רבוע כחול מוציאה את ביצי תנובה מהרשת

הסיבה: הקשחת תנאי הסחר מצד תנובה ■ במקביל התקשרה רבוע כחול עם ספקים חלופיים, מ.לסר וגליקסמן, שיספקו לה את הביצים ■ "מפברואר לא תמצאו ביצה של תנובה על המדף"

רשת רבוע כחול, הרשת השנייה בגודלה בישראל, החליטה להוציא את ביצי תנובה ממדפי הרשת - כך נודע ל"גלובס".

ההחלטה התקבלה בעקבות הקשחת תנאי הסחר מצדה של קבוצת תנובה. במקביל התקשרה רבוע כחול עם ספקים חלופיים, מ.לסר וגליקסמן, שיספקו את הביצים ברבוע כחול.

מקור ברבוע כחול אומר היום (ה') ל"גלובס" כי במדפי הרשת נמכר כעת מעט המלאי שנותר, וכי "ב-1 לפברואר לא תמצאי ביצה של תנובה ברשת".

הנחות במחלוקת

שוק הביצים מתחלק לביצים שמחיר הקנייה והמכירה שלהן נמצא בפיקוח, ולביצים שמחירן אינו בפיקוח. מתברר כי תנובה העניקה הנחות לרבוע כחול הן במחירי הביצים שבפיקוח והן בביצים הלא מפוקחות.

סכסוך הסחר החל כאשר תנובה החליטה לבטל את ההנחות באופן גורף, צעד שהשלכתו היא עלייה של 4% במחירי הקנייה של רבוע כחול.

בפועל, עלייה כזאת במחיר גוררת מחד התייקרות של הביצים שלא בפיקוח לצרכן, ומאידך שחיקה של רווחיותה של רבוע כחול במכירת הביצים בפיקוח.

מקורות ברבוע כחול אומרים כי ברשת הוחלט להימנע מעליית המחיר לצרכן ובשל כך להתקשר עם ספקים חלופיים.

"תנובה לא יעילה במכירת ביצים ורוצה לשפר את הרווחיות שלה על חשבוננו ועל חשבון הצרכן, ולכן חילקנו את השוק מחדש. יש מספיק משווקי ביצים במדינת ישראל", אמרו הגורמים.

ההחלטה לבטל את ההנחות לרבוע כחול היא חלק ממהלך כולל שתנובה מובילה בשוק, וזאת במטרה לשפר את הרווחיות. בתנובה סבורים כי ההנחות שניתנו עד היום אינן הגיוניות.

תנובה היא ספקית הביצים הגדולה ביותר בשוק. מנתוני נילסן שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי בשנת 2010 החזיקה תנובה בנתח כספי של 51.2% מהשוק המבורקד, לעומת נתח שוק של 55.6% שבו החזיקה ב-2009. במחירים לצרכן, מדובר במכירות של 311 מיליון שקל בשוק המבורקד. תנובה היא משווקת גדולה של ביצים גם בשוק המוסדי. במקום השני נמצאת גליקסמן.

כך או כך, היקף מכירות הביצים של תנובה לרבוע כחול עומד על עשרות מיליוני שקלים בשנה.

לתנובה התחייבות מתוקף הסכמים מול חקלאים, וכיוון שלביצה יש חיי מדף קצרים, ההיעדרות ממדפי רבוע כחול עשויה ליצור לחברה בעיה וכן לעכב את השינוי שהיא מובילה גם מול רשתות אחרות.

מתנובה נמסר בתגובה כי החברה אינה מגיבה מעל דפי העיתון לנושאים המסחריים המתנהלים מול לקוחותיה.

רבוע כחול סירבה להגיב לידיעה.

ספקיות ביצים
 ספקיות ביצים