המומחים ממליצים: תיק השקעות לטווח ארוך וללא מאמצים

מעוניינים להשקיע לטווח ארוך, עם מינימום תחזוקה? במגדל שוקי הון ממליצים על הרכב תיק ההשקעות שיאפשר לכם "לשגר ולשכוח"

שנה מאתגרת ביותר עומדת עתה בפני מנהלי ההשקעות, הנדרשים להמשיך ולייצר תשואות עודפות בסביבה בה תשואות האג"ח בשפל והקונצנזוס השולט מצביע על תיקון בשוק הסולידי. ניסיון העבר מראה כי עם תחילתו של גל ירידות, ציבור המשקיעים מתחיל למשוך את כספו. תחילה זה קורה בשוליים, אך עם התרבות הכותרות השחורות, הופכת היציאה למאסיבית. כמו תמיד, משיכות הכספים יגיעו במהלך התיקון או אחריו, ויאחרו לחזור לשוק הרבה אחרי העליות שיבואו בעקבות התיקון.

אז במקום לנסות ולתזמן את השוק, קיימת אפשרות אחרת, כזו שלא תטריד אתכם יתר על המידה ולמעשה תעבוד בשבילכם, כל משקיע ופרופיל הסיכון שלו. במגדל שוקי הון ממליצים על הרכב תיק ההשקעות שיאפשר לכם "לשגר ולשכוח".

"רוב הישראלים, כשהם מתבקשים להצהיר מהו אופק ההשקעה שלהם, מציינים 'לטווח ארוך'. בפועל עומד הממוצע, לפחות מהמשתקף בהחזקת קרנות הנאמנות, על ארבעה חודשים בלבד", מציין מצביא רענן, מנהל השקעות בכיר בקרנות הנאמנות של מגדל שוקי הון.

על מנת לייצר תיק סבלני שיוכל לתת מענה לטווח ארוך ולימי סגריר, מציב רענן מספר אבני יסוד: ראשית, התיק צריך להיות מורכב ממניות של חברות בעלות פרופיל סיכון נמוך מהממוצע, עם שיעורי צמיחה שיאפשרו תשלומי דיבידנד שוטפים, או במקרה של קניית אג"ח - עמידה בתשלום החוב. "בדרך כלל אלו חברות גדולות, מובילות בתחומן, שאינן מתאפיינות בפעילות מחזורית או 'טרנדית'. המניות של החברות הללו מאופיינות בבטא (סיכון שיטתי, ת.ק.) קטנה ובסטיית תקן נמוכה", מסביר רענן, וממליץ לשלב עמן אג"ח של חברות בעלות אותם מאפיינים, עם חוב מובטח בשעבודים מדרגה ראשונה והנהנות מדירוג גבוה. "אם המשקיע מעוניין להגדיל תשואה, עליו לשלב בתיק מניות צמיחה ואג"ח בעלות דירוג נמוך יותר, או לחילופין לא מדורגות כלל", הוא מציע.

הגם שתיק השקעות שכזה דורש מעקב פחות, רענן מזכיר כי על המשקיע הסבלני להוסיף לעקוב אחר התאמת התיק לצרכיו.

ניהול השקעות אוטומטי

האפשרות הראשונה שמציע רענן לניהול תיק שכזה היא באמצעות קרנות נאמנות ותעודות סל. "כל ניהול ההשקעות השוטף וקיזוזי המס בתוך תיק ההשקעות מתבצעים על ידי מנהל הקרן או התעודה", הוא מסביר. "תיק כזה הוא בעל מבנה עלויות נוח למרבית המשקיעים, ומתאים לכל גודל. בשוק הישראלי קיימות מספר קרנות נאמנות שמחלקות קופונים למשקיעים ברמה חודשית או רבעונית, בתשואה הנעה בין 6% ל-12% לשנה". בהקשר זה, נציין כי ישנן כיום מספר לא רב של קרנות נאמנות המחלקות תשלום חודשי, רובן משקיעות באג"ח כללי, וכן ישנן כאלה המשקיעות באג"ח מדינה, במניות דיבידנד, ואפילו קיימות קרנות כספיות מחלקות.

רענן מציין כי בחו"ל ישנם מכשירים שעונים גם הם על ההגדרות הללו, כמו תעודת הסל SDY שעוקבת אחרי 50 החברות שהעלו את תשואת הדיבידנד שלהן שנה אחרי שנה ב-25 השנים האחרונות, והן מהוות רשימה חלקית מתוך 1,500 המניות במדד S&P. תעודה נוספת היא DVY של חברת ISAHRES, שעוקבת אחר 100 החברות בעלות תשואת הדיבידנד הגבוהה ביותר מתוך מדד דאו ג'ונס.

האפשרות השנייה היא לנהל תיק השקעות בהיקף 500 אלף שקל ומעלה, המורכב ממניות ואג"ח בתמהיל של מניות ישראליות וזרות עם תשואת דיבידנד גבוהה, יחד עם אג"ח בעלות ביטחונות אשר יתנו למשקיע תשואה ריאלית חיובית לצד תזרים שוטף. "הרכב התיק המדויק צריך להיקבע בהתאם למאפיינים האישיים של המשקיע", מדגיש רענן. "לרוב המשקיעים יתאים תיק של 25%-35% חשיפה למניות, שהוא בעל אורך נשימה לחמש-שבע שנים".

בהתאם לכך, ממליץ רענן על איגרות חוב קונצרניות צמודות, כמו אג"ח ה' של מליסרון, עם שעבוד ראשון של קניון רמת אביב, או אג"ח ו' של וילאר, בעלת שעבוד ראשון על שורה של נכסי נדל"ן בארץ. אפשרויות נוספות הן אג"ח ד' של ביג, המובטחת בשעבוד על קניון ביג באר שבע, אג"ח י' של גזית גלוב שבה שעבוד על מספר נכסי נדל"ן בארץ, אג"ח כה' של בנק הפועלים, אג"ח י' של בנק לאומי ואג"ח כו' של בנק מזרחי - כולן ברמת ביטחון של פיקדון בנקאי. שתי מומלצות נוספות הן אג"ח א' של מנורה מבטחים ואג"ח כב' של חברת החשמל.

באג"ח השקליות ממליץ רענן על אג"ח כט' של בנק הפועלים, אג"ח ו' של כלל ביטוח ואג"ח ב' של התעשייה האווירית. איתן הוא ממליץ לשלב אג"ח בריבית משתנה, כמו של פז נפט מסדרה ג' או של קבוצת הראל מסדרה ב', ואג"ח ממשלתית דוגמת אג"ח שקלי 120 וצמוד מדד 1019.

בחלק המנייתי של התיק, מסמן רענן מספר מניות ישראליות בהן: בזק וגולף, המניבות תשואת דיבידנד של 10%, דלק רכב עם תשואת דיבידנד של כ-8%, כיל שמניבה כ-5% ונטוויז'ן עם כ-9%. רענן מציין גם את מניית בנק הפועלים, שצפויה לחזור ולחלק דיבידנד השנה.

מבין המניות הזרות ממליץ רענן על CPL, יצרנית חשמל ברזילאית, ו-LO - לורילארד, יצרנית סיגריות בארה"ב, וכן קוקה קולה (KO), חברת התקשורת AT&T, ג'ונסון אנד ג'ונסון, אינטל ו-cni, שהיא מפעילת רשת רכבות בצפון אמריקה. כן מומלצות ג'נרל אלקטריק והאניוול, חברת תעשיות טכנולוגיות המיועדות בין היתר לשוק הביטחוני בארה"ב.

התיק האטומטי
 התיק האטומטי