צעדי ארנבת

כחלק משנת הארנבת הנפתחת בפברואר, מעלה השגרירות הסינית בשיתוף עם מרכז סוזן דלל מופעים מסקרנים של מחול סיני בן-זמננו. בראיון ל"גלובס" אומר יאיר ורדי, מנכ"ל סוזן דלל: "יש אצלם הערצה גדולה למדינת ישראל"

הסינים באים: שיתוף פעולה של השגרירות הסינית בישראל עם מרכז סוזן דלל למחול מביא אלינו זו הפעם השנייה מחול סיני מעודכן בן זמננו, לצד מופע מסקרן של אמנויות לחימה. המופעים, שיתקיימו במרכז סוזן דלל למחול בתל-אביב וינדדו אחר כך ברחבי הארץ, עולים כחלק מחגיגות "שנת הארנבת" הסינית המתחילה בפברואר.

להקת בייג'ינגדאנס - על טהרת הכוריאוגרפים הסינים, משלבת מוזיקה מערבית קלאסית ועדכנית. הלהקה תבצע את היצירות "פגיון קר", בעקבות משל סיני המדמה את החיים למשחק הסיני המסורתי "גו" הדומה לשחמט, ובו הרקדנים משמשים כחיילי משחק בגודל טבעי; "שמים", מופע העוסק בחקירת שימור והרס הסביבה; "שולחן אחד N כיסאות", עיבוד מודרני ופרשנות חדשה לאופרה סינית מסורתית; "כל הנהרות האדומים", על-פי "פולחן האביב" של סטרווינסקי, שהועלתה לראשונה ב-1913, וסימלה את ראשיתו של עידן חדש במוזיקה. "פולחן האביב" העניק השראה לכוריאוגרפים מערביים רבים, וכעת מציעים הכוריאוגרפים הסינים את גרסתם הייחודית ליצירה: עימות ישיר וחסר פשרות בין אלה הדבקים במסורת לבין החותרים לקדמה וחדשנות.

"זוהי הפעם השלישית שאנחנו חושפים מחול סיני לקהל ישראלי", מזכיר יאיר ורדי, מנכ"ל מרכז סוזן דלל, בשיחה מלונדון, שם הוא שוהה בין דילוגים לבייג'ינג ולמופעי מחול באתרים שונים בעולם. ורדי הוא המלקט הרשמי של היצע המחול העולמי לקהל הישראלי. כמי שאחראי הן על תוכניות המחול של מרכז סוזן דלל והן על תוכנית "מחול במשכן" היוקרתית, שאותה הוא מוביל בשיתוף עם מנכ"ל האופרה חנה מוניץ, הוא מחויב להתמצאות מקסימלית בחידושים ובהתרחשויות בסצנת המחול העולמית.

קונג-פו בימתי

אבל גם ורדי מודה שסין היא תעלומה גדולה ויש בה עוד הרבה מה ללמוד. בשלב הראשון החלה החשיפה הישראלית למחול סיני במופעים אתניים באופיים, שהגיעו במסגרת פסטיבל ישראל, למשל. בשנה שעברה עלה ב"מחול במשכן" המופע ה"חלום" שמורכב כולו מאמנים סינים בעלי מוגבלויות שונות. עוד בשנה שעברה הופיעה במרכז סוזן דלל להקת בייג'ינג קונטמפוררי דנס.

הטעימה האחרונה מתרבות סין הייתה באוקטובר 2010, עם ביקורם של נזירי שאולין כחלק ממופע תנועה מרתק.

כעת הם חוזרים עם תוכנית קונג פו בימתי, שעשויה להפתיע את חובבי המחול בהיותה ממוקדת באמנויות הלחימה העתיקות ופחות מוטת מחול. בערב נפרד, תופיע להקת בייג'ינגדאנס LDTX, להקה מודרנית המשלבת קלאסיקה, מסורת סינית ומחול עכשווי.

"זוהי עוד הצצה ליצירה הסינית, שמעמיקה במעט את ההיכרות שלנו עם העולם הגדול", אומר ורדי. "הלהקה הסינית מציגה רק יצירות של כוריאוגרפים סינים. כך למשל נראה את 'פולחן האביב' של סטרווינסקי בפרשנות סינית".

הרקדנים הסינים ידועים בעיקר בזכות יכולת פיזית ויכולת טכנית מאוד גבוהה. אנחנו מצפים מהם פחות לפרשנות אקספרסיבית ורוחנית של היצירות?

"יש להם אכן יכולת ביצוע מדהימה וחשיבה אחרת. אני לא מספיק אמון על האמנות הסינית אבל ההגשה והביצוע מאוד מדויקים ומרשימים", אומר ורדי.

קרבות חניתות

קבוצת נזירי שאולין מגיעה ממקדש שאולין שבהרי שאו-שי בפרובינציית הנאן. הנזירים שהתפרסמו באמנות הלחימה המרהיבה שלהם, וזכו לתהילה בין היתר בזכות ההתעניינות הרבה של הקולנוע והתרבות הפופולרי בערכים האסתטיים של הקונג-פו, מציגים את השיטה התרבותית המסורתית שהתפתחה במנזר והיא מבוססת על האמונה בכוחו העל טבעי של הצ'אן-בודהיזם. המופע כולל קרבות חרבות וחניתות, לחימת מגע ותנועה זריזה, הסתערות ואגרוף.

משהו בדיפלומטיית התרבות הזו מקדם גם הופעות של להקות ישראליות לשוק הענק של סין?

"אני חושב שכל פעילות כזו היא פתח וצעד בפעילות הגומלין. להקתה של ענבל פינטו הייתה לאחרונה בסין, יש הזמנות מעטות עדיין אבל אנחנו משתתפים בקביעות בפסטיבל המחול בגואנג'ו, ומקווים שהנושא יתפתח".

איך אנחנו מזוהים בסין, כחלק מהמערב האחיד או כתרבות ישראלית?

"יש אצלם הערצה גדולה למדינת ישראל. הם לא מודעים למחול, לא מקצים הרבה משאבים להבאת מחול ותרבות מהמערב, אבל עצם זה שהם רוצים להיות כאן, אני חושב שיש פה אמירה כלפי ישראל".

למופעים יגיעו כ-50 איש בשתי להקות. "זו עבורם משלחת חשובה מאוד, הם יופיעו גם בכרמיאל ובירושלים ואני מקווה שיהיו גם מקבצי סדנאות. הקשר עם הנזירים הוא מאוד קשה בגלל מגבלות השפה", מציין ורדי.

כמי ש"ראה כבר הכול" מה מרתק במיוחד במפגש עם הסינים?

"מרתק אותי הניקיון בעבודה, הדייקנות והמשמעת המאוד קפדנית. אפשר לחוש במידה של דיכוי מתחת לפני השטח למרות שהפתיחות היום מאוד גדולה. בייג'ינג כעיר היא מרתקת - אפשר להיות שם ימים ולילות ולא לשבוע. זו העוצמה בהתגלמותה, כשאתה שם אתה רק מתפעל, כשאתה מתרחק העוצמה נראית גם מאיימת משהו - הם עוד יכבשו את העולם".

יש תנועות מחאה מאוד נחושות נגד המשטר הדכאני בסין ונגד שיתוף פעולה עם סין. אתם סובלים מנידוי או ממחאה?

"לא. ממש לא".

מה אתה מחפש בעולם לקראת התוכניות הבאות של מחול במשכן ובסוזן דלל?

"כל דבר חדש שלא ראינו קודם. אנחנו משתדלים להביא מגוון מפתיע. אפשר להישאר גם עם מה שיש לנו אבל כך יותר מעניין".

"אביב מחול סיני" 20-13 פברואר 2011, מרכז סוזן דלל וברחבי הארץ. מחיר: 210 שקל