קן שוקלת להכריז על מד נאוטילוס כעל מונופול

כבל התקשורת התת ימי מרכז כמעט את כל תעבורת התקשורת הבינלאומית (שיחות ואינטרנט) של ישראל לחו"ל

רשות ההגבלים העסקיים בודקת בימים אלה האם להכריז על הכבל התת ימי מד נאוטילוס כעל מונופול. הבדיקה החלה בעקבות פניות של שחקנים קטנים בשוק שביקשו מהרשות לבדוק את מדיניות התמחור של הכבל וכיצד הוא מוכר את שירותיו לשחקנים קטנים וגדולים שרוכשים ממנו קיבולת לחו"ל.

הכבל התת ימי מד נאוטילוס מרכז כמעט באופן מוחלט את כל תעבורת התקשורת הבינלאומית (שיחות ואינטרנט) של ישראל לחו"ל. כל שלוש ספקיות האינטרנט עובדות עם הכבל ורוכשות ממנו קיבולת לאורך שנים, אך משום מה רשות ההגבלים לא נדרשה להתערב במקטע הבינלאומי ולפקח על פעילות הכבל - כנראה משום שאף אחת מהספקיות לא התלוננה ולא ביקשה את התערבותה.

למרות זאת, כל הספקיות התלוננו באופן קבוע על כך שהמחירים של מד נאוטילוס הם גבוהים מאד בהשוואה לעולם ומשפיעים על מחירי האינטרנט ללקוחות. לאורך כל השנים מאז שהוקם הכבל הקפידה מד נאוטילוס לנהל מדיניות מושכלת בתחום המחירים ובהתאם ללחצים שהופעלו על ידי הספקיות, תימרנה ביניהן והצליחה "להרגיע" את השטח. בכל עת שאחת מספקיות האינטרנט החלה לבדוק הנחת כבל עצמאי משלה, דאגה מד נאוטילוס להגיע איתה להסדר ארוך טווח על מחירים ועל הנחות לגודל.

אחת הטענות של השחקנים הקטנים היא שמד נאוטילוס לא הסכימה למכור להם קיבולת לחו"ל כיוון שהם לא קנו בכמות מספקת, והדבר הוביל לכך שיותר כדאי היה להם לקנות מאחת הספקיות הקיימות מאשר לקנות ישירות ממד נאוטילוס. הסכמים מעין אלה יוצרים קושי לשחקנים קטנים להיכנס לשוק ומעלים את רף הכניסה והחדירה לשוק האינטרנט, והם הסיבה לכך שהרשות שוקלת להכריז על מד נאוטילוס כעל מונופול.

בשולי הדברים נזכיר כי בזק בינלאומי הודיעה לאחרונה על החלטתה להניח כבל תת ימי עצמאי שיתחרה במד נאוטילוס, וזאת למרות שבאחרון יש קיבולת לעוד הרבה שנים קדימה, שתספיק לכל התצרוכת של ישראל. בזק בינלאומי עושה זאת כחלק מרצונה לשלוט עצמאית בכבל הגישה לרשת האינטרנט העולמית, ובמיוחד בהיותה קבוצת תקשורת שפועלת כמעט בכל התחומים. רשות ההגבלים אישרה שהנושא נמצא בבדיקה, אך לא הסכימה להרחיב מעבר לכך.