מחסור באשלג: חיפה כימיקלים משביתה את פעילות הייצור

הסיבה: התמשכות העיצומים של עובדי כריית האשלג במפעלי ים המלח ■ חיפה כימיקלים: נזקים כספיים אדירים

חיפה כימיקלים הודיעה היום (א') כי החל ממחר תשבית את פעילות הייצור שלה בשל מחסור באשלג, חומר גלם הנחוץ לייצור דשנים חקלאיים. המחסור הורגש בחודש האחרון בעקבות עיצומים שבהם פתחו עובדי מפעלי ים המלח. במסגרת עיצומים אלה, הושבתה לחלוטין הפעילות גם במפעל כריית האשלג.

האשלג המשמש את קווי הייצור של חיפה כימיקלים מסופק ממפעלי ים המלח. על רקע המחסור שהחריף בשבועיים האחרונים, הודיעו בהנהלת מפעלי ים המלח כי יעשו מאמצים להעביר לחיפה אשלג המצוי במלאים שלה במחסנים ברחבי הארץ, וזאת כדי שלא תסתכן בהפסדים כספיים בעקבות הפסקת פעילות הייצור.

בחיפה כימיקלים אמרו היום כי חרף מאמצים אלה כבר אזל מלאי האשלג של מפעלי ים המלח, אשר ביסס בשבועיים האחרונים את פעילות הייצור התקינה של מתקניו. כך, חיפה כימיקלים הודיעה כי היא נאלצת להשבית את פעילותה עד להודעה חדשה.

האשלג שנצרך בחיפה כימיקלים נשען על הייצור הישראלי בלבד, שלמפעלי ים המלח הזיכיון הבלעדי לכרייתו. כך, מדי שנה היא צורכת כ-350 אלף טונות אשלג: "נוכח המבנה של שוק האשלג בעולם והשליטה המוחלטת של מפעלי ים המלח באספקת האשלג בארץ, אין לחיפה כימיקלים אפשרות לרכוש אשלג ממדינה אחרת", נאמר בהודעה שפירסמה היום חיפה כימיקלים: "השבתת קווי הייצור אצלנו בשל עיצומי העובדים במפעלי ים המלח מוכיחה את התלות הבלתי נסבלת של חיפה כימיקלים בספק אשלג יחיד, בשל מתן זיכיון הכרייה הבלעדי למפעלי ים המלח".

בחיפה כימיקלים מתריעים מפני הפסדים כספיים כבדים בשל המשבר: "השבתת ייצור במפעלינו, בשיא הביקוש בעונת הדישון בעולם, מסבה לנו נזקים אדירים ואנחנו מקווים שהסכסוך יבוא על פתרונו לפני שיגרום לנו ולצדדים שלישיים אחרים נזקים בלתי הפיכים", נמסר מהנהלת חיפה כימיקלים.

למרות ההודעה על ההשבתה, חיפה כימיקלים תמשיך לשלם משכורות לעובדי הייצור משום שאין להם צד בשביתה בה נוטים עובדי מפעלי ים המלח. עם זאת, לא מן הנמנע כי הכנסות העובדים ייפגעו בשל הפסקת העבודה במשמרות או בשעות נוספות.

מפעלי ים המלח מסרו בתגובה: "הנהלת מפעלי ים המלח סייעה ככל יכולתה והעבירה לחיפה כימיקלים את כל מלאי האשלג שהיה קיים בנמלים. אנו מצרים על המשך השביתה שאינה בשליטתנו, ופוגעת גם בלקוחות החברה".