זרח מערערת: "צוק תמרור הוא היחיד בישראל המפיק נפט"

מתון הערעור: בעקבות מאמצים והפעולות שאותן נקטנו בהשקעות של כ-40 מ' ש', התברר כי בשטח הרשיון מצויים לפחות שלושה מצבורי נפט בעלי פוטנציאל להפקה מסחרית

שותפות זרח הגישה ערעור לד"ר עוזי לנדאו, שר התשתיות הלאומיות, על החלטת הממונה על ענייני הנפט במשרד שלא להאריך את רשיון זרח.

בערעור טוענת זרח כי בעקבות מאמצים שלה ושל ושותפותיה והפעולות שאותן נקטו בהשקעות עתק של כ-40 מיליון שקל, מכספים פרטיים ובעיקר מכספים של ציבור המשקיעים, התברר כי בשטח הרשיון מצויים לפחות שלושה מצבורי נפט בעלי פוטנציאל להפקה מסחרית ואלה עומדים להימסר על ידי המדינה לאחרים, ללא הצדקה וללא כל טעם ענייני.

בערעור שהוגש באמצעות עו"ד צבי אגמון ועו"ד אלעזר נחלון טוענת זרח כי בקידוח "צוק תמרור 3" כבר התבצעה הפקה מסחרית בפועל והנפט נמכר ברווח עד ליום 31 לדצמבר בו נלקח הרשיון. במצבור הנפט בקידוח "אמונה 1" ההפקה החלה להתבצע כאשר במקביל פעלה השותפות להפחתת ריכוז המים בנוזל המופק, לקראת מכירתו לבית זיקוק, ואילו בקידוח "צוק תמרור 4", שבו התגלה מצבור נפט כבר התנהלו מגעים עם רשות הטבע והגנים כדי לאפשר את ההפקה.

החלטת הממונה, נאמר בערעור, יצרה מצב שעמו לא ניתן להשלים ולפיו שותפות זרח אשר עמלה עמל רב, השקיעה השקעות עתק של עשרות מיליוני שקלים, בעיקר מכספי ציבור, המשקיעים לא תוכל ליהנות מפירות עמלה והשקעותיה ואלה יימסרו לאחרים. מוזר ומפליא הוא שדווקא בזמן שבו המדינה מדגישה את הצורך לפתח את משק האנרגיה, תוך הבטחת תשואה נאותה ליזמים לשיטתה, היא גורמת לירידת כספי ההשקעה שלהם לטמיון ללא כל טעם ברור, מסכנת את המשך פיתוח המצבורים שנתגלו ובודאי משהה אותו, וזאת אף שבחוות דעת שהוגשו לממונה הוצגו שלושת הקידוחים כמסחריים ובעלי פוטנציאל ריווחיות.

בערעור מצויין עוד כי בשטח הרשיון חל עיכוב של למעלה משנתיים בהתחלת ביצוע קידוח "צוק תמרור 4" וזאת בשל התנגדות רשות הטבע והגנים. בקשות להתלות את הרשיון בתקופה זו לא נענו למרות תקדימים קודמים. עוד מצויין כי ההפקה בקידוח "צוק תמרור 3", שהיא ההפקה היחידה כיום בישראל ממאגר יבשתי, כפי שציינה ועדת ששינסקי - "נכון למועד כתיבת שורות אלה קיים בישראל מאגר מפיק אחד "צוק תמרור".