מוקדי: לא להרחיב את הטלוויזיה הדיגיטלית ל-18 ערוצים

סמנכ"ל התוכן והאסטרטגיה של HOT: "זו לא תחרות הוגנת בשוק מסחרי, אלא מול המדינה; בפעם האחרונה שהמדינה התחרתה בשוק המסחרי נוצר בור של מיליארדים"

סמנכ"ל התוכן והאסטרטגיה של חברת הכבלים HOT, יורם מוקדי, יוצא למתקפה על הצעת החוק הממשלתית המסתמנת, לפיה יוגדל מערך "עידן+", הטלוויזיה הדיגיטלית, ל-18 ערוצים.

מוקדי מותח ביקורת על הדרך בה נוסחה ההצעה, שגובשה אתמול (ג') סופית בידי צוות מקצועי הכולל את נציגי האוצר, התקשורת, מועצת הכבלים והלוויין והרשות השנייה.

"התכנס צוות מכובד במסגרת חבורת סוד מוחלט בהחלט", אומר מוקדי ל"גלובס", "איש לא פנה אלינו, לא עבד עם מומחים בשאלה כה דרמטית. זו סוגייה דרמטית מבחינת תקציב המדינה, ניצול התדרים ובהשלכות שיש על התעשייה המקומית".

- לטעמך מוקמת פה פלטפורמה שלישית שמתחרה בכם וב-yes?

"אני מרגיש שאף אחד לא מקיים את החשיבה אם מוקמת פה פלטפורמה שלישית ואם יש בה צורך. נדע להתמודד עם כל מהלך, אבל צריך להגדיר מה ההשלכות. כל התהליך פה נעשה כדי להכניס את ערוץ 9. אין אפילו ניסיון למראית-עין לעשות זאת על-ידי שימוש במומחים".

- איזה נזק עשוי להיגרם לכם?

"אנחנו יודעים שבסוף יש לנו תשובה לכל מהלך. אם מדובר בפלטפורמה שהמדינה מתחרה בנו, אז אני מצוי במצב בו אני לא מתחרה בשוק מסחרי הוגן אלא מול המדינה. בפעם האחרונה שהמדינה עשתה את זה, זה היה באמצעות בזק בחברת yes, והתוצאה היא בור של 6 מיליארד שקל לכבלים ו-3 מיליארד ל-yes, ועל זה איש לא שילם את המחיר.

"לו היו עושים עבודה מעמיקה, היו שואלים אם בעידן בו אפשר לשדר ערוצי אינטרנט ומהירויות האינטרנט גדלות, צריך בכלל להשקיע בפריסת משדרים. מישהו שאל את השאלה? אני עדיין מקווה שישמעו ויבדקו".

לידי "גלובס" הגיעו פרטיה המלאים של ההחלטה. הוחלט כי בשני גלים יוגדל המערך הדיגיטלי שמאפשר לצפות בטלוויזיה ללא חיבור לכבלים או ללוויין אלא על-ידי קנייה חד-פעמית של ממיר - ל-18 ערוצים.

ל-5 הערוצים הקיימים, 2, 33,10, 99 ו-1 יתווסף בשלב הראשון ערוץ ייעודי בערבית. מיד לאחר מכן, עם ההתכנות הטכנולוגית, יתווספו הערוצים הייעודיים 24, 9, ערוץ מורשת וערוץ חדשות אם יקומו, והחידוש שהגיע לידי "גלובס" - ערוץ שפות.

הוועדה המליצה על הקמת ערוץ שישדר לאוכלוסיות שונות בישראל שדוברות צרפתית, אמהרית, אנגלית וספרדית. עדיין לא נקבע המתווה לערוץ כזה.

עוד הוחלט להקים ערוץ שישדר את כל תחנות הרדיו בישראל, מה שמייתר את הקמת מערך הרדיו הדיגיטלי שתוכנן והכנסה של ערוץ 23 של הטלוויזיה החינוכית. למרות הבשורה לכאורה לחינוכית, החליטה הוועדה להקשות על הערוץ שהוא יחידת סמך של משרד החינוך.

ל"גלובס" נודע, כי התנאי להעלאת הטלוויזיה החינוכית הוא "אם תפעל בהתאם למטרותיה כערוץ חינוכי לילדים ונוער", מה שעשוי להעמיד בספק את לוח השידורים החדש שלה, שכולל גם תוכניות לקהל בוגר. כמו כן, נקבע כי הערוץ יעלה ל-DTT רק אם "יוסדר עליו הפיקוח הרגולטורי".

ערוץ 33 - הסוף?

עוד הוחלט כי אם יוחלט שלא להמשיך ולשדר את ערוץ 33 מסיבה כלשהי, הטלוויזיה החינוכית תקבל את מקומו בהקדם. מהטלוויזיה החינוכית לא נמסרה תגובה.

במקביל לחינוכית, יעלה על הממיר הדיגיטלי גם ערוץ HD של ערוץ 1, ובהמשך ייקבע מנגנון לפיו יעלו עוד שני ערוצי ברודקאסט ב-HD. שני מקומות נוספים יישמרו לבעלי רישיון.

הערוצים הייעודיים הקטנים, ובעיקרם 9, 24 והערוץ הערבי שיקום, צפויים להיתקל בבעיה כלכלית. לאור ההחלטה שהערוצים שיהיו על "עידן+" יממנו אותו, מסתמן כי כל אחד מהם ייאלץ לשלם 4-5 מיליון שקל בשנה לטובת הנוכחות החינמית.

ליאוניד בלחמן, מנכ"ל ערוץ 9, בירך בכל זאת על היוזמה של שר התקשורת, משה כחלון, ושר האוצר, יובל שטייניץ, שתעלה לוועדת שרים לחקיקה בשבוע הבא.

לדבריו, "בישראל חיים כיום למעלה ממיליון דוברי רוסית, והצעת החוק היא החלטה משמעותית מאין כמותה עבורם".

יו"ר מועצת הכבלים והלוויין, ניצן חן, אמר כי "הצוות הגיע למסקנה כי הערוצים הציבוריים והייעודיים, שהציבור שילם עליהם פעם אחת, חייבים להיות פתוחים בחינם, לאור העובדה שרמת התחרות בשוק הטלוויזיה הרב-ערוצית קטנה ושחבילה צרה אינה נראית באופק".

מנכ"ל הרשות השנייה, מנשה סמירה, אמר, כי "הצלחת 'עידן+' עד כה בפתיחת האפשרויות בפני הציבור הוכיחה את עצמה כפי שנעשה בעולם. המערכת הדיגיטלית תורחב בהיקף סביר ובמגוון נכון של ערוצים בעלי חשיבות ציבורית".

מהטלוויזיה החינוכית נמסר: "החינוכית פועלת תקופה ארוכה כדי לתקן את העוול של אי-שילובו של ערוץ 23 בחבילת ה-DTT, מתוקף היותו שידור ציבורי הפונה אל אוכלוסיית הילדים והנוער. נכון לרגע זה, בחינוכית לא התקבל שום מסמך המגדיר מהם התנאים לשילוב ערוץ 23 בחבילת החינם".