לא מתרגשים מששינסקי? גזפרום הרוסית במו"מ עם ישראמקו לרכישת חלק מהזכויות ברישיונותיה

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו, בשיחה עם "גלובס": "לפי מה ששומעים בשוק גזפרום מדברת עם כל השחקנים. אנחנו לא מאשרים או מכחישים שמועות כלשהן" ■ בעבר דווח בכלי תקשורת במוסקבה כי גזפרום שוקלת לרכוש חלק מרישיון "גל" של רציו, אולם דבר לא יצא לפועל

יום לאחר ההכרזה הדרמטית של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי יתמוך בהמלצות ועדת ששינסקי וההתראות של חברות האנרגיה הישראליות ומשקיעים אחרים כי חברות אנרגיה זרות ידירו את רגליהן מהשוק הישראלי, נראה כי אחת מענקיות האנרגיה העולמית אינה מתרגשת, בלשון המעטה, מההמלצות וההכרזה של נתניהו.

ל"גלובס" נודע כי גזפרום הרוסית מנהלת משא ומתן עם ישראמקו לרכישת חלק מהזכויות ברשיונות של החברה. נזכיר כי ישראמקו מחזיקה כ-28.7% מהזכויות בפרויקט "תמר", שעתיד להתחיל באספקת גז טבעי לחברת החשמל בחצי הראשון של 2013.

עוד מחזיקה ישראמקו בכל הזכויות ברשיונות "שמשון" ו"דניאל". פענות הסקר הסייסמי התלת מימדי שנערך ב"שמשון" הצביע על סיכוי של 15% למציאת גז טבעי בהיקף של 1.5 TCF. ב"דניאל" עדיין לא פורסמו תוצאות הסקר הסייסמי.

השם גזפרום עדיין אינו אומר הרבה לציבור הישראלי, אבל במקומות כמו משרד החוץ ולשכת ראש הממשלה כבר שוברים את הראש מה לעשות בחברה הזאת. אחרי שעקבה מרחוק במשך תקופה אחר הנעשה בזירה הישראלית, החליטה חברת העל הרוסית גזפרום להיכנס לעניינים.

בסוף נובמבר 2010 פרסמו כלי תקשורת ברוסיה כי בכירים בחברה מאשרים שהם שוקלים להיכנס לשוק הישראלי. לפי אחד הפרסומים, גזפרום, בראשות אלכסיי מילר, מעוניינת לרכוש החזקות של עד 50% באחת מחברות הגז הפרטיות. בעקבות הפרסומים, יצאו יזמים ישראלים לפגישות עם נציגי גזפרום במוסקבה ובלונדון.

השאלה הגדולה היא מהן מטרותיה של חברת העל. החשש העיקרי בקרב יזמי הגז הישראלים שגזפרום מעוניינת לחסום את שאיפות הייצוא שלהם לאירופה. גזפרום היא החברה מספר אחת בעולם בתחום הגז הטבעי. חברותיה לליגת העל, כמו אקסון או רויאל דאץ', עדיין נרתעות מכניסה לשוק הישראלי, בגלל החשש לתגובת העולם הערבי, אבל גזפרום לא נרתעת משום חרם. היא מונופול בתחום ההולכה של גז טבעי ברוסיה, המחזיקה בעתודות הגז הטבעי הגדולות בעולם.

לכניסתה של גזפרום לשוק הישראלי יש גם משמעויות מדיניות ואסטרטגיות מרחיקות לכת. גזפרום אינה רק חברת אנרגיה ענקית, היא גוף שראשיו הם גם ראשי השלטון ברוסיה. נשיא רוסיה דמיטרי מדבדייב עמד בראש החברה לפני כניסתו לתפקיד.

יוסי לוי, מנכ"ל ישראמקו, אמר היום בשיחה עם "גלובס" כי "לפי מה ששומעים בשוק גזפרום מדברת עם כל השחקנים. אנחנו לא מאשרים או מכחישים שמועות כלשהן".

בעבר דווח בכלי תקשורת במוסקבה כי גזפרום שוקלת לרכוש חלק מרישיון "גל" של רציו, אולם דבר לא יצא לפועל.