צפו במכה התדמיתית: סרט על צה"ל שודר בערוץ 4 הבריטי

ערוץ 4 הבריטי שידר אמש סרט של היוצרת הישראלית נורית קידר, ובו עדויות קשות של חיילי צה"ל ממבצע עופרת יצוקה: "היינו צריכים לטהר את השכונות, הבניינים, האזור"

צ'אנל 4 הבריטי שידר אמש (ב') כתבה נרחבת על מבצע עופרת יצוקה, הגזורה מתוך סרטה של נורית קידר, "בטון". הסרט מביא עדויות של 10 חיילים ששירתו במערכה ותיארו את המציאות כפי שהיתה.

קודם לפרסום יצא ה"טלגרף" הבריטי בכותרת מקדימה לכתבה הטלוויונית שאומרת: "ישראל תכננה לטהר את שכונות עזה בפלישתה ב-2008".

על בסיס הראיונות עם החיילים קובעת התקשורת הבריטית כי האמירה הישראלית כי צה"ל חדר לעזה בדצמבר 2008 בכדי לפגוע במטרות צבאיות חמאס ונמנע מלפגוע באזרחים - אינה מדויקת.

החיילים מספרים בסרט של קידר, שטרם שודר בארץ, כי מפקדיהם קידמו תגובה "לא פרופורציונלית" למתקפת החמאס ועודדו אותם לירות ללא הבחנה.

בדיווח ששודר אתמול בצ'אנל 4, נראה מפקד טנק בשם אוהד, בן 24, שאומר כי "הפקודה היתה מאוד ברורה, שאם רכב התקרב יותר מ-200 מטר אליי, אני יכול פשוט לירות בו. לירות בו פגז". הוא הוסיף: "היינו צריכים לטהר את השכונות, הבניינים, האזור. זה נשמע ממש נורא להגיד 'לטהר', אבל אלה היו הפקודות... אני לא רוצה לטעות במילים".

קידר, שיצאה לבריטניה לערוך את הכתבה עבור הערוץ הציבורי הבריטי, ביקשה בסרט, בהפקתו של יהודה ביטון, להביא את הנראטיב האמיתי של הלחימה.

בין סרטיה הקודמים של קידר שזכו להערכה: "אחת בודדת" - על יחידת הצלפים של צה"ל; "מבוזבזים" - על החיילים ששירתו במוצב הבופור לפני היציאה בלבנון; ו"שבויה" - על מאבקה של קרנית גולדווסר.

הסרט נמצא במגעים מול ערוץ 8, אולם טרם נסגר לשידור בישראל.