש

חובבי המוזיקה הצעירים נמנעים מרכישת דיסקים וחיים במציאות של הזרמת מדיה מה-iPhone אל רמקולים שפזורים בין חדרי הבית

הצצה לעולמם של זאטוטים שגדלו בעידן האינטרנט המהיר והקבצים הדיגיטליים, יכולה לספק תובנות טכנולוגיות-עסקיות מרתקות לגבי העתיד הקרוב.

כך, נראה כי תעשיית המוזיקה ומערכות הקול עתידה להיפרד סופית מה-CD, ה-DVD ומשאר המדיות המוזיקליות המוקלטות, ששירתו אותה בנאמנות שנים כה רבות.

לאחרונה יצא לי לשוחח בנושא עם ילד בן 10 ומתברר שהקונספט הבסיסי של "אלבומים מוזיקליים מוקלטים על CD" זר לו. הוא מכיר את תקליטורי ה-DVD מעולם הפלייסטיישן והצריבות אבל הרעיון של רכישת דיסקים מוזיקליים בחנות - במקום הורדה מהרשת - נראה לו מוזר. "בשביל מה צריך את זה?", הוא שאל.

אכן, שאלה מצוינת. בעידן שבו נגנים בעובי של כרטיס אשראי מסוגלים לאגור מאות שעות של קבצים מוזיקליים באיכות כמעט אולפנית (עם בונוס של וידיאו), או שכל רכב חדש מגיע עם חיבור iPod או לפחות USB מובנה או שסטרימרים אלחוטיים מסוגלים להשמיע את המוזיקה היישר מהדיסק הקשיח (או מהאינטרנט) למערכת הקול הביתית, ילדי הדור החדש מתייחסים לעיגול הפלסטיק הנוצץ ממש כמו שאנחנו מתייחסים לתקליטי הוויניל הנושנים.

השינוי הזה מאלץ את תעשיית מערכות האודיו והבידור לבית ולרכב - שעדיין מגלגלת עשרות מיליארדים בשנה - לעקוב באינטנסיביות אחר עולם המושגים והטכנולוגיות המוזיקליות של הדור החדש ולאמץ אותם מיד עם צאתם לאוויר העולם.

בתערוכת האלקטרוניקה CES, שהתקיימה החודש בלאס וגאס, אפשר היה לראות כמה דוגמאות.

ה-iPad הופך לשלט למערכת

דוגמה בולטת היא הסתערות יצרני מערכות האודיו הביתיות על טכנולוגיית הזרמת המוזיקה האלחוטית של אפל שמכונה Airplay. הטכנולוגיה הזו מאפשרת להזרים אלחוטית קובץ מוזיקלי מוגן או לא מוגן של iTunes דרך רכיב ה-WiFi לרמקולים ורסיברים תומכים.

אם קובצי המוזיקה של ה-iTunes נמצאים במחשב ביתי או נייד, ה-Airplay מאפשר להזרים את המוזיקה לכמה רמקולים בו-זמנית, שנמצאים בחדרים שונים. אם הם במכשירים ניידים - iPod, iPhone או iPad - ניתן להזרים אותם רק לרמקול אחד כל פעם.

הכוח השיווקי העצום של אפל בקרב לקוחות הדור החדש מביא כמה מהמותגים היוקרתיים והשמרניים ביותר בתעשיית האודיו לאמץ את הטכנולוגיה העדכנית הזו. יצרניות ציוד האודיו-וידיאו Denon ו-Marantz, למשל, הציגו בתערוכה רסיברים תומכי Airplay שיכולים לקלוט את המוזיקה המוזרמת מאפליקציית iTunes שבמחשבים ומאפשרים להשתמש ב-iPad/iPhone/iPod בתור שלט אלחוטי מתוחכם לבחירת השירים. המחירים מתחילים בכ-300 דולר.

גם יצרני הרמקולים Wilkins&Bowers ו-Klipsch, שבדרך-כלל משווקים את מרכולתם לאודיופילים קלאסיים, הציגו רמקולים שבתוכם מוטמעים רכיבים תומכים בטכנולוגיית ה- Airplayומאפשרים הזרמת מוזיקה ישירות אליהם. המחירים מגיעים ל-800 דולר והדגמים הבכירים מצוידים גם בתחנות עגינה/טעינה.

הגדילה לעשות יצרנית הציוד-העילי McIntosh (כל קשר למחשב של אפל מקרי בהחלט), שהציגה רמקולים עם מגבר כפול, סאב וופר מובנה, הספק הגברה של עד 100 וואט לערוץ וכמובן תמיכה בטכנולוגיית ה-Airplay. כל זה תמורת סכום צנוע של 2,000 דולר לזוג רמקולים.

לא מספיק אפל? מרידיאן הציגה את שרת המוזיקה הביתי החדש "מדיה קור 200", שהופך את ה-iPod/ה-iPad ואת קובצי ה-iTunes ללב של מערכת מוזיקה ביתית ומאפשר הזרמת מוזיקה לכל פינות הבית ולחדרים נפרדים. בשרת, שמחירו כ-4,000 דולר, אין צורך בשלט רחוק. כל iPad/iPod מסוגל לשלוט בו אלחוטית, לשלוף שירים מהזיכרון בנפח 500 ג'יגה ולהזרים אותם.

מוזיקה מ-11 רמקולים בו-זמנית

אפל היא לא היחידה שמנסה לכבוש את ליבם של לקוחות הדור החדש. יצרנית ציוד האודיו Onkyo, למשל, מנסה לעשות זאת כיום באמצעות טכנולוגיית RocketBoost החדשה, שפותחה על-ידי חברת ההיי-טק Avanera.

גם כאן המטרה היא הזרמת מוזיקה בין חדרים ואזורים שונים, באמצעות מודול זעיר של משדר, שאותו אפשר לחבר למחשב או לרסיבר, ומודול תואם של מקלט, שיהיה מובנה או מחובר חיצונית למערכות שמע עתידיות.

היתרון הוא באיכות גבוהה מאוד של שידור קליטה, שמאפשרת הזרמת אודיו דיגיטלי של 24 ביט בתדר של עד 96 קילו-הרץ, כשאונקיו מתכננת להשיק מוצר מסחרי ראשון כבר ברבעון השני של השנה. הטכנולוגיה הזו זוכה כיום בארה"ב לתמיכה של משווקים גדולים דוגמת רשת בסט ביי, שמנסה לשכנע את ספקיה להטמיע אותה כדי ליצור סטנדרט תאימות חדש, שיאפשר הזרמת מוזיקה בין ציוד קצה של יצרנים שונים.

ולבסוף, נראה כי שוחרי המוזיקה הדיגיטלית לסוגיה כבר לא מסתפקים כיום במערך המקובל של חמישה רמקולים במערכת הקולנוע הביתי, ואפילו לא בסידור היוקרתי של שבעה רמקולים. עבורם השיקה חברת DTS פורמט חדש, שנושא את השם NEO-X ומסוגל לתמוך ב-11.1 ערוצים, או במילים פשוטות ב-11 רמקולים, שמנגנים בו-זמנית את אותו פס קול.

הסטנדרט החדש מוסיף למערך הרמקולים המוכר והידוע עוד ארבעה רמקולים: שני רמקולים עיליים שיוצרים אפקט של קול שמגיע מלמעלה, ושני רמקולים רוחביים-קדמיים. הרמקולים/ערוצים העיליים, שאמורים להיות תלויים קרוב לתקרה - או טוב מכך, על התקרה עצמה - מתאימים לתת תחושה של "צלילים מהשמיים", כמו מטוס שטס מעל, ברקים ורעמים וכדומה.

הרמקולים הרוחביים מרחיבים את השדה המוזיקלי ומאפשרים ליצור פס קול עם מעבר חלק ובלתי מורגש של צליל מצד לצד - כמו רכב נע. קרוב לוודאי שהמוח העייף שלנו לא מסוגל בכלל לעבד פסי קול כאלה, אבל בלקוחות הצעירים, בגירסה 2.0 ומעלה, היכולת הזאת תהיה כנראה מובנית מראש.