איזו חברה עשויה להציג אקזיט של 9 ספרות כבר השנה?

פלאש נטוורקס הצליחה ברבעון הרביעי של 2010 לעבור לרווחיות ולאיזון תפעולי והכנסותיה מסתכמות בעשרות מיליוני דולרים ■ ליעם גלין, המנכ"ל: "אנחנו לא ממהרים עם האקזיט"

בתעשיית ההיי-טק הישראלית יש כיום כמה עשרות חברות ישראליות מבטיחות, כאלה שמציגות הכנסות של עשרות מיליוני דולרים. אחת מהן היא Flash Networks, שאחרי גלגולים ותהפוכות, מוערכת בשוק כמועמדת בולטת לרכישה על-ידי תאגיד ענק, לפי שווי שיספק לבעלי מניותיה החזר נאה על ההשקעה.

אמנם כרגע אין לפלאש הצעה על השולחן, אך יש גורמים בשוק שסבורים כי היא עשויה להציג אקזיט של תשע ספרות כבר ב-2011. החברה עצמה מסרבת להתייחס לכך, אך שמחה לספר על המומנטום החיובי שממנו היא נהנית באחרונה.

"מתמודדים מול מפלצות"

בראיון ל"גלובס" אומר ליעם גלין, המנכ"ל, כי "אי-אפשר להתעלם מנושא האקזיט, שהוא חלק מהמודל של המשקיעים שלנו.

"מצד שני, אנחנו לא ממהרים, החברה מצליחה ויש לה פוטנציאל אדיר. אנחנו בונים אותה כך שתהיה המובילה בשוק שלנו. זו הצורה היחידה שבה אנחנו יכולים להתמודד עם המפלצות בשוק שלנו - להוביל".

כיצד 1102 נראית בינתיים?

"אנחנו מתחילים את 2011 עם צבר ההזמנות הגדול ביותר בתולדותינו. יש לנו סיבות טובות להיות אופטימיים. אנחנו מציגים גידול כבר חמש שנים ברציפות בסך העסקאות וגם בסכום הממוצע של עסקה בודדת. היצע המוצרים שלנו גדל משמעותית, וצירפנו אנשים מצוינים לחברה. עברנו לרווחיות ולאיזון תפעולי ברבעון האחרון של 2010 והיעד שלנו הוא לשמור על כך".

פלאש הוקמה לפני 15 שנה. היא פיתחה פתרונות למפעילים סלולריים לניהול עומסים ברשת ולשיפור חוויית המשתמש.

"אנחנו מציעים לספקים כלים לניהול העומס ברשת, כדי להפחית אותו באופן משמעותי מבלי לפגוע בחוויית המשתמש", אומר גלין, מנכ"ל החברה בחמש השנים האחרונות, "אנחנו מציעים אופטימיזציה, שליטה וניטור ברשת לסוגי נתונים שונים. אנחנו שואפים לכסות את כל סוגי הטראפיק".

ההכנסות של פלאש מוערכות בכמה עשרות מיליוני דולרים. היא אולי קטנה מכדי להגיע לנאסד"ק, אף שחלמה על כך בעבר, אך היא כנראה נמצאת מתחת לרדאר של הענקיות - סיסקו, למשל.

"אנחנו לא זקוקים לגיוס הון נוסף, אלא אם נחליט לצאת לרכישה משמעותית של חברה אחרת", אומר גלין.

האייפון והאנדרואיד דוחפים קדימה

בשנת 2000 פלאש ביצעה מהפך ושינתה את המודל העסקי שלה. שלוש שנים לאחר מכן החברה התמזגה עם Adjungo, שעסקה בפיתוח פתרונות לשיפור איכות החוויה של החיבור לאינטרנט באמצעות הטלפון נייד. רכישה נוספת שהיא ביצעה הייתה בשנת 2008 של חברת יונפייר - שמוצריה מאפשרים לספקי השירותים הסלולריים לשפר ולגוון את מוצריהם.

בכל שנות קיומה פלאש גייסה 46 מיליון דולר מהקרנות אוורגרין, אתגר, גיזה ואחרות.

יש סיבה מיוחדת לכך שפלאש הצליחה לצמוח כך לאורך השנים?

גלין: "השוק צומח בקצב אגרסיבי, ולנו היה יתרון של תכנון נבון. גם המזל שיחק לטובתנו. זה התחיל ב-2009, שהייתה שנה מעולה, והמשיך בקצב מהיר אף יותר ב-2010.

"זה בעיקר עניין של תזמון, שכן בשנתיים האחרונות שוק הטלקום התפתח במהירות מסחררת. כל מה שחלמנו עליו קורה. הטלפונים החכמים כמו האייפון ומערכת ההפעלה של גוגל, אנדרואיד, הביאו להצפה בדרישה לזרימת וידיאו ומידע, ולכן גם התווספו כלים לניהולם. מצד שני, לא מתרחש עוד גידול בהכנסות של ספקיות התקשורת, ומנועי ההכנסות, כמו הפורטלים ומכירת רינגטונים, נעלמו לגמרי. הילדים מובילים את השוק והם מצפים לדברים חדשים בקצב גבוה, ואז הספקים נתקלים בצרכים שאין להם את הידע כיצד להתמודד אתם. כך שהיה לנו מזל שהוצאנו לשוק את הפלטפורמה שלנו לפני שלוש שנים, היינו שם כשהשוק השתנה".

בנוסף, יש לפלאש מוצר המאפשר שליטה בתכנים וסרגל כלים ששניהם מותקנים ברשת ולא על הטלפון. סרגל הכלים מאפשר רכישה מרחוק של מוצרים באמצעות חשבון הטלפון. כך הצרכן לא יצטרך לתת את מספר כרטיס האשראי שלו, וגם ספק הסלולר ייהנה מהמוצר: "אנחנו עוזרים לספק לתכנן את ניהול הרשת ואת המשתמש הבודד".

לדברי גלין, יש לחברה מתחרה עיקרית, חברת Bite Mobile האמריקנית, שמציעה פורטפוליו דומה של מוצרים. "הטכנולוגיה שלנו טובה יותר לדעתנו, אבל שתי החברות פונות אל אותם לקוחות - 25 ספקי התקשורת הגדולים בעולם. יותר מ-50 ספקי תקשורת גדולים הם לקוחות שלנו.

"שוק הטלקום הפך להיות מאתגר בשני מוקדים - סיסקו השיקה מוצר מתחרה משלה, וכידוע סיסקו משחקת רק בשוקי ענק; ויש גם חברות צעירות, בעלות רעיונות חדשניים שמתחילות את דרכן עכשיו וייקח להן זמן רב להביא לשוק מוצרים".