צרפת דורשת 95 מיליון שקל שחולטו בהליך פלילי בישראל

מספר חשודים, בעלי אזרחות ישראלית וצרפתית, חשודים כי ביצעו בישראל עבירות של קבלת דבר במירמה והלבנת הון ■ במסגרת החקירה הוקפאו 95 מיליון שקל בחשבונותיהם בישראל

החלטה נדירה של בית משפט השלום בראשון-לציון איפשרה לממשלת צרפת להתערב בהליך פלילי שנערך בישראל. לפני מספר חודשים החלה ביאחב"ל חקירה משותפת עם הרשויות בצרפת כנגד מספר חשודים, בעלי אזרחות ישראלית וצרפתית, בחשד כי ביצעו בישראל עבירות של קבלת דבר במירמה, עבירות מס ועבירות על חוק איסור הלבנת הון.

חלק מהחשודים הועמדו לדין בצרפת, וחלקם אף נעצר שם עד תום ההליכים. החשודים הם אהרון כהן, מואיז סאקון ודויד אילוז.

במסגרת החקירה הוקפאו 95 מיליון שקל המצויים במספר חשבונות בנק בישראל, השייכים לחשודים. במסגרת ההליך התיר השופט רפי ארניה לממשלת צרפת להגיש את עמדתה בנוגע לכספים שנתפסו.

בשבוע שעבר הביעה ממשלת צרפת, באמצעות עורכי הדין ד"ר גיל אוריון ורועי שטינמץ ממשרד פישר בכר חן וול אוריון ושות', את עמדתה כי הכספים שייכים לה. לדבריה, מקורם של הכספים שנתפסו הוא בעבירות הונאה שביצעו החשודים בצרפת, כגון הוצאת חשבוניות פיקטיביות, התחזות, הלבנת הון ועבירות מע"מ.

עוד טענה ממשלת צרפת כי הנזקים שנגרמו כתוצאה מההונאות השונות המיוחסות לחשודים נאמדים בסך של 93 מיליון אירו לפחות.

לדברי ממשלת צרפת, הכספים שנתפסו, לפחות בחלקם, הינם רכושה, ולפיכך היא ביקשה מבית המשפט בישראל שיורה על המשך ההחזקה בחשבונות התפוסים עד אשר יסתיימו בצרפת ההליכים הפליליים נגד החשודים.

בעקבות הסדר אליו הגיעו באי-כוחם של הצדדים עם המדינה, קבע השופט ארניה כי כ-70% מכספי החשודים ימשיכו להיות מוקפאים עד תום ההליך הפלילי בישראל. היתרה בשיעור של כ-30% מהכספים תשוחרר בתום 45 יום מיום ההחלטה, כך שממשלת צרפת תוכל לנקוט הליכים נוספים (כגון תביעה אזרחית) בכדי לבקש עיקול גם של כספים אלה.

אהרון כהן יוצג בידי עורכי הדין נתי שמחוני ויחזקאל בייניש, סאקון - בידי עו"ד איתן לירז, והפרקליטות - בידי עורכי הדין אלון גיגי וורד שפילמן.