אנג'לים משפחתיים: משפחת חשין החליפה הנדל"ן בסטארט-אפים

באחרונה אנג'לים החלו להקים גופי השקעות פרטיים, המשקיעים סכומים קטנים בחברות צעירות ■ יואל חשין וארלה כהן הקימו את B Angles2, וכיום הם משקיעים בעיקר בניו-מדיה

בשנתיים האחרונות קהילת האנג'לים התנהגה כמבוגר האחראי בכל הקשור למימון חברות צעירות, בשעה שקרנות ההון סיכון שמרו את הכסף שלהן לחברות הפורטפוליו, ולא מיהרו להשקיע ביזם או ברעיון במצגת.

תהליך ההתפכחות והמיקוד שעברו האנג'לים בא לידי ביטוי עם הקמת גופי השקעות פרטיים, המשקיעים סכומים נמוכים יחסית בחברות עובריות.

אחת מהגופים האלה היא חברת ההשקעות 2B Angels (מנדיטק השקעות לשעבר), שהוקמה בסוף 2009 כגוף ההשקעות המשותף לשניאור חשין (ז"ל) ואחיו יואל, בניו של שופט בית המשפט העליון מישאל חשין. המימון של החברה הוא מכסף משפחתי.

בחודש יוני, לאחר מותו הטראגי של שניאור בתאונת דרכים, יואל החליף את שמה של החברה ממנדיטק ל-2B Angels וארגן אותה מחדש. בעבר, השניים השקיעו באופן מבוזר בחברות היי-טק אך גם בנדל"ן. כעת, החברה מתמקדת בהשקעות בחברות טכנולוגיה בלבד.

"מקווים ללוות גם בהשקעות המשך"

ארלה כהן הוא מנכ"ל החברה. כהן היה בעבר סמנכ"ל שיווק ופיתוח עסקי של MSN מיקרוסופט ישראל; בין היתר עסק בפיתוח עסקי והיה בקשר עם חברות אינטרנט וסטארט-אפים טכנולוגיים. לפני כן עבד בקבוצת שרם פודים קלנר, בזרוע הסלולרית; ובנוסף, היה מנהל מכירות ארצי ב-Telit טלפונים סלולריים, ויו"ר דירקטוריון איסתא. כהן מנהל במקביל חברת השמה לבכירים בתחום ההיי-טק.

יואל חשין, יו"ר החברה, הוא משפטן ומרצה באוניברסיטה העברית, באוניברסיטת תל אביב ובמכללת אריאל, וכן עוסק במקביל בפרויקטים חינוכיים. לפני חמש שנים התחיל את פעילותו כמשקיע, ובשנה וחצי האחרונות הוא יו"ר פעיל ומעורב בחברת ההשקעות. חשין וכהן נפגשנו כשחשין השקיע עם גוף ההשקעות הציבורי פרוסיד בחברת Perfaction, וכהן היה ספק השירותים במסגרת חברת ההשמה שבבעלותו.

"מנדיטק הייתה בעבר חברת השקעות לא ממוקדת שהשקיעה בתחומים שונים. אך בשנה האחרונה פעלנו באופן ממוקד יותר, וביצענו השקעות בשש חברות", אומר כהן.

עם החברות האלה נמנות Racana, המפתחת כלים לניהול מערכות תוכן על בסיס מחשוב ענן, ו-AttracTV, שפיתחה פלטפורמה המאפשרת צפייה חברתית בתכנים.

- מה גרם לכם לשנות גישה?

כהן: "מהרגע הראשון שקמנו, יואל התווה את הרצון לעבוד אחרת. אנחנו רוצים לסייע ליזמים ולתרום לחברה הישראלית.

"יש מי שיגידו שאלה סיסמאות ריקות, אך עבורנו זה חשוב ונעשה הכול כדי לעמוד בהבטחות שלנו. אם יש צורך אנחנו משתמשים בשירותי מיקור חוץ שונים. אנחנו משקיעים אקטיביים, ובוחרים להשקיע בחברה רק כשאנחנו יודעים שיש לנו יכולת לתרום להתפתחותה".

- מה מודל העבודה שלכם?

"אנחנו מקפידים לעבוד עם היזמים כמו שותפים, לא לוקחים פוזיציות מיוחדות, אלא תומכים בהם וברעיונות שלהם, לא רק באמצעות הכסף.

"אנחנו מנהלים הון פרטי ומקפידים על מעורבות עמוקה בכל חברה. אנחנו רואים בעצמנו כ'לוחשים ליזם' - לא מעמידים אינטרסים מנוגדים לאלה של החברה. לרוב אנחנו נכנסים בשלב מוקדם ומקווים ללוות את החברה גם בהשקעות המשך".

- יש לכם יכולת כלכלית לזה?

"השקענו כבר בשש חברות, ארבע מתוכן ביצעו סבב גיוס נוסף. בכל המקרים, סבבי ההמשך היו קטנים - כמיליון דולר. השתתפנו בכל הסבבים ולעתים גם הובלנו אותם. בשני מקרים לקחנו את כל ההשקעה על עצמנו מתוך החלטה אסטרטגית".

- אתם משתפים פעולה עם קרנות הון סיכון?

"אנחנו מקפידים לשמור על קשר עם הקרנות המקומיות, אם כי נראה שבשלבים המוקדמים ליזמים נוח יותר לעבוד עם אנג'לים. בנוסף, אי אפשר להסתכל על כל הקרנות כמקשה אחת, יש טובות יותר או פחות. ויש גם כאלה שיצרו שיטות עבודה שדומות לשיטות של האנג'לים.

"צריך להודות שלקרנות הון סיכון יש ערכים מוספים שלאנג'לים אין - אי אפשר לגזול מהן את הובלת התעשייה. עם זאת, ידוע שחלק מהמנגנונים של הקרנות מורכבים ויוצרים בעיה אינהרנטית מול היזם".

- באילו תחומים אתם משקיעים?

"מתוך שש החברות שהשקענו בהן, חמש הן חברות ניו-מדיה ואחת בתחום מחשוב ענן. אלה התחומים שאנחנו מכירים ויכולים לסייע בהם. אנחנו תומכים בחברות שאנחנו מאמינים שיכולות להגיע להכנסות בהשקעות מעטות יחסית".