שותפו של לבייב: דניס קציב מפרשת הלבנת ההון בבנה"פ

קציב ואפריקה נכסים שולטים ב-35 נכסים בגרמניה ■ עקב ליקויים בטיפול החשבונאי בנכסים הללו, נאלצה אפריקה נכסים לתקן דוחות מ-2008

אפריקה נכסים מקבוצת אפריקה ישראל שבשליטת לב לבייב נאלצת להציג מחדש את דוחותיה הכספיים משנת 2008 ואילך, עקב סיווג לקוי של בעלות על נכסים באירופה. הדרישה הגיעה מרשות ניירות ערך, שגילתה תקלות בטיפול החשבונאי שנקטו החברה והחברה הבת אפי אירופה ביחס להחזקותיהן בתיק של 35 נכסים מניבים ברחבי גרמניה.

אפריקה נכסים מחזיקה בשותפויות הולנדיות שבבעלותן תיק הנכסים הגרמני. בתחילת החודש גייסה החברה 120 מיליון שקל בשלב המוסדי של הנפקת אג"ח, וביום חמישי הקרוב היא עתידה לגייס עוד לפחות 30 מיליון שקל בשלב הציבורי. לקראת ההנפקה היא פרסמה דוח הצעת מדף, הכולל מידע חדש על עסקיה, בעקבות התערבות רשות ני"ע כאמור.

הדיווח שהעבירה היום (ג') אפריקה נכסים לבורסה חושף את שותפיו של לבייב בהתאגדויות ההולנדיות, בהם לא אחר מאשר דניס קציב, מ"גיבורי" פרשת הלבנת ההון בבנק הפועלים שהתרחשה בשנת 2005.

קציב הוא איש עסקים יהודי ממוצא רוסי, שלחשבון הבנק שלו בסניף הפועלים ברחוב הירקון בת"א זרמו עשרות מיליוני דולרים טרם כניסתו לתוקף של החוק לאיסור הלבנת הון.

כדי לסגור את הפרשה, מיהר קציב להגיע להסדר עם המדינה במסגרתו שילם 35 מיליון שקל, ולא נפתחו נגדו הליכים משפטיים.

התיקון העמיק את ההפסדים

אפריקה מסבירה שאיבדה את השליטה בשותפויות ההולנדיות, ולכן העדיפה להמעיט במידע אודותיהן. ברשות חשבו אחרת ודרשו מהחברה לחשוף מידע זה למשקיעים, ערב החלטתם האם להעניק אשראי לחברה.

החברה הבת אפי אירופה מחזיקה ב-70% מהשותפויות ההולנדיות, וקציב ב-30% הנותרים. בנוסף, מחזיקים אנשים העסקים הישראלים אפרים מרגלית ודוד מזרחי ישירות בחלק מהנכסים בגרמניה. כלל הנכסים בגרמניה רשומים לפי שווי של 97 מיליון אירו (460 מיליון שקל).

שינוי סיווג ההחזקה בנכסים הגדיל, על פי הדוחות המתוקנים שפרסמה היום, את ההפסד של אפריקה נכסים ב-2008 לרמה של 18.2 מיליון שקל. ההפסד בשנת 2009 גדל ב-358 אלף שקל, ובתשעת החודשים הראשונים של 2010 מציגה כעת החברה הפסד של 1.5 מיליון שקל, במקום רווח דומה עליו דיווחה.

בתוך כך, קבוצת אפריקה ישראל הודיעה היום על מינויו של מנשה שגיב לתפקיד סמנכ"ל הכספים של החברה, במקומו של רון פאינרו שהודיע באחרונה על פרישתו. שגיב (55), בוגר כלכלה ומוסמך במנהל עסקים מאוניברסיטת בר אילן, שימש כסמנכ"ל הכספים של התעשייה האווירית משנת 2005.