גיבוי אמריקני במשבר טורקיה: "דו"ח טירקל עצמאי ואמין"

עם זאת, הוסיף דובר מחלקת המדינה: "אנו מוסיפים לראות בפאנל של מזכ"ל או"ם את הפורום העיקרי לחקירת המשט" ■ "תמכנו ואנו מוסיפים לתמוך במאמץ החקירה של ישראל"

ממשל אובמה התייצב אמש מאחורי הדו"ח הראשון של ועדת טירקל לחקירת תקרית המשט הטורקי לעזה, אשתקד, אך רמז שהדו"ח הישראלי הוא משני בהשוואה למיזם החקירה של מזכ"ל או"ם. בתקרית נהרגו שמונה אזרחי טורקיה ואזרח אמריקני אחד והיא חוללה גל גינויים כלפי ישראל ממדינות רבות.

"תמכנו ואנו מוסיפים לתמוך במאמץ (החקירה) של ישראל", אמר אמש (ב') דובר משרד החוץ האמריקני, פ.ג'.קראולי, בתדרוך היומי לכתבים. "... אנו חושבים שזה דו"ח עצמאי, שמבוסס על חקירה אמינה, נטולת פניות ושקופה".

בתשובה לשאלה איזו יזמת חקירה חשובה יותר, זו של ישראל או זו של המזכ"ל, השיב הדובר: "אינני חושב שמדובר במצב של או זה או זה. החקירה הישראלית תתרום לתהליך הרחב יותר שמוסיף להתנהל באמצעות המזכיר הכללי (של או"ם)".

אך בתשובה לשאלה אחרת אמר הדובר: "אנו מוסיפים לראות בפאנל של המזכ"ל את הפורום המרכזי של הקהיליה הבינלאומית לבדיקת התקרית. אנו מאמינים שהשלמת החלק הראשון בדו"ח בן שני החלקים של ועדת טירקל הוא צעד חשוב. אנו מבינים שהחלק השני יושלם בחודשים הקרובים. אך זה תהליך שיימשך בחסות מזכ"ל או"ם".

ועם זאת, בהתייחסו לשאלה נוספת, האם לישראל יש האמצעים והנכונות לנהל חקירה ללא משוא פנים בתקרית, אמר דובר הסטייט דיפרטמנט: "כן, אנו מאמינים בכך. אך עדיין נותרה עבודה שיש לעשותה; הן החקירה הישראלית ואחר כך, חקירת הפאנל של מזכ"ל או"ם".