חיסכון פנסיוני: הפניקס ומקפת של מגדל בולטות ב-2010

קרנות הפנסיה החדשות והפוליסות המשתתפות ברווחים הניבו תשואה שנתית ממוצעת של 11.45% ■ הפניקס מובילה בפוליסות המשתתפות ברווח, מקפת בפנסיה וכלל בטווח הארוך

בתקופה האחרונה ישנו מוטיב שולט החוזר בכל השיחות עם מנהלי ההשקעות בגופים המוסדיים, האמונים על ניהול החיסכון הפנסיוני של הציבור בביטוחי המנהלים, קרנות הפנסיה וגם קופות הגמל. כולם, בצורה זו או אחרת, מגדירים את השנה הבאה כשנה מאתגרת מאוד בכל הקשור לתשואות שגלומות בשוקי ההון, אחרי הריצה מעלה ב-2009 וב-2010, שבהן הושגו תשואות נומינליות ברוטו מצטברות של כ-48% ו-41% בהתאמה, בפוליסות המשתתפות ברווחים ובקרנות הפנסיה החדשות המקיפות. כלומר, ההסתכלות לאחור בביטוח ובפנסיה מעודדת, אך ההסתכלות קדימה זהירה מאוד.

כך או אחרת, ב-2009 רשמו קרנות הפנסיה החדשות המקיפות תשואה כוללת ממוצעת של כ-26.9%, בעוד שחברות הביטוח הציגו בפוליסות המשתתפות ברווחים (המוכרות גם כקרן י') תשואה ממוצעת של כ-33.1% באותה השנה.

שנה עברה, וב-2010 התשואות שרשם החיסכון הפנסיוני בחברות הביטוח ובקרנות הפנסיה החדשות המקיפות קצת נרגעו, אבל עדיין צבועות בירוק בהיר. ב-12 החודשים החולפים רשמו חברות הביטוח וקרנות הפנסיה תשואה ממוצעת של כ-11.45% - אמנם ירידה ניכרת ביחס ל-2009, ואולם בכל קנה מידה מדובר בתשואה שנתית יפה מאוד, שסוגרת שנתיים מוצלחות שמחקו את נזקי 2008 הקשה.

בחודש דצמבר הציגו חברות הביטוח תשואה ממוצעת של כ-2.1% בפוליסות המשתתפות ברווחים, בעוד שקרנות הפנסיה החדשות המקיפות, הנהנות מרכיב סופר-סולידי בריבית גבוהה (4.8% ריאלי לשנה), רשמו תשואה חודשית ממוצעת של קצת יותר מ-1.7%.

בסיכום התשואות של 2010 עולה כי חברת הביטוח המובילה בתשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים היא הפניקס, בעוד שבפוליסות מסלולי ההשקעה הנמכרות מאז 2004 המובילה היא מנורה מבטחים. בקרנות הפנסיה החדשות המקיפות הגדולות (המחזיקות יחד יותר מ-96% מהשוק) הקרן המובילה היא מקפת החדשהשבבעלות קבוצת מגדל, כשהתשואה הגבוהה בשוק הושגה על-ידי הקרן הקטנה של מיטב, המנהלת סכום נמוך במיוחד של 86 מיליון שקל.

ואולם, כשבוחנים את התשואות לשנה החולפת ולשלוש השנים האחרונות של שני השווקים הללו, שנכסיהם מנוהלים בכל אחת מהחברות תחת אותם מערכי השקעות, ישנה חברה הבולטת מעל ליתר עם תשואות מהטופ בכל הדירוגים: כלל ביטוח, שאוחזת במקום השני בכל תקופות הבדיקה בשני האפיקים. ההשקעות בכלל, שמפגינות בשנים האחרונות יציבות איכותית יחסית, מנוהלות בכנף המנוהלת על-ידי רועי יקיר, כשניר מורוז אחראי על כספי העמיתים.

2010 בביטוח - השנה של הפניקס

בשנה החולפת דירוג התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים, הסגורות למצטרפים חדשים מאז 2004 ושבהן מנוהל רוב החיסכון בחברות הביטוח (103 מיליארד שקל בסוף השנה), הבליט את חמש קבוצות הביטוח הגדולות, שהשיגו את התשואות הגבוהות בענף. חמש קבוצות הביטוח הגדולות מנהלות כ-97% מהנכסים בשוק.

בראש דירוג התשואות ל-2010 ניצבת הפניקס, שאת השקעותיה מנהל גדי גרינשטיין. ב-12 החודשים החולפים רשמה החברה תשואה מצטברת של כ-12.2%. אחריה ניצבת כלל ביטוח, עם תשואה שנתית של כ-11.7%. במקום השלישי ניצבת מנורה מבטחים, שאת השקעותיה מנהל יוני טל, עם תשואה מצטברת של כ-11.6%.

מנגד, בתחתית הרשימה נמצאות שלוש החברות הקטנות בשוק זה - הכשרה ביטוח, איילון ואליהו, שרשמו בשנה החולפת תשואות של כ-10%, 9.2% ו-8.7%, בהתאמה.

ואולם, השוואת תשואות של חודש זה או אחר, ואפילו של שנה מסוימת בחיסכון הפנסיוני, אינה מגלה את כל התמונה, וזאת משום שמדובר בחיסכון ארוך-טווח שמתמשך כמה עשורים. כך, כשבוחנים את דירוג התשואות לטווחים ארוכים יותר, התמונה מקבלת צביון מעט שונה.

בדירוג התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים לשלוש השנים האחרונות - ינואר 2008 עד דצמבר 2010 - הדירוג משתנה, ומי שמובילה את הענף היא החברה הקטנה יחסית - הכשרה ביטוח, שאת השקעותיה מנהל יוסי אפרתי.

הכשרה ביטוח רשמה ב-36 החודשים האחרונים תשואה של כ-23.9%, ואחריה ניצבת כלל ביטוח במקום השני בענף, והראשון מקרב חמש החברות הגדולות, עם תשואה מצטברת של כ-23%.

במקום האחרון בדירוג התשואות בפוליסות המשתתפות ברווחים בשלוש השנים האחרונות נמצאת הפניקס, עם תשואה חד-ספרתית. זאת כתוצאה מהתשואות החלשות שהשיגה ב-2008.

כאמור, מאז 2004 יכולים מבוטחים חדשים להצטרף רק לפוליסות מסלולי השקעה. כספי הפוליסות הללו מנוהלים באותם מערכי השקעות שבהם מנוהלות הפוליסות המשתתפות ברווחים, כשמסלולי ברירת המחדל (שאליהם הולך הרוב המכריע של כספי הציבור) מנוהלים די בדומה לקרן י'.

כך, ב-2010 חברת מנורה-מבטחים מובילה את דירוג התשואות בפוליסות מ-2004, עם תשואה של כ-11.6%, הזהה לקרן י'. במקום השני ניצבת כלל ביטוח עם תשואה שנתית של כ-11.5%, ואחריה נמצאת הראל עם תשואה של 11.2%.

בבחינת התשואות בשלוש השנים האחרונות בפוליסות מסלולי ההשקעה התמונה דומה לקורה בקרן י', כשהכשרה ביטוח ראשונה ואחריה כלל ביטוח.

מגדל מובילה את הפנסיה ב-2010

11
 11

קבוצת הביטוח והפנסיה מגדל, המחזיקה בקרן הפנסיה החדשה השנייה בגודלה בשוק, מובילה את דירוג התשואות מקרב הקרנות הגדולות בשוק (האוחזות יחדיו בנתח של יותר מ-96% מהשוק). ב-12 החודשים החולפים רשמה הקרן תשואה כוללת מצטברת של כ-12.1%. כספי העמיתים מנוהלים בקבוצת מגדל על-ידי עומר קרייזל. בצד השני של דירוג תשואות הקרנות הגדולות ניצבת השנה הקרן הגדולה בשוק - מבטחים החדשה של מנורה מבטחים עם השואה החלשה ביותר, כשהיא בתחתית גם בטווח הארוך יותר.

בשקלול תוצאות קרנות הפנסיה הקטנות עולה, כי התשואה השנתית הגבוהה ביותר בשוק קרנות הפנסיה החדשות המקיפות נרשמה בקרן הקטנטנה של בית ההשקעות מיטב, בראשות צבי סטפק, המנהל נכסים מועטים במיוחד. ב-12 החודשים החולפים רשמה מיטב פנסיה תשואה מצטברת של כ-13.2%.

בדירוג התשואות ב-36 החודשים האחרונים עולה כי קרן הראל גילעד פנסיה של קבוצת הראל מובילה את דירוג התשואות בקרנות הגדולות, עם תשואה מצטברת של כ-31.1%. אחריה ניצבת מיטבית עתודות של כלל ביטוח, המנוהלת בשונה מיתר הקרנות - באמצעות שני מסלולי השקעה נפרדים ודומיננטיים: יהלום וספיר. למעשה, מסלול יהלום, שבו מנוהלים יותר מ-6 מיליארד שקל, אף מציג תשואה גבוהה משל הראל פנסיה בשלוש השנים האחרונות.

לסיום, נציין לחיוב מסלול שתוצאותיו נחבאות בדרך כלל בתוך התוצאות של קרן הפנסיה הגדולה בשוק: מסלול כללי ב' של מבטחים החדשה, כשלעצמו הקרן השמינית בגודלה בשוק. מסלול כללי ב', המנוהל על-ידי רמי ארמון, מוביל בפועל את דירוג התשואות בענף הפנסיה בשלוש השנים האחרונות, לאחר שרשם מאז ינואר 2008 תשואה כוללת מצטברת של כ-36.6%.

ron-s@globes.co.il